2919
Sök

volvo b21 dålig på starta vad kan vara fel?!!

TurboFREAK
291 Inlägg
21 november 2008
Trådstartare
#1
Hej har skaffat mig ett nytt åk med b21 förgasare i, idag var de cirka -6grader ute fick stå och gneta ganska så länge för att de skulle hoppa igång..
hade chocken ute och den tände som till hela tiden utom dom första varven på starten, men ville inte riktigt hoppa igång. pump gasade lite lite på gasen så gick han igång.

Ska vara bytta tändstift för inte så länge sen

kollade över tändhattarna dom satt lite dåligt så de är också fixat.

tidigare läckte de ur bränsle slangen från bensinpumpen fram till förgasaren läckte just vid förgasaren så korta bara av slangen.


Kan även tillägga att när man sladdar lite så börjar de lukta bensin vet inte om de är tanken som läcker eller nåt annat?

Så vad tror ni kan vara fel, behöva åtgärdas?

När man har startat han en gång så startar han bra resten av dagen

MVH
Senast redigerat av ante_green (10 december 2008)

Kolla in mitt projekttråd och kommentera gärna!
Bmw 320i e30 turbocoupe -85
Ta en titt på bilen Bmw 320i turbocoupe

TurboFREAK
291 Inlägg
21 november 2008
Trådstartare
#2
nu när jag for med bilen igen så har de kommit ett missljud låter typ som ventil tickande men när man gasar så låter de inte alls men när man motorbromsar så låter de ganska mkt nån som vet vad de kan vara?

Kolla in mitt projekttråd och kommentera gärna!
Bmw 320i e30 turbocoupe -85
Ta en titt på bilen Bmw 320i turbocoupe

100 Inlägg
21 november 2008
#3
Kolla över läckage från tanken och frammåt, och kolla över brytaren i fördelarn och gör en tändinställning, kan även kolla luft filtret hur det är.

Sen det där tickandet kan vara en plast ventil som sitter på broms servon, är vit och går en slang från den till insuget på motorn. Denna brukar kunna bli glapp å få det där tickande ljudet.

Volvo 164E -73
Mercedes 240 D -83
Mercedes E250 D -93 Brukis
Å massa andra bilar.

4 001 Inlägg
21 november 2008
#4
kolla tankaarmatur & slangar/kopplingar till bränslet, ifall den läcker där så suger bränslepumpen i sig luft och då kan dom bli lite bråkiga.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

TurboFREAK
291 Inlägg
21 november 2008
Trådstartare
#5
Okey vet att vita plast grejjen dära vara ganska lös ska gå och kika på de nu strax!
hmm om den suger luft borde den inte alltid vara trögstartad är bara första gången du startar han sen resten av dagen så hoppar han igång bara man tittar på nyckeln

Kolla in mitt projekttråd och kommentera gärna!
Bmw 320i e30 turbocoupe -85
Ta en titt på bilen Bmw 320i turbocoupe

3 714 Inlägg
21 november 2008
#6
på polarens B21A så är membranet i förgasaren kasst
så kolla det

behöver inte vara det heller

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

TurboFREAK
291 Inlägg
21 november 2008
Trådstartare
#7
de var inte den vita plasten, men de är då inget i motorn har jag kommit fram till
verkar vara fläktremmen som är för lång så den hoppar eller något liknande..
är nåt utanför motorn för jag har lyssnat på motorn med tumstocken och han låter då så bra så.

De med att den inte vill starta på morgonen kan vara att bränslet rinner tillbax till tanken ska kolla i bränsle filtret om de är nå bensin i de på morgonen.

Bränslepumpen har den nån inbyggd backventil?

Kolla in mitt projekttråd och kommentera gärna!
Bmw 320i e30 turbocoupe -85
Ta en titt på bilen Bmw 320i turbocoupe

21 761 Inlägg
21 november 2008
#8
Om bränslet rinner tillbaka så kan det kanske också vara backventilen i bränslepumpen som är dålig, men det är ju ändå bäst att gå igenom hela bränslebiten (från tank till förgasare) och kika efter läckor. Med tanke på att det luktar bensin ibland så är väl läckage den mest troliga orsaken.

