2889
Sök

Tysk expert som har helt rätt !

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 november 2008
#61
kolvas skrev:
Blablabla

Du menar alltså i klartext att dom lägger ut allt på entreprenad? roll

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
19 november 2008
#62
viccoA skrev:
Självklart skiljer sig de svenska märkenas rykten på svenska marknaden respektive utländska marknaden, här hemma är vi ju lite av patrioter av våra egna biltillverkare.
Saab står nog för en viss dynamik och sportighet i hela världen men inte är det synonymt med kvalitet eller att man är sportig i termer om 0-100 tider.

Volvo har ett riktigt uselt kvalitetsrykte i USA tex, vilket jag inte tycker är särskilt förvånande med tanke på att det knappt finns en automatlåda till S80/V70n/XC70/XC90 som gått mer än 20k mil innan de rasar. Volvo har inte heller något premiumbilsstämpel i staterna däremot är de kända för sin säkerhet och att det är en "bra bil för frugan att transportera ungarna i".

Kvalitetsryktet är nog dåligt rent generellt, just eftersom att Volvo's bilar faktiskt går sönder oftare än t.ex
Toyotas o.s.v. Däremot är kvaliten i sig inte dålig, om man tittar på känslan, stereo, köregenskaper, design,
stolar, elektronik, o.s.v. Hade dom tittat lite mer på Japanska bilars konstruktion, för att få bort felen - samt
om dom kunde försöka att få ner priserna, och försöka att få ner bensinförbrukningen - Då tror jag själv att
Volvo skulle vara världsledande...

Och det där du säger om automatlådan är ju bara skitsnack. Vad jag har hört så är statistiken på Saabs
automatlådor sämre än på Volvos. Allt handlar ju dessutom om SERVICE. Vi har 3st Volvo automatare
här på jobbet, som har gått mycket längre än 30.000 mil, och dom fungerar hur bra som helst. Det har
då aldrig varit några problem med växellådorna.

Volvo är kända för att göra säkra bilar ja, samt att göra lite "lyxigare mellanklassbilar", om man nu kan
kalla det så. Och det är väl därför de har det svårt idag. Folk vill köra bilar där fjädringen känns som skit,
där det inte följer med några "lyxfunktioner", där känslan är lika med noll, där stolarna känns som
cementblock som inte går att ställa in åt något håll, där det finns en stereo som går att spela skivor i och
inget mer - Med andra ord; Nissan, Toyota, Renault, Peugeot, Opel, Ford, o.s.v.

Sedan vill dom kunna gå till sin bilhandlare och köpa en helt ny bil för 149.000kr - D.v.s Nissan, Renault,
Peugeot, Ford o.s.v. Och absolut INTE Volvo eller Saab, vars priser ligger på MINST det dubbla... tyvärr.
Senast redigerat av Hexenhammer (19 november 2008)


1 216 Inlägg
19 november 2008
#63
Grejen är väl att det inte bara är 5000 tusen pers som skulle få gå från Saab om det skulle läggas ner, tänk på alla underleverantörer som måste slå igen, då är det säkerligen en mycket större siffra  än 5000 som får bli utan arbete.

Problemet med både Saab och Volvo är dålig ledning i företagen. GM och Ford gör ju inte saken bättre. Det är som den brittiska bilindustin under 70 och 80-talen.
Att GM lagt ner utvecklingen på alla sina bilar två år framåt är ju som att gräva sin egen grav. Det är ju som att bromsa sig upp för en uppförsbacke. När det bli lågkonjuktur skall man istället satsa på att ta fram nya tekniker för att korta varuflöden, satsa på ny teknink, samt utveckla och utbilda personal. Det är det man vinner på. Men varken GM eller Ford, Volvo eller Saab  är duktiga på detta, snarare raka motsattsen.


2 164 Inlägg
19 november 2008
#64
Opel16V skrev:
Asså om ni inte har läst så långt så kommer det fram över inte tillverkas nårra saab i Sverige längre. de stod där att "I Rüsselsheim ska även efterföljaren till Saabs 9.5 tillverkas"
å vem äger bilfabriken i Rüsselsheim??? JAAAA DE E OPEL!!!!

