2882
Sök

Volvo 240 B230E Insprutsproblem!

Toyota-Frälst
310 Inlägg
23 november 2008
Trådstartare
#1
Hej. Har fått lite problem med "pärlan". Gick ner en morgon och startade bilen som vanligt, körde med den några kilometer och parkerade sedan för att springa upp och hämta en sak. När jag sedan kommer ner och ska starta bilen går den inte igång. Det är inte det att den inte orkade utan att den aldrig hoppade igång.

Så idag hämtade jag den på kärra för att ta hem och kolla vad det var (anade först att det var soppapumpen och att den inte fick någon soppa, men så var inte fallet). Men efter att kollat soppapumpen (bensin kom fram till filtret och efter för den delen med) så tänkte jag om det var tändningen. Så jag tar loss från tändspolen, och mycket riktigt, där fanns gnista. Jaha tänkte jag, men kanske är fel i fördelaren, så jag tar loss ett stift och prövar samma sak, och visst fanns där en gnista.

Så efter att både soppapumpen och tändsystemet var kollat tänkte jag om det hade med insprutet att göra. Men jag är ingen höjdare på det där men tar iallafall och gör rent alla kontakter, kollar alla säkringar, gör rent alla säkringar, byter de som ser skabbiga ut och sprayar el-spray i samtliga kontakter. Fortfarande kvarstår då samma problem, motorn går runt hur fint som helst (använder starthjälp + motorvärmare t.o.m) och soppa kommer och gnista finns men den går bara inte igång!

Info: Volvo 240 -77 med bytt motor till en nyare 240's B230E motor (alltså insprutsmotorn)

Så min fråga är nu: Vad kan det vara för fel som jag kan missat? Finns det något relä till insprutet som kan vara paj? Eller är det ens insprutet?

Tacksam för svar!!

Mvh TommyToo


21 761 Inlägg
23 november 2008
#2
Kolla att det verkligen sprutar ut soppa ur munstyckena. Det finns inget relä till insprutet på samma sätt som på F-motorn, det är bränsletrycket som ska "öppna" munstyckena.

Luktar/stinker det soppa när du harvar på startmotorn?
Senast redigerat av Drönirettab (23 november 2008)

Toyota-Frälst
310 Inlägg
23 november 2008
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Kolla att det verkligen sprutar ut soppa ur munstyckena. Det finns inget relä till insprutet på samma sätt som på F-motorn, det är bränsletrycket som ska "öppna" munstyckena.

Luktar/stinker det soppa när du harvar på startmotorn?

Okej, så bara skruva bort ett och kolla menar du, enkelt ingrepp?

Det luktar inge soppa alls när jag harvar på startmotorn, det bara händer inget tongue


21 761 Inlägg
23 november 2008
#4
Ja, du kan ta bort ett munstycke och hålla ner den i tex en flaska. Kör startmotorn några varv och se om det kommer soppa urmunstycket. Passa på att kika på kabelanslutningarna på styrtrycksventilen  samtidigt, så att inte kontakten har lossnat eller så. Det är den som bestämmer bränsletrycket.

Själva munstycket sitter nerklämd i en plasthållare som sitter fastskruvad med 10 mm(?) sexkantskruv.
Senast redigerat av Drönirettab (23 november 2008)

Toyota-Frälst
310 Inlägg
23 november 2008
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Passa på att kika på kabelanslutningarna på styrtrycksventilen  samtidigt, så att inte kontakten har lossnat eller så. Det är den som bestämmer bränsletrycket.

Hm, jag har ingen vettig verkstadshandbok som visar vart den sitter. Kan du förklara på ett ungefär?

http://www.volvoadventures.com/240jh1engine1.jpg


Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
23 november 2008
#6
Någon?

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

21 761 Inlägg
23 november 2008
#7
Om du kikar mellan fördelaren och gummibälgen så sitter det en fyrkantig sak med elkabel och två st slangar, det är styrtrycksventilen. Har själv en 240-86 med B230E, men jag har inte pysslat så mycket med motorn tyvärr. Kan dock kika under huven ifall det är någonting som du behöver veta.
Senast redigerat av Drönirettab (23 november 2008)

344 Inlägg
23 november 2008
#8
är det tillräckligt stark gnista du har? tändmodulen kanske e dålig? fast mig e kanske fel person att lyssna på jag har ju själv krångel me min 230E smile


Toyota-Frälst
310 Inlägg
23 november 2008
Trådstartare
#9
sunkmaster skrev:
är det tillräckligt stark gnista du har? tändmodulen kanske e dålig? fast mig e kanske fel person att lyssna på jag har ju själv krångel me min 230E smile

Ja det gnistar på som f*n. Sen om det är avgörande för hur "bra" en gnista är vet jag iofs inte tongue Men det bör inte vara nåt problem för dom grejerna är relativt nya.


344 Inlägg
23 november 2008
#10
Tommy_Enk skrev:
sunkmaster skrev:
är det tillräckligt stark gnista du har? tändmodulen kanske e dålig? fast mig e kanske fel person att lyssna på jag har ju själv krångel me min 230E smile

Ja det gnistar på som f*n. Sen om det är avgörande för hur "bra" en gnista är vet jag iofs inte tongue Men det bör inte vara nåt problem för dom grejerna är relativt nya.

då e det säkert inga problem. om du kommer på eller hittar felet så tala gärna om va det va sen för jag har också problem me min 230E och jag har bytt varenda pryl snart. tänkte om du hittar det så kan ju jag kanske testa samma sak sen.


