3480
Sök

tips önskas: RAPP-TIGHT 15" 2x4ohm

Avstängd
216 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
skaffa igår en cheva trans sport 2000års

Har huvudenhet med 3lågnivå-utgångar , har även två slutsteg och ett framsystem.
Är ute efter en väljudande och tight 15" som denna tex :

http://www.bilradiohuset.se/sv/article/ … r_dwe156_1
felet är att den är 1x4ohm . Är ute efter 2x4 , vill få ner det till 2ohm med mitt mono steg

vill ej ha nått som bara brummar . Tänkt ha sluten låda , Tight rapp bas . Det är inte så lätt att hitta en 15" som spelar tight när man vill ha den i 2x4 ohm
Enda jag hittat där det sägs att det är rapp och lite mer hifi i 2x4ohm är
http://www.bilradiohuset.se/sv/article/ … tz_hx380_d

så nu är det upp till er om ni vet nån bättre kandidat 
Max 3000kr  för basen
steget till basen jag har  är DLS A6 mono steg som är bryggad från fabrik med två utgångar. Tänkt koppla varje talspole till varsin utgång på steget . Vill ej köra det 1ohm fast steget är stabilt för det .  Vill ha kallare steg samt mkt kontroll
Senast redigerat av TRANSPORT (22 november 2008)

lycka till

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
22 november 2008
re audio se 15"  fast den ligger lite över din gräns..  har en sån och  den hänger med i allsorts musik fast de är portad låda:)

6 851 Inlägg
22 november 2008
A6 steget har fin kontroll på basarna i 1ohm oxå. Har själv ett sånt och måste säga att den hade min 12" i bra kontroll i portad låda. Nästan lika bra kontroll över den som med min 10" i sluten liten låda.

Avstängd
216 Inlägg
23 november 2008
Trådstartare
TT-Avant skrev:
A6 steget har fin kontroll på basarna i 1ohm oxå. Har själv ett sånt och måste säga att den hade min 12" i bra kontroll i portad låda. Nästan lika bra kontroll över den som med min 10" i sluten liten låda.

Jag har en fråga
Är det nödvändigt med Kondensator som DLS rekommenderar? typ 2farads ? Tänkt köra 50mm kabel 5m långt, steget har ingångar för kondensator  . I såfall tänkte jag splitta till två st 35mm , vad sägs om det?

inget extra batteri än i alla fall !
Jag ska ju köra med en bas bara !  i så fall måste ju basen va 2x2ohm om man ska få ner det till 1ohm
har jag för mig . Då blir det ännu svårare hitta bas som är tight och rapp , anpassad för rätt liten sluten låda!

RE är mer tung sound -Amerikansk muskel bas?  Hertz borde va bättre för min smak ? A6 är lite mer hifi steg oxå ? Hertz basar ska va i Hifi stuket ?

Eller skulle man köpa 4 dls 10or typ ? köra på ett ohm med extra batteri och extra kylfläkt till steget?
hmmm

Våre enklast  med en 15"

lycka till

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
23 november 2008
http://www.dnbilradio.se/ShowProduct.as … mp;cat=277
Där har du en kicker L5 till bra pris.
Finns i bäde 2x4 spole och 2x2 spole.
Kör själv en sån fast 12" i liten sluten låda och den spelar riktigt tigtht och snyggt.
Jag lyssnar mest på hårdrock / metal. och det funkar den kanon till.
Men den skäms inte för sig på annan musik häller.
Senast redigerat av BMTech (23 november 2008)

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

6 851 Inlägg
23 november 2008
TRANSPORT skrev:
TT-Avant skrev:

Jag har en fråga
Är det nödvändigt med Kondensator som DLS rekommenderar? typ 2farads ? Tänkt köra 50mm kabel 5m långt, steget har ingångar för kondensator  . I såfall tänkte jag splitta till två st 35mm , vad sägs om det?

Jag ska ju köra med en bas bara !  i så fall måste ju basen va 2x2ohm om man ska få ner det till 1ohm
har jag för mig . Då blir det ännu svårare hitta bas som är tight och rapp , anpassad för rätt liten sluten låda!

RE är mer tung sound -Amerikansk muskel bas?  Hertz borde va bättre för min smak ? A6 är lite mer hifi steg oxå ? Hertz basar ska va i Hifi stuket ?

Eller skulle man köpa 4 dls 10or typ ? köra på ett ohm med extra batteri och extra kylfläkt till steget?
hmmm

Våre enklast  med en 15"

Du måste inte ha en kondensator till steget. Du kan lika väl koppla en kabel från batteriet in i den ingången.
Det är tånget att få in 35mm2 kabel, bara så du vet det. Neklast är att sätta 50mm2 kabel bak till ett säkringsblock, sedan 2x25mm2 kabel där ifrån in i steget, en i var anslutning.

Nu har jag inte hört Hertz 15" bas, men jag funderar på varför du just vill ha en 15" bas för?