De står med där att "Saab är idag inte mycket mer än en OPEL på vilken man har klistrat märket Saab på motorhuven"!!!!!!!!!

De är en GME fabrik för de finns inga märkes relaterade fabriker inom GM längre.

MVH

F


4 001 Inlägg
19 november 2008
#65
TurbOla skrev:
kolvas skrev:
Blablabla

Du menar alltså i klartext att dom lägger ut allt på entreprenad? roll

så skrev jag inte, jag skrev att dom lägger ut mycket av utvecklingen på entreprenad och att biltillverkare använder mycket av varandra med en viss modifiering.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

2 164 Inlägg
19 november 2008
#66
kolvas skrev:
TurbOla skrev:
kolvas skrev:
Blablabla

Du menar alltså i klartext att dom lägger ut allt på entreprenad? roll

så skrev jag inte, jag skrev att dom lägger ut mycket av utvecklingen på entreprenad och att biltillverkare använder mycket av varandra med en viss modifiering.

Beror helt på områden de gäller.
ABS, AC pumpar, generatorer, startmotorer, turbo m.m. som inte har med själva bilen att göra ja men så har de ju alltid varit.
Andra saker gör man inte de en de är ju lite olika vilka delar man inte vill att andra ska ha nått med.

MVH

F


4 001 Inlägg
19 november 2008
#67
Fredrik-79 skrev:
kolvas skrev:
TurbOla skrev:

Du menar alltså i klartext att dom lägger ut allt på entreprenad? roll

så skrev jag inte, jag skrev att dom lägger ut mycket av utvecklingen på entreprenad och att biltillverkare använder mycket av varandra med en viss modifiering.

Beror helt på områden de gäller.
ABS, AC pumpar, generatorer, startmotorer, turbo m.m. som inte har med själva bilen att göra ja men så har de ju alltid varit.
Andra saker gör man inte de en de är ju lite olika vilka delar man inte vill att andra ska ha nått med.

MVH

F

det är just det jag menar, men även växellådor & motorer blir ofta utvecklat och prototyptillverkat av en entreprenör, det som brukar vara "egenutvecklat" är styrsystem & design.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

8 156 Inlägg
19 november 2008
#68
Gm äger Opel som äger Saab. Eller?
"Ferdinand Dudenhöffer, en av Tysklands ledande bilexperter"
Han kanske är lite partisk till fördel för hans egna lands bilmärke?
Ärligt talat. Om det stod mellan Opel och Saab, vilket märke skulle ni föredra?
Dessutom är det som någon påpekade tidigare.
När vi pratar om Volvos senare bilar så säger vi att dom bygger på en Ford.
Samma sak gäller med Saab. Grundplattan i dom bilarna kommer från Opel.
Men hur mycket är sant? Det kan ju vara tvärtom. Vi är bara väldigt dåliga på
att marknadsföra hur bra vi egentligen är. Om nu Saab och Volvo hade varit
så dåliga som det framförs så hade varken GM eller Ford satsat på dessa.

Det bästa kanske vore att låta Volvo och Saab gå samman?

Styrningen av Volvo och Saab fungerar inte så bra.
Känns som rena rama Sovjet-kommunismen när det gäller förfallet.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

2 924 Inlägg
19 november 2008
#69
Fredrik-79 skrev:
Opel16V skrev:
Asså om ni inte har läst så långt så kommer det fram över inte tillverkas nårra saab i Sverige längre. de stod där att "I Rüsselsheim ska även efterföljaren till Saabs 9.5 tillverkas"
å vem äger bilfabriken i Rüsselsheim??? JAAAA DE E OPEL!!!!

De står med där att "Saab är idag inte mycket mer än en OPEL på vilken man har klistrat märket Saab på motorhuven"!!!!!!!!!

