3398
Sök

Etanol .. Sant eller Falskt ?

OUTLAW1
18 november 2008
#61
racefan skrev:
finns tillsatser idag som man slår i tanken så man inte tappar smörjningen.
Funkar som på gamla goda moppetiden då man blandade 2-taktsolja i bensinen.
Hur många vet fakta bakom det ni skriver eller bara hört/rykten?

vet mina uppgifter stämmer till 100%...

tillsatser är väl oftast inget att ha egentligen..VET DU att tillsatsen VERKLIGEN funkar???

1 059 Inlägg
18 november 2008
#62
ja funkar på rally o rallycrossbilarna.Dom körs ju väldigt hårt.
Satt i flera tim o diskutera om vi skulle mappa min s2 på etanol eller vp men efter frågat o pratat med flera olika motortrimmare så övertygade dom mig om e85.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

OUTLAW1
18 november 2008
#63
racefan skrev:
ja funkar på rally o rallycrossbilarna.Dom körs ju väldigt hårt.
Satt i flera tim o diskutera om vi skulle mappa min s2 på etanol eller vp men efter frågat o pratat med flera olika motortrimmare så övertygade dom mig om e85.

o fan...gott ...
klarar sig gummislangar,soppapump mm sig helt ok då menar du eller???
vad heter produkten som gör detta underverk??

1 059 Inlägg
18 november 2008
#64
klarar sig bättre men soppapumpar mm finns ju o köpa som klarar sprit.
dock så finns ju smörjmedlet i bränslet men tänker mest på motorns smörjning.
redline har det vet jag.Ska hämta min motor i veckan från bromsning så då vet jag exakt vad medlet heter.
Ang gummislangar o gummiringar runt spridare mm  så äter det ju inte etanolen upp det på 3-4 år direkt.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

Grävmaskinist
216 Inlägg
18 november 2008
#65

Nej dom kommer ta över världen!!!! :S lol


1 497 Inlägg
18 november 2008
#66
rallykid skrev:
som sagt har inte läst allt här nu men...


E85 höjer värmen i motorn...JA
E85 äter upp gummislangar o dylikt fortare än bensin..JA
E85 gör att din bil får lite mer klös ..JA
E85 är strävare/kärvare än bensin så bränslepumpen tar stryk efter ett tag..JA
E85 gör din bil mer svårstartad vid lägre temperaturer..JA
E85 kräver kallare tändstift pga höjt värmetal..JA
E85 skall inte köras i en icke E85 bil om man inte vill byta/meka saker som kommer gå sönder...
dessutom gör etanolen så att den bokstavligt tvättar cylinderväggarna fria från olja vilket med mer temperatur kommer rasa motorn till slut....Därav oxo jävligt täta oljebyten med fruktansvärt bra olja...

Finns mycket som är värt att kommentera i detta inlägg..

"E85 äter upp gummislangar o dylikt fortare än bensin..JA"
Har du konkreta bevis på detta?
Mig veterligen är det bara ngt folk säger. Har aldrig hänt än så länge.

"E85 gör att din bil får lite mer klös ..JA"
JA! Om du anpassar motorn efter den höjda oktanhalten!
Etanolen ligger på 103 oktan.
Dvs. den tål högre tryck innan den självantänder.
Iom detta kan du antingen plana toppen eller lassa på med mer turbotryck,
Gör du inget av dessa åtgärder gör inte etanolen ett skit effektmässigt..

"E85 är strävare/kärvare än bensin så bränslepumpen tar stryk efter ett tag..JA"
Det är väl den "låga energin" i etanolen som pajjar soppapumpar..
Dvs. pumpen måste pumpa soppa på bristningsgränsen för att få bränslet att räcka till.
Och det klarar den inte i längden.

1 948 Inlägg
18 november 2008
#67
Vad jag vet så byter använder sig saab av andra bränsleledningar på sina biopower än deras vanliga bensinare...

pumpen slits snabbare då e85 inte har samma smörjande effekt som vanlig bensin.

är det så att du som racefan bygger en bil som kommer gå kanske 100 mil om året så kommer du självklart inte märka att varken pumpen eller bränsleledningarna slits snabbare... annars säg att dom håller 20 istället för 30k mil (?) ren gissning, men tror inte saab har bytt ut dom helt i onödan... då dom inte ens bytt ut 9-5an på 10år och den vore ju inte direkt onödig att byta ut wink

5 710 Inlägg
18 november 2008
#68
torpis skrev:
Revotech skrev:
Är det sant eller falskt att etanol torkar ut bränsle slangar i gummi?

