3998
Sök

Bra Fram system tips..!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
24 november 2008
Tokken skrev:
TRANSPORT skrev:
jonash skrev:

Då skulle du lyssna nu - ännu stabilare dörrsidor har han smile

mvh Jonas

Låter som det snackas om Impact

Skulle förvåna mig mycket..

*Skrattar så tårarna flödar*

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

7 241 Inlägg
24 november 2008
Goli skrev:
jonash skrev:
TRANSPORT skrev:

Who.s ERIC``? vad är det för framsystem han har och steg ?
Låter som det snackas om Impact

Erik är min kolllega, som också hållt på med Billjud i 20 år, och som tagit pallplats på SM finalen i 2 år i rad nu.

Han använder självklart våra grejer, som möjligen inte är så kända för gemene man ute i Sverige än, men för den som har koll på högpresterande tävlingsprodukter vet garanterat vad det är.

mvh Jonas

Seas är utan tvekan jättebra. Men lite väl dyrt för en vanlig svensson. Tyvärr vill jag påstå att det finns betydligt billigare högtalare som låter nästan likabra. Fast vill man ha det lilla extra, ja då kostar det... Många tänker dock inte på att det ofta är slutsteget som är avgörande i många fall.

Rolf (ingår i Team N-Core om jag inte minns fel) använder Seas.
Eller hur det nu blir..tror han bygger om nu. Jonas? smile

7 241 Inlägg
24 november 2008
Goli skrev:
TRANSPORT skrev:
jonash skrev:

Erik är min kolllega, som också hållt på med Billjud i 20 år, och som tagit pallplats på SM finalen i 2 år i rad nu.

Han använder självklart våra grejer, som möjligen inte är så kända för gemene man ute i Sverige än, men för den som har koll på högpresterande tävlingsprodukter vet garanterat vad det är.

mvh Jonas

ahaa treevligt,. vad har han för framsystem din kollega . prismässigt osv

Nu vet jag inte vad han har för framsystem, men tex seas värsting kostar ca 8500-9000kr /kit

Se inlägg 40 smile

7 241 Inlägg
24 november 2008
jonash skrev:
Lonefox skrev:
Mitt största herrejösses-ögonblick HITTILS var i Eriks bil när han inte hade fått in subben ännu.
Rapp fin och likväl DJUP midbas. Vi var ett antal som frågade vart subben var big_smile

Då skulle du lyssna nu - ännu stabilare dörrsidor har han smile

mvh Jonas

Jo...jag får försöka lyssna...siktar själv på Elmia denna gång.....grejerna ligger o väntar. Frågan är hur det blir, blir det 15K nästa år med eller höjs taket till 20K för att ligga under samma regler som Exp 2K Euro inom övriga EU.
Det återstår o se, men bättre steg skall det sparas ihop till.

Grattis till guldet btw smile

Avstängd
216 Inlägg
24 november 2008
synd dom inte säljer det som kit , med delnings filter -komplett-som detta Morel Elate jag funderat på till min andra bil

http://www.woofersetc.com/images/products/4751.jpg

har större ljud budget till den bilen
Senast redigerat av TRANSPORT (24 november 2008)

lycka till

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
24 november 2008
Lonefox skrev:
Goli skrev:
jonash skrev:

mvh Jonas

Seas är utan tvekan jättebra. Men lite väl dyrt för en vanlig svensson. Tyvärr vill jag påstå att det finns betydligt billigare högtalare som låter nästan likabra. Fast vill man ha det lilla extra, ja då kostar det... Många tänker dock inte på att det ofta är slutsteget som är avgörande i många fall.

Rolf har SEAS ja, liksom J:son som har Sverigest bästa ljudbil (dvs den som låter bäst) 2 år i rad. Erik kör helt rikrigt med TEC, men han har TEC LS Planar banddiskant nu.

Rolf bygger om ja, men han behåller elementen. Gissa varför smile

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

7 241 Inlägg
24 november 2008
jonash skrev:
Lonefox skrev:
Goli skrev:

Rolf har SEAS ja, liksom J:son som har Sverigest bästa ljudbil (dvs den som låter bäst) 2 år i rad. Erik kör helt rikrigt med TEC, men han har TEC LS Planar banddiskant nu.

Rolf bygger om ja, men han behåller elementen. Gissa varför smile

Ah...inte haft full koll på Eriks diskanter wink

Erhm.....för att de låter illa? wink

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
24 november 2008
Lonefox skrev:
Jo...jag får försöka lyssna...siktar själv på Elmia denna gång.....grejerna ligger o väntar. Frågan är hur det blir, blir det 15K nästa år med eller höjs taket till 20K för att ligga under samma regler som Exp 2K Euro inom övriga EU.

Ja, det återstår att se, men antagligen bör det ju synkas så att säga.

