3638
Sök

Så kan det gå!

1 854 Inlägg
4 mars 2006
#21
heeelt sjukt om detta stämmer, Lr va ska man säga om Sveriges straff? rattfull o kör över 2 tonåringar 1 veckas samhällstjänst, som det blev för nått år sen.
lr kör sönder ett jävla lyse o får 1år??

De finns inga ord helt jävla sjukt..

420 Inlägg
9 mars 2006
#22
Men fattar ni inte att han bara ljuger? och han är ju inte mer än 16 år... han är ju 89:a....

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
9 mars 2006
#23
JalleJ skrev:
Men fattar ni inte att han bara ljuger? och han är ju inte mer än 16 år... han är ju 89:a....
antagligen e det så! men dom som fortfarande diskuterar antar att "ifall det vart sant så vart det konstigt" typ nåt i den stilen

man lever bara en gång så lev väl!

1 453 Inlägg
9 mars 2006
#24
Det är rätt kul att läsa kommentarerna från alla "låtsas-jurister" som finns här. Håll snattran om ni inte vet vad ni snackar om.


Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
9 mars 2006
#25
sveddan skrev:
Det är rätt kul att läsa kommentarerna från alla "låtsas-jurister" som finns här. Håll snattran om ni inte vet vad ni snackar om.
vad/vem syftar du på då? om nån kommer med vettigt så kanske vi slutar att fantisera ihop lagar tongue

man lever bara en gång så lev väl!

1 453 Inlägg
9 mars 2006
#26
Bullo skrev:
sveddan skrev:
Det är rätt kul att läsa kommentarerna från alla "låtsas-jurister" som finns här. Håll snattran om ni inte vet vad ni snackar om.
vad/vem syftar du på då? om nån kommer med vettigt så kanske vi slutar att fantisera ihop lagar tongue
Och vad menar du med det om jag får fråga?


1 453 Inlägg
9 mars 2006
#27
Renjägarn skrev:
Nog kan du åka in för detta + smitning men Inte i 1 år eller mer.
Du får max några månader för detta om ens det.
Johansson_89 skrev:
Han har suttit inne förut... Om man te.x skulle krocka med en polisbil så kan man åka i på upp till 3 år, men visst låter det konstigt men så är det om man skulle göra minsta lilla på en polisbil...
Som exempel...


Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
9 mars 2006
#28
okej, då vet jag vad du menar tongue är du själv jurist eller bara sunt förnuft angående att en 16åring inte vet straffskalor? (t.ex. "Om man te.x skulle krocka med en polisbil så kan man åka i på upp till 3 år")

man lever bara en gång så lev väl!

186 Inlägg
9 mars 2006
#29
Jag såg att väldigt många var förvånade över att killen hade fått 1 år för skadegörelsen, medan jag tyckte att det var rimligt eftersom han sprang därifrån utan att förklara för polisen vad som hade hänt. Det gör att han inte är särskilt trovärdig i rätten och de bedömer brottet som avsiktligt.

Eftersom någon ville ha lite fakta så kollade jag upp det i brottsbalken. Jag är inte särskilt van vid lagboken och därför kunde jag inte hitta "skadegörelse på STATLIGT egendom" så därför hänvisar jag till allmän skadegörelse.

12 KAP. om skadegörelsebrott

1 § Den som förstör eller skadar egendom, fast eller lös, till men för annans rätt därtill, döms för skadegörelse till böter eller fängelse i högst ett år. Lag (2003:857).

3 § Om brott som i 1 § sägs är att anse som grovt, skall för grov skadegörelse dömas till fängelse i högst fyra år.
   Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om av gärningen kommit synnerlig fara för någons liv eller hälsa eller skadan drabbat sak av stor kulturell eller ekonomisk betydelse eller om skadan eljest är synnerligen kännbar.


Eftersom polismännen satt i bilen så kan det anses som att det har varit fara för liv och hälsa, och man ska även tänka på att straffen är högre än de dessa då det har varit statlig egendom.

Catch me if you can!

1 453 Inlägg
9 mars 2006
#30
Bullo skrev:
okej, då vet jag vad du menar tongue är du själv jurist eller bara sunt förnuft angående att en 16åring inte vet straffskalor? (t.ex. "Om man te.x skulle krocka med en polisbil så kan man åka i på upp till 3 år")
Exakt smile Det var precis det jag menade...

Mvh


1 453 Inlägg
9 mars 2006
#31
Scorren skrev:
Jag såg att väldigt många var förvånade över att killen hade fått 1 år för skadegörelsen, medan jag tyckte att det var rimligt eftersom han sprang därifrån utan att förklara för polisen vad som hade hänt. Det gör att han inte är särskilt trovärdig i rätten och de bedömer brottet som avsiktligt.

Eftersom någon ville ha lite fakta så kollade jag upp det i brottsbalken. Jag är inte särskilt van vid lagboken och därför kunde jag inte hitta "skadegörelse på STATLIGT egendom" så därför hänvisar jag till allmän skadegörelse.

12 KAP. om skadegörelsebrott

1 § Den som förstör eller skadar egendom, fast eller lös, till men för annans rätt därtill, döms för skadegörelse till böter eller fängelse i högst ett år. Lag (2003:857).

3 § Om brott som i 1 § sägs är att anse som grovt, skall för grov skadegörelse dömas till fängelse i högst fyra år.
   Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om av gärningen kommit synnerlig fara för någons liv eller hälsa eller skadan drabbat sak av stor kulturell eller ekonomisk betydelse eller om skadan eljest är synnerligen kännbar.


Eftersom polismännen satt i bilen så kan det anses som att det har varit fara för liv och hälsa, och man ska även tänka på att straffen är högre än de dessa då det har varit statlig egendom.
I Sverige tänker inte domstolen i svart eller vitt enligt lagboken, som i många andra länder tack och lov. Exempelvis så tar man hänsyn till gärningsmannens ålder och förflutet, hur händelsen gick till osv. Nu vet vi ju inte om författaren är helt ärlig heller när han beskriver förloppet och säger att det enda som skadades var en mindre detalj på polisbilen. Kan det ha varit mer som bidragit? Verkar absurt och dessutom helt osvenskt att döma en 16-åring till ett års fängelse för ringa skadegörelse! Vad står han åtalad för?


186 Inlägg
9 mars 2006
#32
Kan ju också vara så att han får sitta på ett paragraf 12-hem eller vad det heter med tanke på åldern och inte fängelse.... men det låter kanske "coolare" att säga fängelse......

Catch me if you can!

SSS -12
3 217 Inlägg
9 mars 2006
#33
Detta är tamigfan en halv lögn... Förmodligen får jag också en etta för detta påstående! Sen får ni tamigfan skylla er själv om ni så bara skulle flytta bilen ett par cm, är man berusad så ska man inte sitta bakom ratten!

När fan ska folk lära sig att det är på det viset som folk kolar i onödan här i landet?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

1 453 Inlägg
9 mars 2006
#34
Scorren skrev:
Kan ju också vara så att han får sitta på ett paragraf 12-hem eller vad det heter med tanke på åldern och inte fängelse.... men det låter kanske "coolare" att säga fängelse......
Jo så kan det också vara. Socialfall finns det gott om smile



Sök