Hej alla duktiga mekar!
Jag införskaffade en peugeot 306 gti för några dar sen och med den följde förstås ett antal fel/problem.
Det som känns mest akut är att det knakar i framvagnen ibland, speciellt när man svänger höger. Låter som det är på vänster sida felet sitter. Tror att det är drivknuten som låter.
Fråga 1: Om man lyfter upp bilen så att hjulen hänger fritt, kan man då på något sätt bekräfta eller avfärda att det är drivknuten det är fel på? Om ja, hur?
Fråga 2: Om det är drivknuten, kan man då byta sida på drivknutarna eller MÅSTE man köpa ny? Iden om att byta sida hittade jag här:
http://w1.840.telia.com/~u84003985/CITR … ULDRIV.HTMDär står det så här:
Thorbjörn F: Det går bra att byta yttre drivknutar, fast jag tror att de är rätt dyra. De är olika beroende på om bilen har ABS eller inte. Om du har tur så kan det räcka med att göra ren den gamla drivknuten noggrannt, fylla den med nytt fett och sätta dit ett nytt dammskydd (originaldel! - piratdammskydd spricker efter en svensk vinter). Byt plats mellan höger och vänster drivknut när du ändå håller på, på det sättet kan du nöta vidare på oslitna ytor i knutarna.
Fråga 3:Det handlar förvisso om en citroen men det kanske går att applicera metoden på andra modeller också?
Fråga 4: Oavsett metod (byta sida/köpa nytt), hur lång tid kan det ta att byta drivknuten om man har rätt verktyg och någon kunnig med sig? Kan man ta in på OKQ8's gör-det-själv-hall utan att riskera att behöva övernatta där? En snurrig kille på jobbet sa att det tar typ 8 timmar att byta. Tar det så lång tid?
mvh