är bränsleslang i gummi?  förefaller mer sannolikt att dem är i EPDM.

....vilket iofs oxo är ett gummi......
Dock är det inte EPDM då det är en dålig slang till bränsle och olja, EPDM funkar bäst till bromsvätska och kylvätska.
Nått mer åt nitrilgummi eller flourgummi bör det vara.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
18 november 2008
#69
Oj oj oj så mycket spekulanter...

rallykid skrev:
E85 höjer värmen i motorn...

Nej, det kyler snarare...

rallykid skrev:
E85 äter upp gummislangar o dylikt fortare än bensin..

Förmodligen ja, men inget du märker av under din livstid...

rallykid skrev:
E85 gör att din bil får lite mer klös..

Ganska så mycket mer klös, ja. Om det mappas in..

rallykid skrev:
E85 är strävare/kärvare än bensin så bränslepumpen tar stryk efter ett tag.

Faktist sant. Men bränslepumpar kan ju ge upp på bensin också...

rallykid skrev:
E85 gör din bil mer svårstartad vid lägre temperaturer..

Om allt mappas in har man en etanoldriven bil som startar problemfritt under -20....

rallykid skrev:
E85 kräver kallare tändstift pga höjt värmetal..

Oj vilket jävla krav... End of the world..

rallykid skrev:
E85 skall inte köras i en icke E85 bil om man inte vill byta/meka saker som kommer gå sönder...

Åk till en certifierad konverteringsfirma och mappa in bilen för etanol istället för att bonnmeka dit högre bränsletryck så går inget sönder...

rallykid skrev:
dessutom gör etanolen så att den bokstavligt tvättar cylinderväggarna fria från olja vilket med mer temperatur kommer rasa motorn till slut....Därav oxo jävligt täta oljebyten med fruktansvärt bra olja...

Inget som vi har märkt på alla våra konverterade saabar... Men Saab är väl en skitbil som inte gills förstår jag?
Senast redigerat av UhrJr (18 november 2008)

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 november 2008
#70
UhrJr skrev:
Oj oj oj så mycket spekulanter...

rallykid skrev:
E85 höjer värmen i motorn...

Nej, det kyler snarare...

rallykid skrev:
E85 äter upp gummislangar o dylikt fortare än bensin..

Förmodligen ja, men inget du märker av under din livstid...

rallykid skrev:
E85 gör att din bil får lite mer klös..

Ganska så mycket mer klös, ja. Om det mappas in..

rallykid skrev:
E85 är strävare/kärvare än bensin så bränslepumpen tar stryk efter ett tag.

Faktist sant. Men bränslepumpar kan ju ge upp på bensin också...

rallykid skrev:
E85 gör din bil mer svårstartad vid lägre temperaturer..

Om allt mappas in har man en etanoldriven bil som startar problemfritt under -20....

rallykid skrev:
E85 kräver kallare tändstift pga höjt värmetal..

Oj vilket jävla krav... End of the world..

rallykid skrev:
E85 skall inte köras i en icke E85 bil om man inte vill byta/meka saker som kommer gå sönder...

Åk till en certifierad konverteringsfirma och mappa in bilen för etanol istället för att bonnmeka dit högre bränsletryck så går inget sönder...

rallykid skrev:
dessutom gör etanolen så att den bokstavligt tvättar cylinderväggarna fria från olja vilket med mer temperatur kommer rasa motorn till slut....Därav oxo jävligt täta oljebyten med fruktansvärt bra olja...

Inget som vi har märkt på alla våra konverterade saabar... Men Saab är väl en skitbil som inte gills förstår jag?

+1  smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Entreprenör
1 784 Inlägg
18 november 2008
#71
Näe 50% e-75..å 50% matolja..då smörjer de fint i pumpen också....å så luktar de pommes också...Mums...!big_smile

4 001 Inlägg
18 november 2008
#72
torpis skrev:
Toffe10 skrev:
Ramrod skrev:
& vad tror du händer om en slang går av & du "pumpar motor rumet " fullt av bensin... som detsutom antänds lättare än etanol??   rollroll

Håller me dig här, händer inga så överdrivet mycke om man pumpar motorn ful me bensin, ha vari me om de flera gånger....

