4397
Sök

Dubbla talspolar

17 Inlägg
19 november 2008
Trådstartare
#1
En liten noob fråga nu då tongue Vad menas med dubbla talspolar? vad är det bra för? roll

337 Inlägg
19 november 2008
#2
att det är två stycken...

3 liters diesel, mumma!

1 488 Inlägg
19 november 2008
#3
Rwd: Trådskaparen vill nog ha ett tydligare svar än att det är två stycken, skriv inte alls om du inte har mer att komma med.

Mvh
Moderator

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 november 2008
#4
Som RWD sa så är betyder att det är 2st talspolar, istället för 1 som det annats ofta är. Vad det sen innebär är att man kan välja att koppla dom i serie eller parallellt med varandra, vilket innebär att man kan få olika induktans och på så sätt utnyttja en förstärkare maximalt. Tex om du har ett slutsteg som ger 400Wrms @ 2Oh och 200Wrms @ 4Ohm, och sedan har 2 nästan identiska basar: den ena med en 4Ohm talspole och den andra med dubbla 4Ohms spolar, då kommer du att kunna utnyttja slutsteget bättre med bas nummer 2, alltså den med dubbla talspolar, eftersom att du då kan få ner lasten till 2Ohm och således kan få ut 400W istället för 200W. smile

Om nån vill förtydliga så är det såklart fritt fram, försökte bara förklara grunden lite enkelt. Självklart så är det ju en massa annat som påverkar, både för basens och stegets del, det tänker jag dock inte gå in på nu.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

SkenLaddRacing
189 Inlägg
19 november 2008
#5
Enkelt förklarat så är talspolen "motorn" i högtalaren, så en bas med dubbla talspolar har två "motorer"

Rather turboshit than NO power at all.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
20 november 2008
#6
ChriZtoffer skrev:
Som RWD sa så är betyder att det är 2st talspolar, istället för 1 som det annats ofta är. Vad det sen innebär är att man kan välja att koppla dom i serie eller parallellt med varandra, vilket innebär att man kan få olika induktans och på så sätt utnyttja en förstärkare maximalt. Tex om du har ett slutsteg som ger 400Wrms @ 2Oh och 200Wrms @ 4Ohm, och sedan har 2 nästan identiska basar: den ena med en 4Ohm talspole och den andra med dubbla 4Ohms spolar, då kommer du att kunna utnyttja slutsteget bättre med bas nummer 2, alltså den med dubbla talspolar, eftersom att du då kan få ner lasten till 2Ohm och således kan få ut 400W istället för 200W. smile

Om nån vill förtydliga så är det såklart fritt fram, försökte bara förklara grunden lite enkelt. Självklart så är det ju en massa annat som påverkar, både för basens och stegets del, det tänker jag dock inte gå in på nu.

Jag vill bara förtydliga att det heter Impedans. Induktansen förändras förviso också, men det har inte bäring på effekten smile

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 november 2008
#7
jonash skrev:
ChriZtoffer skrev:
Som RWD sa så är betyder att det är 2st talspolar, istället för 1 som det annats ofta är. Vad det sen innebär är att man kan välja att koppla dom i serie eller parallellt med varandra, vilket innebär att man kan få olika induktans och på så sätt utnyttja en förstärkare maximalt. Tex om du har ett slutsteg som ger 400Wrms @ 2Oh och 200Wrms @ 4Ohm, och sedan har 2 nästan identiska basar: den ena med en 4Ohm talspole och den andra med dubbla 4Ohms spolar, då kommer du att kunna utnyttja slutsteget bättre med bas nummer 2, alltså den med dubbla talspolar, eftersom att du då kan få ner lasten till 2Ohm och således kan få ut 400W istället för 200W. smile

Om nån vill förtydliga så är det såklart fritt fram, försökte bara förklara grunden lite enkelt. Självklart så är det ju en massa annat som påverkar, både för basens och stegets del, det tänker jag dock inte gå in på nu.

Jag vill bara förtydliga att det heter Impedans. Induktansen förändras förviso också, men det har inte bäring på effekten smile

mvh Jonas

Självklart är det impedans, snurrade till det lite igår när jag skrev det. Tack för rättelsen. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

17 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
#8
Tack för alla svar smile va det jag tänkte att man kunde parallell eller serie koppla dom wink

1 785 Inlägg
3 december 2008
#9
itouch skrev:
Rwd: Trådskaparen vill nog ha ett tydligare svar än att det är två stycken, skriv inte alls om du inte har mer att komma med.

Mvh
Moderator

Är det bråk här på garaget eller? Tycker det är ständigt de som kommer med inlägg som inte ger trådskaparen någon information alls

Fördelen med dubbla talspolar är att man får möjlighet att koppla t ex dubbla 2ohm's spolar så man får antingen 1 eller 4ohm. Det gör att man kan lasta ner steget och få ut mer effekt i de fall då steget klarar den lasten man kopplar till. Ju lägre last ju tyngre för steget.

Vissa parametar  kan också förändras något på DVC (dubbla talspolar) jämfört med vanliga SVC (singel talspole)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
4 december 2008
#10
dbjanoz skrev:
itouch skrev:
Rwd: Trådskaparen vill nog ha ett tydligare svar än att det är två stycken, skriv inte alls om du inte har mer att komma med.

Mvh
Moderator

Är det bråk här på garaget eller? Tycker det är ständigt de som kommer med inlägg som inte ger trådskaparen någon information alls

Fördelen med dubbla talspolar är att man får möjlighet att koppla t ex dubbla 2ohm's spolar så man får antingen 1 eller 4ohm. Det gör att man kan lasta ner steget och få ut mer effekt i de fall då steget klarar den lasten man kopplar till. Ju lägre last ju tyngre för steget.

Vissa parametar  kan också förändras något på DVC (dubbla talspolar) jämfört med vanliga SVC (singel talspole)

Kan är en underdrift då det mesta förändras wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök