Hej har skaffat mig ett nytt åk med b21 förgasare i, idag var de cirka -6grader ute fick stå och gneta ganska så länge för att de skulle hoppa igång.. hade chocken ute och den tände som till hela tiden utom dom första varven på starten, men ville inte riktigt hoppa igång. pump gasade lite lite på gasen så gick han igång.
Ska vara bytta tändstift för inte så länge sen
kollade över tändhattarna dom satt lite dåligt så de är också fixat.
tidigare läckte de ur bränsle slangen från bensinpumpen fram till förgasaren läckte just vid förgasaren så korta bara av slangen.
Kan även tillägga att när man sladdar lite så börjar de lukta bensin vet inte om de är tanken som läcker eller nåt annat?
Så vad tror ni kan vara fel, behöva åtgärdas?
När man har startat han en gång så startar han bra resten av dagen
nu när jag for med bilen igen så har de kommit ett missljud låter typ som ventil tickande men när man gasar så låter de inte alls men när man motorbromsar så låter de ganska mkt nån som vet vad de kan vara?
Kolla över läckage från tanken och frammåt, och kolla över brytaren i fördelarn och gör en tändinställning, kan även kolla luft filtret hur det är.
Sen det där tickandet kan vara en plast ventil som sitter på broms servon, är vit och går en slang från den till insuget på motorn. Denna brukar kunna bli glapp å få det där tickande ljudet.
Volvo 164E -73
Mercedes 240 D -83
Mercedes E250 D -93 Brukis
Å massa andra bilar.
Okey vet att vita plast grejjen dära vara ganska lös ska gå och kika på de nu strax! hmm om den suger luft borde den inte alltid vara trögstartad är bara första gången du startar han sen resten av dagen så hoppar han igång bara man tittar på nyckeln
de var inte den vita plasten, men de är då inget i motorn har jag kommit fram till verkar vara fläktremmen som är för lång så den hoppar eller något liknande.. är nåt utanför motorn för jag har lyssnat på motorn med tumstocken och han låter då så bra så.
De med att den inte vill starta på morgonen kan vara att bränslet rinner tillbax till tanken ska kolla i bränsle filtret om de är nå bensin i de på morgonen.
Om bränslet rinner tillbaka så kan det kanske också vara backventilen i bränslepumpen som är dålig, men det är ju ändå bäst att gå igenom hela bränslebiten (från tank till förgasare) och kika efter läckor. Med tanke på att det luktar bensin ibland så är väl läckage den mest troliga orsaken.
ömh om de puffar från oljestickan vad kan de vara? vet inte om den gör de men har sett att oljestickan har "åkt upp några gånger" och då måste de ju bli nåt tryck dära, även lite olja som har kommit upp.
Enda medicinen för dessa gamla smogg motorer är att ställa på tändningen några grader genom att vrida fördelaren mot förtändning , prova dig fram men tessta den genom att belasta den lite för att undvika att du ställer på den för mkt vilket resulterar i spikningar..
När oljestickan åker upp "stup i kvarten" så kan det nog vara vevhusventilationen som är igentäppt, ta loss slangarna och se till att de inte har en massa oljebeläggningar. Kolla även flamfiltret.
ömh chocken har legat på + att den har hängt helt löst bara en bult som höll kvar den lite grann.. var ut nu och skulle pröva starta den 18minus ute enligt en av de förra ägarna så har den startat i 35minus utan några problem soppa verkar den ju få för de börjar lukta lite bränsle om han..
har inte hittat några läckage nånstans på bränsleledningarna och dragit fast desas lite extra
var en stor spricka i fördelarlocket ska åka och inhandla nytt + rotor kanske kondning och brytarspetsar tändkablar hur stor inverkan har ett sprucket fördelarlock?
Det kan ju komma in fukt i fördelaren om locket är sprucket så det börjar oxidera och blir dålig kontakt?
Köpa nya tänddelar till en sån borde nästan vara gratis tycker man ju
BTW biltema säljer tänddelsatser för 169 kr och de brukar vara bosch grejjer, Tänddelssatserna innehåller brytarspetsar, kondensator, rotor, fördelarlock och tändstift. Men stiften kan man nog kasta har hört av Jörgen att de e bara skit med tändstift från biltema, vissa bilar kan börja gå dåligt t.o.m.
har varit och hämtat fördelarlock, rotor och tandkabel ska ta och byta de när bilen har tinat lite kört in den i garaget precis tog ett tag inna jag fick igång den. men förhoppningsvis så kommer han starta bättre!