Jag ger upp...  Ni som avslutar en tankning med att fylla 5-10 liter in genom grillen bara för det är ofarligt kan ju fortsätta med det...

eller varför inte diesel... då drar ju bilen bara 0.5/mil har min kompis sagt...

jesus!

så många sakfel i denna tråden så man blir mörkrädd alltså.

Bensin antänds INTE lättare än E85, bensin är väldigt säkert jämförelsevis
Bensin är nästan helt omöjligt att få fyr på utan en gnista medan både diesel & E85 kan antändas av ganska låg värme.

Ta t.ex och droppa bensin på grenröret, det fräser som om du hade droppat vatten, sen gör du likadant med E85 eller diesel så får du svedda ögonbryn.

edit: en bild som visar brännbarhetsområde

http://www.raddningstjanst.se/images/news/E85diagr.jpg
Senast redigerat av kolvas (18 november 2008)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

187 Inlägg
18 november 2008
#73
skulle inte rekommendera er som är intresserade av att köra på etanol att fråga vem som helst om råd.
Fråga någon ni vet åker med e85. Där ni ser att det verkligen funkar*.

* med funkar menar jag inte att biljäveln startar och går som en påse skit. snarare någon med "dokumenterad förbättring" kanske t.om bara att den inte går sämre.

Är bilen gjord för att gå på bensin BÖR man med största sannolikhet göra något innan du slår i e85.
Motorn måste få mer bränsle i förhållande till luft när du kör e85!

Jag vill tro att e85 kyler mer än bensin, detta mest pga att den avdunstar lättare och pga att man skickar in större volym.

Jag tror inte slangar slits märkbart mer.

Jag tror soppapumparna ger upp för ni kör dem på max och antagligen inte har satt dit antingen en rätt dimensionerad eller en extra pump.

Jag tror att första oljebytena efter en tid med etanol i en smutsig bensinmotor resulterar i riktigt sotig olja, sedan vill jag påstå att den är renare än tiden då du körde med bensin som bränsle.

som sagt, tro inte på mig förrän ni sett det i verkligheten.
Jag har tyvärr inget att visa upp då jag inte åkt så länge. men finns gott om de som har kört x000mil. så det är bara ragga rätt på någon och titta.
Senast redigerat av GolfIIIVr6 (18 november 2008)

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
18 november 2008
#74
GolfIIIVr6 skrev:
skulle inte rekommendera er som är intresserade av att köra på etanol att fråga vem som helst om råd.
Fråga någon ni vet åker med e85. Där ni ser att det verkligen funkar*.

* med funkar menar jag inte att biljäveln startar och går som en påse skit. snarare någon med "dokumenterad förbättring" kanske t.om bara att den inte går sämre.

Är bilen gjord för att gå på bensin BÖR man med största sannolikhet göra något innan du slår i e85.
Motorn måste få mer bränsle i förhållande till luft när du kör e85!

Jag vill tro att e85 kyler mer än bensin, detta mest pga att den avdunstar lättare och pga att man skickar in större volym.

Jag tror inte slangar slits märkbart mer.

Jag tror soppapumparna ger upp för ni kör dem på max och antagligen inte har satt dit antingen en rätt dimensionerad eller en extra pump.

Jag tror att första oljebytena efter en tid med etanol i en smutsig bensinmotor resulterar i riktigt sotig olja, sedan vill jag påstå att den är renare än tiden då du körde med bensin som bränsle.

som sagt, tro inte på mig förrän ni sett det i verkligheten.
Jag har tyvärr inget att visa upp då jag inte åkt så länge. men finns gott om de som har kört x000mil. så det är bara ragga rätt på någon och titta.

Bra skrivet!
Som taget ur mitt huvud.

Det kommer alltid finnas folk som klankar ner på nya saker. Ge Etanolen en chans att förbättra sig, Om ingen kör på det så kommer ingen att förbättra det...
Tror ni alla tyckte att den första bilen var framtiden?
Nej, jag tror jävligt många skrattade så dom sket på sig... Men vart är vi idag? Just det...

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

1 661 Inlägg
18 november 2008
#75
torpis skrev:
danzor skrev:
visst kan slangarna säkert spricka om man har otur men gummi är inte den dyraste råvaran på denna jord!

Men jesus ved är det med folk och E85?????

Blir smått förbannad på alla som inte tänker längre än näsan räcker och knappt det.

Vem bryr sig om en slang för 40kr...  sak samma, men om den går av och man pumpar motorrummet fullt med E85, då DÖR MAN

kör era bilar på därför avsett drivmedel för tusan!