Tack smile

7 274 Inlägg
24 november 2008
TRANSPORT skrev:
synd dom inte säljer det som kit , med delnings filter -komplett-som detta Morel Elate jag funderat på till min andra bil

Dom kan ordna ihop delningsfilter om så önskas.

7 241 Inlägg
24 november 2008
jonash skrev:
Lonefox skrev:

Ja, det återstår att se, men antagligen bör det ju synkas så att säga.

Tack smile

Jo man tycker ju det.

Så lite så. Två år i rad är inte fy skam smile
Detsamma gäller Henrik, två år i rad i sin klass OCH Best in sound (visserligen delad men likväl).

Avstängd
216 Inlägg
24 november 2008
Brains skrev:
TRANSPORT skrev:

Dom kan ordna ihop delningsfilter om så önskas.

ja de måste man ha som halv latis ,vad kostar såna tro ? är dom sen exakt anpassade efter högtalarna ?
kunna köra enkelt 2kanal . slippa massa extra kanaler och super duper nogranna inställningar

lycka till

793 Inlägg
24 november 2008
Om det följer med delningsfilter till en högtalare så är de oftast anpassade till högtalaren, beror lite på märken. Man ska helst inte köra mellanregister utan filter...

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36

Avstängd
216 Inlägg
24 november 2008
Goli skrev:
Om det följer med delningsfilter till en högtalare så är de oftast anpassade till högtalaren, beror lite på märken. Man ska helst inte köra mellanregister utan filter...

joo om man vet vad man håller på med så ska man kasta delningsfiltren cool

men jag föredrar delningsfilter och enkelt med 2kanals steg
annars blir det 4-6 kanals steg och noga inställt i steg samt EQ

lycka till

793 Inlägg
24 november 2008
TRANSPORT skrev:
Goli skrev:

Vad har du gått för skola?

BMW 318iS E36

881 Inlägg
24 november 2008
Infinity Kappa 60.7cs  tongue

Avstängd
216 Inlägg
24 november 2008
Goli skrev:
TRANSPORT skrev:
Goli skrev:

flesta som tävlar tex kör utan delningsfilter. dom ställer in allt med slutstegen enbart och eq

ofta tex 4kanals steg till 2vägs fram kit

lycka till

793 Inlägg
24 november 2008
TRANSPORT skrev:
Goli skrev:
TRANSPORT skrev:

flesta som tävlar tex kör utan delningsfilter. dom ställer in allt med slutstegen enbart och eq

Någon kanske gör det, jag hade inte gjort det då ett filter filtrerar bort oljud och inte bara begränsar användningsområdet. Om man då även använder filtret som finns i slutsteget på rätt sätt mot högtalarnas filter så kan man ändra karaktären på högtalaren väldigt mycket..

BMW 318iS E36

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
24 november 2008
Goli skrev:
TRANSPORT skrev:
Goli skrev:

Någon kanske gör det, jag hade inte gjort det då ett filter filtrerar bort oljud och inte bara begränsar användningsområdet. Om man då även använder filtret som finns i slutsteget på rätt sätt mot högtalarnas filter så kan man ändra karaktären på högtalaren väldigt mycket..

99 av 100 som tävlar kör aktiv delning. Passiva filter är i extremt få fall det bäst avalet, men, eftersom det är mycket billigare att köra passivt så väljer självklart tillverkare att sälja kit med passiva filter, så man kan köra med 2 kanaler.

Det där med att filtret skulle ta bort "oljud" stämmer inte, däremot kan en del filter ha kompensationslänkar inbygda, dvs en passiv EQ på nåt ställe. Och vad gäller karaktären så kommer den variera så mycket på vilket sätt man väljer montera den att det inte heller är nåt argument att ha passiva filter egentligen. Det enda argumentet för passiva filter är kostnaden. 

mvh Jonas

1 634 Inlägg
24 november 2008
Jag kör 6 kanaler på framsystemet och delar helt aktivt såklart smile Endast första säsongen då jag tävlade i Rookie20 använde jag delningsfilter.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

7 241 Inlägg
25 november 2008
jonash skrev:
Goli skrev:
TRANSPORT skrev:

99 av 100 som tävlar kör aktiv delning. Passiva filter är i extremt få fall det bäst avalet, men, eftersom det är mycket billigare att köra passivt så väljer självklart tillverkare att sälja kit med passiva filter, så man kan köra med 2 kanaler.

Det där med att filtret skulle ta bort "oljud" stämmer inte, däremot kan en del filter ha kompensationslänkar inbygda, dvs en passiv EQ på nåt ställe. Och vad gäller karaktären så kommer den variera så mycket på vilket sätt man väljer montera den att det inte heller är nåt argument att ha passiva filter egentligen. Det enda argumentet för passiva filter är kostnaden. 

mvh Jonas

Sedan kan man ju kombinera aktivt o passivt, vilket jag är illa tvungen att göra.
Senast redigerat av Lonefox (25 november 2008)

Sök