rallykid skrev:
som sagt har inte läst allt här nu men...
E85 höjer värmen i motorn...JA
E85 äter upp gummislangar o dylikt fortare än bensin..JA
E85 gör att din bil får lite mer klös ..JA
E85 är strävare/kärvare än bensin så bränslepumpen tar stryk efter ett tag..JA
E85 gör din bil mer svårstartad vid lägre temperaturer..JA
E85 kräver kallare tändstift pga höjt värmetal..JA
E85 skall inte köras i en icke E85 bil om man inte vill byta/meka saker som kommer gå sönder...
dessutom gör etanolen så att den bokstavligt tvättar cylinderväggarna fria från olja vilket med mer temperatur kommer rasa motorn till slut....Därav oxo jävligt täta oljebyten med fruktansvärt bra olja...
Finns mycket som är värt att kommentera i detta inlägg..
"E85 äter upp gummislangar o dylikt fortare än bensin..JA"
Har du konkreta bevis på detta?
Mig veterligen är det bara ngt folk säger. Har aldrig hänt än så länge.
"E85 gör att din bil får lite mer klös ..JA"
JA! Om du anpassar motorn efter den höjda oktanhalten!
Etanolen ligger på 103 oktan.
Dvs. den tål högre tryck innan den självantänder.
Iom detta kan du antingen plana toppen eller lassa på med mer turbotryck,
Gör du inget av dessa åtgärder gör inte etanolen ett skit effektmässigt..
"E85 är strävare/kärvare än bensin så bränslepumpen tar stryk efter ett tag..JA"
Det är väl den "låga energin" i etanolen som pajjar soppapumpar..
Dvs. pumpen måste pumpa soppa på bristningsgränsen för att få bränslet att räcka till.
Och det klarar den inte i längden.