Avstängd
216 Inlägg
23 november 2008
Trådstartare
TT-Avant skrev:
TRANSPORT skrev:
TT-Avant skrev:

Jag har en fråga

hmmm

Våre enklast  med en 15"

Du måste inte ha en kondensator till steget. Du kan lika väl koppla en kabel från batteriet in i den ingången.
Det är tånget att få in 35mm2 kabel, bara så du vet det. Neklast är att sätta 50mm2 kabel bak till ett säkringsblock, sedan 2x25mm2 kabel där ifrån in i steget, en i var anslutning.

Nu har jag inte hört Hertz 15" bas, men jag funderar på varför du just vill ha en 15" bas för?

finemangens .  då splittar jag 50 till två 25.or utan kondensator ! lägger in i varsin ingång dårå

en 15" skulle vara trevligt prova , haft så många 10or och 12or innan, och detta är min första bil me platts för en 15" .. kunna få bli en upplevelse rikare

få tag på en rapp och tight 15" och få den spela något rappt och tight  känns som en utmaning oxå
Sen är ju bilen stor i utrymmet inne eftersom det är en FAMILJE BUSS , och önskemålet är en enda bas . Tror dom gånger man vill ha lite party oxå i bilen så kunde en 15" ge mer luft i kupen så håret vibbar lite på alla fyllon när man fylle chaffis cruisar smile

Jag kunde kanske få ut lite av varje med en 15" i just denna bil (van/buss med stor kupe utrymme)
dvs Hifi med inställning för det via huvudenhetens eq . och lite party på helger med annan inställning på huvudenheten

lycka till

1 727 Inlägg
23 november 2008
Häng ut kabeln bak, kom förbi o prova en 2x15" Inphase färdiglåda. Mkt kompetent. (2x2ohm)
Kör sedan med speakonkontakt i en sidpanel för urkoppling om du vill lasta.

Pierre-har-ochså-transsport-men-inte-hunnit-ännu.

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

6 851 Inlägg
23 november 2008
Frågan är bara om du spelar högre med en 15" än va du kan göra med en 12" i den prisklassen?
Större area betyder inte att man spelar högre för det.. wink
Senast redigerat av TT-Avant (23 november 2008)

12 Inlägg
23 november 2008
TRANSPORT skrev:
finemangens .  då splittar jag 50 till två 25.or utan kondensator ! lägger in i varsin ingång dårå

Glöm inte att säkra av 25mm-kablarna bara.

Avstängd
216 Inlägg
23 november 2008
Trådstartare
stor kupe , stor area på bas , så tänker jag , mer tryck bör man få tror jag , hoppas i alla fall , men en 12a skulle nog spela finast för vardagslyssnande
2st 15 våre mäktigt . 2x2ohm , köra 1ohm då skulle man nog höras ute på stan , frågan är kan man få det fin lira alls till vardan ? klart allt borde gå med massa EQ fifflande

har tänkt ha på 50mm 200amp anl huvudsäkring.  och på 25orna varsin 80amp mini anl , ?
Stort tack för alla era svar hittils , Det är aldrig lätt besluta när det gäller bilstereo sad  roligt att ni delar med er erfarenhet osv  Tack

lycka till

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
24 november 2008
Hertz HX380.4D spelar otroligt bra till all musk samt klarar sig i en liten 60L portad låda. Basen karar sig gott på 5-600W styck oxå.

Vill man ha mer tryck i bitarna så gillar jag Kicker CVX 15" basen. Går mer på djupet men vill ha lite större lådan men rockar snäppet bättre.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Avstängd
216 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
dbakuten skrev:
Hertz HX380.4D spelar otroligt bra till all musk samt klarar sig i en liten 60L portad låda. Basen karar sig gott på 5-600W styck oxå.

Vill man ha mer tryck i bitarna så gillar jag Kicker CVX 15" basen. Går mer på djupet men vill ha lite större lådan men rockar snäppet bättre.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

jag har fått för mig att jag gillar slutet mer , mer attack än flås och muller , ??

lycka till

Avstängd
216 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
CVX 15" går de ha den i slutet ? hur stor låda björn `?

lycka till

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
24 november 2008
TRANSPORT skrev:

Ja det går ha den i slutet 51L netto passar den bra i.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Avstängd
216 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
dbakuten skrev:
TRANSPORT skrev:

Ja det går ha den i slutet 51L netto passar den bra i.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

trevligt , och det är ingen SEG bas som bara mullrar utan den hänger me musiken ?

lycka till

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
24 november 2008
Ja dom spelar tight, Samma som L7 ungefär fast rund med lite mindre konarea.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Avstängd
216 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
BMTech skrev:

kul , ska in på db akutens sida senare och kolla pris osv

tack för tipsen boys

lycka till

793 Inlägg
24 november 2008
TRANSPORT skrev:
BMTech skrev:

tack för tipsen boys

Du kan ju jämföra med de priser du fick av mig, hehe

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
24 november 2008
Goli skrev:
TRANSPORT skrev:
BMTech skrev:

tack för tipsen boys

Du kan ju jämföra med de priser du fick av mig, hehe

Slår vad om jag klipper de om du ska sälja en ny bas med Svensk Garanti wink

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Sök