Nej, det gör man verkligen inte. Har provat. Men har man otur så kan man få motorbrand, inte skitkul men det dör man inte heller av.

1 661 Inlägg
18 november 2008
#76
Ramrod skrev:
Revotech skrev:
Jo men alla vet vi ju att etanol är uttorkande.. annars märker man ju det en lördag morgon hehe... 

Sen jag började köra min motor på etanol har man hört mycket  " det blandar sej med oljan "  .. " det gör att din motor går aldeles för varmt "..


Rätta mej om jag har fel. Det blandar sej väl dåligt med vissa oljor och inte alls med andra.. D.v .s om man har dåliga kolvringar så etanolen hamnar i sumpen...

Etanol och methanol är väl kylande.. Häll lite på handen o det kyler som fan..Borde inte det gälla även i motorn när den inte är förbränd?

Motorn går inte alls varm, tvärt om. Den går kallare  pga. vattnet som bildas i förbränningen..  Varm kan den gå, men det beror inte på etanolen. Beror på att motorn får för mager blandning.. Gäller alla bränslen som reagerar med syre.

Häller du kallt vatten på din hand kyler det också. Det är inte så det funkar. Etanol & metanol förångas sämre än tex. bensin. därför blir en etanol motor svårstartad på vintern.   DVS bensinen är isåfall mer "kylande"

Det hela hänger på ett bränslets ångbildningsvärmetal. Etanol har strax över 3 gånger så hög ångbildbningsvärme som bensin. Detta betyder att Etanol behöver en stor mängd värme för att förångas, vilket innebär att bränslet har utmärkta kylande egenskaper.
(Etanol kyler bättre)

Nackdelen som vissa nämnt inte kunnat förklara, att med högt värde får motorn svårt att förånga bränslet innan den uppnått driftstemp.
(Ger sämre kallstart)

Körv
3 535 Inlägg
18 november 2008
#77
Som jag sagt tidigare big_smile DET SKA VA DIESEL smile

Truckdriving Man

5 710 Inlägg
18 november 2008
#78
Hardjim skrev:
torpis skrev:
danzor skrev:
visst kan slangarna säkert spricka om man har otur men gummi är inte den dyraste råvaran på denna jord!

Men jesus ved är det med folk och E85?????

Blir smått förbannad på alla som inte tänker längre än näsan räcker och knappt det.

Vem bryr sig om en slang för 40kr...  sak samma, men om den går av och man pumpar motorrummet fullt med E85, då DÖR MAN

kör era bilar på därför avsett drivmedel för tusan!

Nej, det gör man verkligen inte. Har provat. Men har man otur så kan man få motorbrand, inte skitkul men det dör man inte heller av.

Tror inte de anhöriga till de 41 personerna som dog i Mont Blanc tunnelolyckan håller med faktiskt......
http://www.landroverclub.net/Club/HTML/MontBlanc.htm
roll

MVH Jonas
..............

1 661 Inlägg
18 november 2008
#79
jonTe skrev:
Hardjim skrev:
torpis skrev:

Men jesus ved är det med folk och E85?????

Blir smått förbannad på alla som inte tänker längre än näsan räcker och knappt det.

Vem bryr sig om en slang för 40kr...  sak samma, men om den går av och man pumpar motorrummet fullt med E85, då DÖR MAN

kör era bilar på därför avsett drivmedel för tusan!

Nej, det gör man verkligen inte. Har provat. Men har man otur så kan man få motorbrand, inte skitkul men det dör man inte heller av.

Tror inte de anhöriga till de 41 personerna som dog i Mont Blanc tunnelolyckan håller med faktiskt......
http://www.landroverclub.net/Club/HTML/MontBlanc.htm
roll

Herregud... I extremfall kan man dö av precis vad som helst.
Behövs exempel?

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 november 2008
#80
Hardjim skrev:
jonTe skrev:
Hardjim skrev:

Nej, det gör man verkligen inte. Har provat. Men har man otur så kan man få motorbrand, inte skitkul men det dör man inte heller av.

Tror inte de anhöriga till de 41 personerna som dog i Mont Blanc tunnelolyckan håller med faktiskt......
http://www.landroverclub.net/Club/HTML/MontBlanc.htm
roll

Herregud... I extremfall kan man dö av precis vad som helst.
Behövs exempel?

Det är väl ganksa uppenbart att det inte är bra att fylla motorutrymmet med bränsle??  Just den biten är väl det sista vi skall behöva käfta om.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök