3379
Sök

Bmw m3 E36 - Krångligt med turbo? (Beslutsångerst)

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
15 november 2008
Trådstartare
#1
Tjenixen!  Som många av er säkert vet så är jag ute och letar mig en förstabil nu.. Har kikat på några supra MKIV´s  bla..   mycket fina bilar!


har även kikat lite på  BMW e36 M3  som jag tycker om sjuukt mycket...  hade dock bestämt mig för att köpa en turbo bil så man kan trimma lite lättare ... exempelvis  Audi s2/Rs2 , supra mkiv..


Frågan är bara då, är det Riktigt dyrt/svårt/krångligt att turbo konvertera en M3 e36 så man får ut kanske 600hk ? Isof vilken summa pratar vi om? 


Krävs det år av erfarenhet för att göra en bra Turbo konvertering? - I besiktning, är det krångligt att återställa allt så den går egenom  -vad finns att göra vid en besiktning?


Sen ang   3,2L motorn och 3,0L motorn, jag vet att 3,0an (gjutjärn) håller bättre än 3,2an (alu), men är det stor skillnad? håller inte 3,2orna för något alls, kanske till och med problem med motorras vid orginal effekt?


.. antar att jag inte lär gå i turbo tankarna den första sommaren, 286 eller 321Hk lär räcka som förstabil ett tag, fast vem vet?  Vill ha lite bättre koll!



Med Vänlig hälsning!
David Andersson

Har sökt runt och kollat lite, men ej hittat all fakta!
Senast redigerat av Dawe_A (15 november 2008)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

7 274 Inlägg
15 november 2008
#2
Snacka med killarna på http://www.pure-pf.com/
Dom kan allt om BMW och turbo.


huh?
10 427 Inlägg
15 november 2008
#3
Dawe_A skrev:
.. antar att jag inte lär gå i turbo tankarna den första sommaren, 286 eller 321Hk lär räcka som förstabil ett tag, fast vem vet?  Vill ha lite bättre koll!

Tror jag absolut! Räcker nog längre tom. smile


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
15 november 2008
#4
Du kan titta på även BMW sajt för änbart BMW. (www.autopower.se) där finns all kunnande folk när det gäller BMW
Senast redigerat av alain (15 november 2008)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

4 586 Inlägg
15 november 2008
#5
Frågan är bara då, är det Riktigt dyrt/svårt/krångligt att turbo konvertera en M3 e36 så man får ut kanske 600hk ? Isof vilken summa pratar vi om? 

dyrt blir det ifall du inte kan riva isär motorn själv skulle rekomendera kompressor istället då det kräver mindre ändringar på motorn

att bara ha en bmw m3 e36 kan drabba ekonomin hårt då försäkringen samt underhållet kostar

Jag hade min första bil i plugget hoppas inte du pluggar och tänker skaffa dig något sånt
Senast redigerat av jorre83 (15 november 2008)


Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
15 november 2008
Trådstartare
#6
jorre83 skrev:
Frågan är bara då, är det Riktigt dyrt/svårt/krångligt att turbo konvertera en M3 e36 så man får ut kanske 600hk ? Isof vilken summa pratar vi om? 

dyrt blir det ifall du inte kan riva isär motorn själv skulle rekomendera kompressor istället då det kräver mindre ändringar på motorn

att bara ha en bmw m3 e36 kan drabba ekonomin hårt då försäkringen samt underhållet kostar

Jag hade min första bil i plugget hoppas inte du pluggar och tänker skaffa dig något sånt

Jopp jag pluggar och hade tänkt skaffa mig något sånt, ekomoni finns smile  Lär nog inte kosta mer än att äga en Supra mkiv TT  antar jag..


Njaaa det är en turbo som gäller isåfall, har reggat mig på Pure PF men kontot har en ektriverats längre, tänkte om det var några här som hängde på Pure pf också som hade lite koll smile


Självklart kommer jag göra det själv med kompisars hjälp, tänkte inte ge mig på något jag inte vet om jag klarar av, blir ju en del läsande / mindre mek först (isåfall).  Toppen osv hade jag tänkt att PPF skulle få ta hand om!


MVH

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

Japs :)
775 Inlägg
15 november 2008
#8
öhh vill inte klanka el så men kanske lite mkt hk till första bil, o att turbokonvertera är inte så jävla lätt o det går inte igenom besiktningen

Galen
849 Inlägg
15 november 2008
#9
m3 som första bil tongue jisses har du sparat sen du var 7 år eller har du en snäll pappa?
300hk kommer räcka länge så jag tycker du inte ens behöver tänka på turbo

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
15 november 2008
Trådstartare
#10
Westberg skrev:
öhh vill inte klanka el så men kanske lite mkt hk till första bil, o att turbokonvertera är inte så jävla lätt o det går inte igenom besiktningen

1. Tänker ju inte turbo konvertera det första jag gör, såklart.

2. Jag köper inte bil efter antal hästar, eller rättare sagt.. vill jag ha en m3/supra och har ekomoni till det så ser jag ingen mening med att köpa en trött  volvo 240 / 850 glt BARA För att det är 100hk FÖR mycket i m3an. *såklart*


3. Självklart går den inte genom besiktningen, det vet jag! Jag frågade där emot om det var mycket jobb VID en besiktning, alltså vad som behövs tas bort / bytas ut osv..



