3654
Sök

Lambda samt HC värdena dåliga.. Hjälp!

66 Inlägg
17 november 2008
Trådstartare
#1
Tjena.


Idag var det dags att besiktiga min BMW efter att den stått still i ca 1.5 år. Bilen är en Bmw 525i-89:a och har rullat ca 27k.

Det gick ganska bra.. Det ända var att värdena spökar..

Jag har nyligen servat den med nya stift, ny olja, oljefilter etc. Där saknas en viss backventil till vakumet, kan det vara problemet? Vi har gjort en egen liten rolig sak med trädgårdslangar etc. för att få den till att gå hyffsat jämnt, men dock är den fortfarande lite "hoppig" i tomgången trots en ny tomgångsmotor.

Den pluddrar även från avgassystemet vilket antagligen bidrar till att lambda värdet är högt(?) ..

HC-värdet får max ligga på 100 står där, men min bil låg på 999. Ganska illa? tongue


Mvh ThellaN
Senast redigerat av ThellaaN (17 november 2008)

1 813 Inlägg
17 november 2008
#2
kollat din katt??

Åk före du så väntar jag på dig där..!

Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
17 november 2008
#3
kolla så att gummit mellan isug och luftfilter e helt!

Trucker
168 Inlägg
17 november 2008
#4
Eller så tankar du i 1-2 flaskor K-sprit.


66 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
#5
Jag har hällt i ½ liter k-sprit till ca 15 liter bensin. hmm

Katten ska inte vara kass eftersom den fungerade utmärkt för 1.5 år sen då den blev besiktigad förra gången.

Kan värdena vara dåliga pga. fel luftmotstånd? Eller tjuvluft?

4 001 Inlägg
18 november 2008
#6
ThellaaN skrev:
Tjena.


Idag var det dags att besiktiga min BMW efter att den stått still i ca 1.5 år. Bilen är en Bmw 525i-89:a och har rullat ca 27k.

Det gick ganska bra.. Det ända var att värdena spökar..

Jag har nyligen servat den med nya stift, ny olja, oljefilter etc. Där saknas en viss backventil till vakumet, kan det vara problemet? Vi har gjort en egen liten rolig sak med trädgårdslangar etc. för att få den till att gå hyffsat jämnt, men dock är den fortfarande lite "hoppig" i tomgången trots en ny tomgångsmotor.

Den pluddrar även från avgassystemet vilket antagligen bidrar till att lambda värdet är högt(?) ..

HC-värdet får max ligga på 100 står där, men min bil låg på 999. Ganska illa? tongue


Mvh ThellaN

där har du troligen felet, fixa till avgassystem & kolla för tjuvluft så blir det nog bra

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 174 Inlägg
18 november 2008
#7
Tanka 60/40 med E85 så får du den genom bes iaf..

"If you're in control, you're not going fast enough"

Häst
1 099 Inlägg
18 november 2008
#8
Lambda/hc värdet blir INTE bättre av att tanka e85 eller slänga k-sprit i tanken..
Det blir snarare värre..roll

Jag tror att du har läcka på avgassystemet iochmed att du hör att det "pluddrar", täta det först och främst.

Än är inte den sista idioten född..

Entreprenör
1 784 Inlägg
18 november 2008
#9
-Blomman- skrev:
Tanka 60/40 med E85 så får du den genom bes iaf..

Inte me de värdet...big_smile.!

Häst
1 099 Inlägg
18 november 2008
#10
mrbuggy skrev:
-Blomman- skrev:
Tanka 60/40 med E85 så får du den genom bes iaf..

Inte me de värdet...big_smile.!

Precis.
Folk verkar tro att det e85 är lösningen på alla besiktningsproblem. tongue

Än är inte den sista idioten född..

1 174 Inlägg
18 november 2008
#11
DoT skrev:
mrbuggy skrev:
-Blomman- skrev:
Tanka 60/40 med E85 så får du den genom bes iaf..

Inte me de värdet...big_smile.!

Precis.
Folk verkar tro att det e85 är lösningen på alla besiktningsproblem. tongue

haha nej inte alla men de flesta.... tongue

"If you're in control, you're not going fast enough"

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 november 2008
#12
DoT skrev:
mrbuggy skrev:
-Blomman- skrev:
Tanka 60/40 med E85 så får du den genom bes iaf..

Inte me de värdet...big_smile.!

Precis.
Folk verkar tro att det e85 är lösningen på alla besiktningsproblem. tongue

Intressant hur något kan bita sig fast så hårt....

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Entreprenör
1 784 Inlägg
18 november 2008
#13
Undrar vilket som e värst...myten om turbomontering eller E-85...Hmmm...!

1 174 Inlägg
18 november 2008
#14
mrbuggy skrev:
Undrar vilket som e värst...myten om turbomontering eller E-85...Hmmm...!

Myten om turbo montering??

"If you're in control, you're not going fast enough"

Entreprenör
1 784 Inlägg
66 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
#16
DoT skrev:
Lambda/hc värdet blir INTE bättre av att tanka e85 eller slänga k-sprit i tanken..
Det blir snarare värre..roll

Jag tror att du har läcka på avgassystemet iochmed att du hör att det "pluddrar", täta det först och främst.

TACK !!! Har försökt förklara för min kompis att E85 INTE förbättrar värdena... Den sänker kanske det ena värdet, men då höjer den det andra istället.

Och anledningen till att jag körde K-sprit i tanken var för den har stått så länge och behövdes renas lite smile Hörde även att den bränner jämnare om man tankar med k-sprit någon gång / år.

66 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
#17
kolvas skrev:
ThellaaN skrev:
Tjena.


Idag var det dags att besiktiga min BMW efter att den stått still i ca 1.5 år. Bilen är en Bmw 525i-89:a och har rullat ca 27k.

Det gick ganska bra.. Det ända var att värdena spökar..

Jag har nyligen servat den med nya stift, ny olja, oljefilter etc. Där saknas en viss backventil till vakumet, kan det vara problemet? Vi har gjort en egen liten rolig sak med trädgårdslangar etc. för att få den till att gå hyffsat jämnt, men dock är den fortfarande lite "hoppig" i tomgången trots en ny tomgångsmotor.

Den pluddrar även från avgassystemet vilket antagligen bidrar till att lambda värdet är högt(?) ..

HC-värdet får max ligga på 100 står där, men min bil låg på 999. Ganska illa? tongue


Mvh ThellaN

där har du troligen felet, fixa till avgassystem & kolla för tjuvluft så blir det nog bra

Jag vet att där är hål i avgassystemet. Men kan verkligen sånna småsaker göra så stora utslag på värdena? Hoppas att det enbart är dom felen som spökar.

1 237 Inlägg
18 november 2008
#18
är både lambda samt HC värde och beror på om avgasröret läcker? , har själv dom två för högt (har läcka) , men även O2 värdet för högt, vad kan det bero på? kan det fixas med k-sprit? tro?

796 Inlägg
18 november 2008
#19
Fixa hålet och få bilen att gå redigt. Kan hälla i lite k-sprit me o göra rent den.


Går den inte igenom då så är det bara att byta katalysator.. Ingen ide med e85, mm.. Bara o byta tyvärr..

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

Styrande position i resebranchen
174 Inlägg
19 november 2008
#20
95 oktanig bensin innehåller 5% etanol. Det har den gjort i 5-10 år.
Så K-sprit är onödigt att köpa för frysskydd mm.
Senast redigerat av noclaF (19 november 2008)



Sök