Har funderat på en äldre Volvo som en 850 eller V70 tidig generation, en praktisk bil som har bra grundskydd mot rost och är gjort för vintern, men fortfarande inte för överkomplicerad likt en nyare bil. Nu hittade jag en 850 billigt (1600? notera jag är i Finland) på en bilaffär i nån liten ord mellan Åbo och Tammerfors.
Årsmodell 1993
Ganska lågt miltal tycker jag bara 19,600 mil
Besiktad tills oktober 2025.
Färgen ser riktigt bra ut, har gottat ner mig lite i de här bilarna i blå metallic utförande....
2.4 liters motor med 170hk låter helt acceptabelt, jag vet inte mera än så om motorn, om det är turbo eller hur många ventiler.
Det är dock en automat och jag föredrar manuella bilar. Det som kan avskräcka mig mest är om det är en bil som slukar bensin på landsvägen, det är där den behöver prestera bra å billigt.
Ja bilen ser bra ut, och billig. Nästa så man börjar undra om det är nåt dolt fel? Plasten ser lite sliten ut (de fixar Sonax Plastic restorer) och lite skavanker men ser ut som en pärla annars.
Taklucka det gillar jag
Lädersäten
Alufälgar
Bakluckan ser ut att sakna volvo och 850 emblemet, jag gissar den blivit ommålad?
Vad bör man tänka på då man granskar och provkör en sån här bil? Alltså inte det vanliga allmänna, utan mera modellspecifika saker som gäller för 850. Om den har några svaga punkter som man bör veta om?