De är en GME fabrik för de finns inga märkes relaterade fabriker inom GM längre.

MVH

F

Precis, fabriken i Trollhättan är en GME fabrik likväl som fabriken i Rüsselsheim och på många fler ställen.

Dessutom så är beslutet att nya Saab 9-3, bilmodellen som har högst volym i Saab, skall byggas i GME fabriken i Trollhättan.... och förhoppningsvis en Saab 9-1

~ Life is short, have FUN! ~

2 164 Inlägg
19 november 2008
#70
kolvas skrev:
Fredrik-79 skrev:
kolvas skrev:

så skrev jag inte, jag skrev att dom lägger ut mycket av utvecklingen på entreprenad och att biltillverkare använder mycket av varandra med en viss modifiering.

Beror helt på områden de gäller.
ABS, AC pumpar, generatorer, startmotorer, turbo m.m. som inte har med själva bilen att göra ja men så har de ju alltid varit.
Andra saker gör man inte de en de är ju lite olika vilka delar man inte vill att andra ska ha nått med.

MVH

F

det är just det jag menar, men även växellådor & motorer blir ofta utvecklat och prototyptillverkat av en entreprenör, det som brukar vara "egenutvecklat" är styrsystem & design.

Inte motorer, växellådor och styr system är internt numera inom GM.
Hur de är för andra vet jag inte.

MVH

F


2 164 Inlägg
19 november 2008
#71
Phaetoon skrev:
Gm äger Opel som äger Saab. Eller?
"Ferdinand Dudenhöffer, en av Tysklands ledande bilexperter"
Han kanske är lite partisk till fördel för hans egna lands bilmärke?
Ärligt talat. Om det stod mellan Opel och Saab, vilket märke skulle ni föredra?
Dessutom är det som någon påpekade tidigare.
När vi pratar om Volvos senare bilar så säger vi att dom bygger på en Ford.
Samma sak gäller med Saab. Grundplattan i dom bilarna kommer från Opel.
Men hur mycket är sant? Det kan ju vara tvärtom. Vi är bara väldigt dåliga på
att marknadsföra hur bra vi egentligen är. Om nu Saab och Volvo hade varit
så dåliga som det framförs så hade varken GM eller Ford satsat på dessa.

Det bästa kanske vore att låta Volvo och Saab gå samman?

Styrningen av Volvo och Saab fungerar inte så bra.
Känns som rena rama Sovjet-kommunismen när det gäller förfallet.

Tror inte de är de bästa om saab och volvo skulle gå samman för dom skulle inte klara sig i längden.
För små volymer för att klara de.

Volvo och saab kommer finnas kvar. Frågan är bara hur mycket tillverkning som blir i sverige!

MVH

F


2 924 Inlägg
19 november 2008
#72
För övrigt så bryr jag mig starkt om att fordonsutveckling och Svensk ingenjörskonst inom detta värnas om och stannar i Sverige, alltså inte att vi bara bygger bilarna här.

~ Life is short, have FUN! ~

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 november 2008
#73
Bobo skrev:
Tycker tysken har vettiga åsikter, alla Saab älskare kan ju köpa en Opel istället

Eh, eller inte... Säger som någon annan sa, då går jag hellre. tongue Eller köper en Volvo.

Men som sagt, i nuläget finns det inget positivt med att lägga ner varken Saab eller Volvo, kommer bara att öka arbetslösheten, vilket i sin tur kommer att öka på lågkonjukturen och allting blir bara kasst. Bättre då om Ford och GM satsar rejält och ser till att få ut lite nya modeller på marknaden! Öka på kvaliten och gör bilar som passar bättre in i dagens läge med miljötänk osv. Tex som Saabs 9-1, go for it säger jag! smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
19 november 2008
#74
ChriZtoffer skrev:
Eh, eller inte... Säger som någon annan sa, då går jag hellre. tongue Eller köper en Volvo.