Frippe08 skrev:
m3 som första bil tongue jisses har du sparat sen du var 7 år eller har du en snäll pappa?
300hk kommer räcka länge så jag tycker du inte ens behöver tänka på turbo

Kan säga så mycket som att pengarna är ärliga, och mja, en snäll pappa har jag!  Men pengarna är mina egna wink
Senast redigerat av Dawe_A (15 november 2008)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

dARKiE
5 031 Inlägg
15 november 2008
#11
Har haft ett antal bilar och jag tycker 328;ans Hk räcker gott och väl dessutom billigare att äga ^^
Men som du säger hade jag haft ekonomin så hade nog jag också haft en "äkta" M3;a i garaget istället..

Tro mig M3;an hk kommer du inte tröttna på i första taget.. smile

Har själv funderingar på Kompressor till sommaren efter denna som kommer, men det blir ju mycket pill innan varje besiktning men det är ju bara en gång om året så det orkar man nog.. smile

lycka till.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
15 november 2008
Trådstartare
#12
Darkie skrev:
Har haft ett antal bilar och jag tycker 328;ans Hk räcker gott och väl dessutom billigare att äga ^^
Men som du säger hade jag haft ekonomin så hade nog jag också haft en "äkta" M3;a i garaget istället..

Tro mig M3;an hk kommer du inte tröttna på i första taget.. smile

Har själv funderingar på Kompressor till sommaren efter denna som kommer, men det blir ju mycket pill innan varje besiktning men det är ju bara en gång om året så det orkar man nog.. smile

lycka till.

Mjo helt klart smile Lär kanske ta några dagars arbete innan besiktning men det bör man palla EN gång om året som du säger..

Lutar lite åt m3, tycker nästan dem är råare än suprorna, lite billigare på alla sätt å vis också roll


Tack, lycka till själv med kompressorn smile
Senast redigerat av Dawe_A (15 november 2008)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

230 Inlägg
15 november 2008
#13
Klart du ska ha m3 turbo!
600hk kan du nog ha för 100k kr
Och de är ej alu block i m3 e36 3.2

2 021 Inlägg
15 november 2008
#14
steifan skrev:
http://www.garaget.org/video/a3n0dah426kj

behövs inge turbo  till en sån tongue


Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
15 november 2008
Trådstartare
#15
immy skrev:
Klart du ska ha m3 turbo!
600hk kan du nog ha för 100k kr
Och de är ej alu block i m3 e36 3.2

Vänta här..  är 3,2an i gjutjärn också?  Har alltid hört att 3,2an skulel vara gjord i alu och inte tåla lika mycket ladd vid turbo konvertering ?



edit:  Såg att du hade en Dogde RAM 1500.. ett givet köp för mig om något år, alltid velat ha en ! smile Riktigt het!
Senast redigerat av Dawe_A (15 november 2008)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

230 Inlägg
15 november 2008
#16
Dawe_A skrev:
immy skrev:
Klart du ska ha m3 turbo!
600hk kan du nog ha för 100k kr
Och de är ej alu block i m3 e36 3.2

Vänta här..  är 3,2an i gjutjärn också?  Har alltid hört att 3,2an skulel vara gjord i alu och inte tåla lika mycket ladd vid turbo konvertering ?



edit:  Såg att du hade en Dogde RAM 1500.. ett givet köp för mig om något år, alltid velat ha en ! smile Riktigt het!

Japp gjutjärn i dom med.
Är i m52 som sitter i 323-328 som är alu

326 Inlägg
15 november 2008
#17
supran är mer lätt trimmad å tål mer effekt i motorn.. så den har en viss fördel.. men supra börjar bli utjatade.. satsa på en fet M3 e30  = )

"Sweet Insane Road Maniac"

3 059 Inlägg
15 november 2008
#18
Du pluggar o tjänar inga stålar?
Du frågar om saker o ting är dyra?
Du vill ha en supra eller M3 som första bil.. Har du kollat vad dessa i bra skick kostar? Har du kollat vad dom kostar att äga och försäkra ? (särskilt för dig som inte har många år på nacken).

Du skriver att "ekomoni finns", antar att du menar ekonomi men jag förmodar att du inte har kollat upp nått av ovanstående eftersom du har med "dyrt" i ditt första inlägg.. Hur var det med ekonomin?

Har du körkort?
Hur länge har du kört bil (frågar eftersom detta ska vara förstabil)?

Råder dig att köpa en billigare lagom bil tills du fått lite erfarenhet i trafiken..
Du har nog ingen aning om vad som händer när man ger sulan i en 600hk bil.
Senast redigerat av Smajly (15 november 2008)


230 Inlägg
15 november 2008
#19
Dragonbreath skrev:
supran är mer lätt trimmad å tål mer effekt i motorn.. så den har en viss fördel.. men supra börjar bli utjatade.. satsa på en fet M3 e30  = )

m3an är nog vassare att trimma den än supra mk4

326 Inlägg
15 november 2008
#20
immy skrev:
Dragonbreath skrev:
supran är mer lätt trimmad å tål mer effekt i motorn.. så den har en viss fördel.. men supra börjar bli utjatade.. satsa på en fet M3 e30  = )

m3an är nog vassare att trimma den än supra mk4

skulle inte tro det.. kolla fakta

"Sweet Insane Road Maniac"


Sök