TurboFREAK
291 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
#9
ömh om de puffar från oljestickan vad kan de vara?
vet inte om den gör de men har sett att oljestickan har "åkt upp några gånger" och då måste de ju bli nåt tryck dära, även lite olja som har kommit upp.

ska ut och hålla på med skrothögen nu.

Kolla in mitt projekttråd och kommentera gärna!
Bmw 320i e30 turbocoupe -85
Ta en titt på bilen Bmw 320i turbocoupe

206 Inlägg
4 december 2008
#10
Enda medicinen för dessa gamla smogg motorer är att ställa på tändningen några grader genom att vrida fördelaren mot förtändning , prova dig fram men tessta den genom att belasta den lite för att undvika att du ställer på den för mkt vilket resulterar i spikningar..

Lycka till


21 761 Inlägg
4 december 2008
#11
När oljestickan åker upp "stup i kvarten" så kan det nog vara vevhusventilationen som är igentäppt, ta loss slangarna och se till att de inte har en massa oljebeläggningar. Kolla även flamfiltret.

TurboFREAK
291 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
#12
ömh chocken har legat på + att den har hängt helt löst bara en bult som höll kvar den lite grann..
var ut nu och skulle pröva starta den 18minus ute enligt en av de förra ägarna så har den startat i 35minus utan några problem soppa verkar den ju få för de börjar lukta lite bränsle om han..

har inte hittat några läckage nånstans på bränsleledningarna och dragit fast desas lite extra
Senast redigerat av ante_green (9 december 2008)

Kolla in mitt projekttråd och kommentera gärna!
Bmw 320i e30 turbocoupe -85
Ta en titt på bilen Bmw 320i turbocoupe

21 761 Inlägg
9 december 2008
#13
Startade den inte nu när du provade alltså?

TurboFREAK
291 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
#14
glömde de viktigaste nej den starta inte men tände nästan direkt och fick den att gå på låga varv några sekunder men inte mer...

Kolla in mitt projekttråd och kommentera gärna!
Bmw 320i e30 turbocoupe -85
Ta en titt på bilen Bmw 320i turbocoupe

21 761 Inlägg
9 december 2008
#15
Har du justerat choken rätt nu, så att den även påverkar gaskammen lagom mycket?

TurboFREAK
291 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
#16
kan inte säga att jag har justerat den rätt eftersom jag inte vet vad rätt är men när jag drar full choke så öppnar den max tror jag

Kolla in mitt projekttråd och kommentera gärna!
Bmw 320i e30 turbocoupe -85
Ta en titt på bilen Bmw 320i turbocoupe

TurboFREAK
291 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
#17
var en stor spricka i fördelarlocket ska åka och inhandla nytt + rotor kanske kondning och brytarspetsar tändkablar hur stor inverkan har ett sprucket fördelarlock?

Kolla in mitt projekttråd och kommentera gärna!
Bmw 320i e30 turbocoupe -85
Ta en titt på bilen Bmw 320i turbocoupe

369 Inlägg
10 december 2008
#18
Det kan ju komma in fukt i fördelaren om locket är sprucket så det börjar oxidera och blir dålig kontakt?

Köpa nya tänddelar till en sån borde nästan vara gratis tycker man ju wink

BTW biltema säljer tänddelsatser för 169 kr och de brukar vara bosch grejjer, Tänddelssatserna innehåller brytarspetsar, kondensator, rotor, fördelarlock och tändstift. Men stiften kan man nog kasta har hört av Jörgen att de e bara skit med tändstift från biltema, vissa bilar kan börja gå dåligt t.o.m.
Senast redigerat av Henk3 (10 december 2008)


TurboFREAK
291 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
#19
har varit och hämtat fördelarlock, rotor och tandkabel ska ta och byta de när bilen har tinat lite kört in den i garaget precis tog ett tag inna jag fick igång den. men förhoppningsvis så kommer han starta bättre!

Kolla in mitt projekttråd och kommentera gärna!
Bmw 320i e30 turbocoupe -85
Ta en titt på bilen Bmw 320i turbocoupe

369 Inlägg
10 december 2008
#20
oki nice smile fick just min givare ska montera dit den och ta en provtur jag smile



Sök