Men som sagt, i nuläget finns det inget positivt med att lägga ner varken Saab eller Volvo, kommer bara att öka arbetslösheten, vilket i sin tur kommer att öka på lågkonjukturen och allting blir bara kasst. Bättre då om Ford och GM satsar rejält och ser till att få ut lite nya modeller på marknaden! Öka på kvaliten och gör bilar som passar bättre in i dagens läge med miljötänk osv. Tex som Saabs 9-1, go for it säger jag! smile

Samma här. Jag skulle mycket hellre köra Saab framför både Opel och Ford, om Volvo
skulle kursa. Exakt. Det blir bara negativt när man lägger ner så pass stora företag också.
Mycket är nog det där som jag skrev tidigare. Folk vill kunna gå in och köpa sig en bil utan
en massa onödiga "lyxgrejer" för 150.000kr. Både Saab och Volvo ligger ju generellt mycket
över det priset, även på sina billigaste modeller.


Y not
221 Inlägg
19 november 2008
#75
pratade med 2 killar som jobbar på saab i trollhättan idag.. å de hade inte fått några besked om  uppsägningar eller nått i den stilen,.

men cheferna uppmanade de anställda att ta ut alla sina komp dagar nu i närmaste framtid..

mina åsikter kring detta är ju endast spekulationer, men skulle ju inte ta det som ett direkt bra tecken..

Everything thats fast. has my name written on it

211 Inlägg
19 november 2008
#76
TurbOla skrev:
Om nu Saab är "huvudutvecklare" för 4x4 för FWD(?!?) hur kommer det sig då att de inte fått ut en bil med XWD förrän nu?

Volvo delar plattform med många fordmodeller ja, men Volvo har en egen utveckling, med egna resurser och egna motorer, växellådor o.s.v.
Ford genomgår nu en "Fordifiering" dvs alla fabriker ska tillverka delar till alla deras modeller.

Volvo uteslöts ur den "Fordifieringen" vilket innebär att Volvo förmodligen är till salu, om Ford slutar vara förvirrade, panikslagna, och kommer på vad de egentligen ska göra...

Saab har faktiskt haft ett par prototyper med AWD tidigare b la 9000. Men dessa projekt lades ned då GM ansåg att det kostade för mycket.  Volvo har kanske en egen utveckling men dom är fortfarande långt efter många andra, T ex om man ska se till bensin förbrukning och alternativa bränslen.

273 Inlägg
19 november 2008
#77
audi måste väl ligga bland de bästa inom 4 hjulsdriften ? tänk bara tbx till rally tiden då LS1an o dom där slaktade allt mot stånd sen att många chafförer dog med dom bilarna kan vi tysta ner smile

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se

RS
886 Inlägg
19 november 2008
#78
Tänk om man hade resonerat likadant alla gånger Lamborghini varit nära konkurs hehe. Tycker man ska göra saab helsvenskt istället!!!

Focus RS

huh?
10 427 Inlägg
19 november 2008
#79
Bostrom skrev:
Tänk om man hade resonerat likadant alla gånger Lamborghini varit nära konkurs hehe. Tycker man ska göra saab helsvenskt istället!!!

Måste ju finnas nån som har råd att köpa också wink

Investor som sålde sina Scania-aktier kan ju köpa loss Saab och Volvo. Kanoners wink


2 924 Inlägg
19 november 2008
#80
AudiTQ-90 skrev:
audi måste väl ligga bland de bästa inom 4 hjulsdriften ? tänk bara tbx till rally tiden då LS1an o dom där slaktade allt mot stånd sen att många chafförer dog med dom bilarna kan vi tysta ner smile

Idag har Audi och Saab samma leverantör av 4wd, nämligen svenska Haldex wink Men de har lite olika uppbyggda system där var och sig har olika fördelar...

Jo, Audi var ju först med relativt enkla men stabila 4wd-systemet i dåtidens S1 bilar smile men Saab var först med Turbo och wastegate smile
Där är 2 starka exempel på viktiga grundstenar i dagens bilmodeller!

~ Life is short, have FUN! ~


Sök