Gillar stora förgasare
342 Inlägg
23 november 2008
#11
Sprut!
Man behöver ingen som helst ström till detta sprutet egentligen!
Startar inte bilen och du har gnista är det ju bräsnle eller tjuvluft.

Kolla in S-slangen som går mellan insugningsröret och inspruts delen. Är ganska vanligt att denna torkar.


Startar den på startgas?

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

Tottis_vbg
23 november 2008
#12
kan vara kamremmen som hoppat. e ett inte helt ovanligt fel på dom motorerna å det kan räcka med en kugg så går den inte igång. du kan även ta loss gummibälgen som går upp till insuget å se så att det går att lyfta spjället där nere i bränslehuvudet. har varit mä att det fastnat nån gång. har kamremmen hoppat nån kugg på aggregataxlen så kan du släppa fördelare å vrida den så långt det går moturs. å prova starta då. annars får du ta loss kamremskåpan å se så det stämmer med märkningarna där. hoppas det kan vara till nån hjälp för dig/MVH
Senast redigerat av Tottis_vbg (23 november 2008)

gruvarbetare
152 Inlägg
24 november 2008
#13
Tommy_Enk skrev:
Drönirettab skrev:
Passa på att kika på kabelanslutningarna på styrtrycksventilen  samtidigt, så att inte kontakten har lossnat eller så. Det är den som bestämmer bränsletrycket.

Hm, jag har ingen vettig verkstadshandbok som visar vart den sitter. Kan du förklara på ett ungefär?

http://www.volvoadventures.com/240jh1engine1.jpg

min 1:a saabturbo hade sådant insprut o kunde jävlas ,jag kopplade ur elkontakten på "kallstarts" ventilen o
anslut en egen likadan kontakt som jag styrde manuellt innifrån när bilen inte ville starta...den sitter på din mellan insugsrören.spelar inge roll var + eller - ansluts den öppnar bara den får spänning o sprutar in soppa.
att din bil inte startar beror nog på att ditt styrtryck är för högt o då orkar inte mängdskivan inte röra sig innan för den svarta gummilbäljen..det går att justera men behövs en egen handbok för att se på de bilderna. mekonomen sålde den just för "b21 CI-insprutningen" jag köpte den o den var till stor hjälp ;-)
/steffe

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
24 november 2008
#14
Tottis_vbg skrev:
kan vara kamremmen som hoppat. e ett inte helt ovanligt fel på dom motorerna å det kan räcka med en kugg så går den inte igång. du kan även ta loss gummibälgen som går upp till insuget å se så att det går att lyfta spjället där nere i bränslehuvudet. har varit mä att det fastnat nån gång. har kamremmen hoppat nån kugg på aggregataxlen så kan du släppa fördelare å vrida den så långt det går moturs. å prova starta då. annars får du ta loss kamremskåpan å se så det stämmer med märkningarna där. hoppas det kan vara till nån hjälp för dig/MVH

Du kan starta en volvo motor utan problem med en kamrem som är kuggad 2 kuggar! Trro jag har klarat det på 4 med. Den går inte rent men det går!

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
24 november 2008
#15
steffe67 skrev:
Tommy_Enk skrev:
Drönirettab skrev:
Passa på att kika på kabelanslutningarna på styrtrycksventilen  samtidigt, så att inte kontakten har lossnat eller så. Det är den som bestämmer bränsletrycket.

Hm, jag har ingen vettig verkstadshandbok som visar vart den sitter. Kan du förklara på ett ungefär?

http://www.volvoadventures.com/240jh1engine1.jpg

min 1:a saabturbo hade sådant insprut o kunde jävlas ,jag kopplade ur elkontakten på "kallstarts" ventilen o
anslut en egen likadan kontakt som jag styrde manuellt innifrån när bilen inte ville starta...den sitter på din mellan insugsrören.spelar inge roll var + eller - ansluts den öppnar bara den får spänning o sprutar in soppa.
att din bil inte startar beror nog på att ditt styrtryck är för högt o då orkar inte mängdskivan inte röra sig innan för den svarta gummilbäljen..det går att justera men behövs en egen handbok för att se på de bilderna. mekonomen sålde den just för "b21 CI-insprutningen" jag köpte den o den var till stor hjälp ;-)
/steffe

Tack äntligen någon har koll på det med. Detta sprutet är ganska enkelt.
Skall man enklast koppla om kallstarten dra ner den till startmotorn. Brukar vara ett stift som bara ger ström när du kör på starten! Saken är att är det för mycket tryck får du för lite soppa sedan

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

344 Inlägg
24 november 2008
#16
Topper skrev:
steffe67 skrev:
Tommy_Enk skrev:

Hm, jag har ingen vettig verkstadshandbok som visar vart den sitter. Kan du förklara på ett ungefär?

http://www.volvoadventures.com/240jh1engine1.jpg

min 1:a saabturbo hade sådant insprut o kunde jävlas ,jag kopplade ur elkontakten på "kallstarts" ventilen o
anslut en egen likadan kontakt som jag styrde manuellt innifrån när bilen inte ville starta...den sitter på din mellan insugsrören.spelar inge roll var + eller - ansluts den öppnar bara den får spänning o sprutar in soppa.
att din bil inte startar beror nog på att ditt styrtryck är för högt o då orkar inte mängdskivan inte röra sig innan för den svarta gummilbäljen..det går att justera men behövs en egen handbok för att se på de bilderna. mekonomen sålde den just för "b21 CI-insprutningen" jag köpte den o den var till stor hjälp ;-)
/steffe

Tack äntligen någon har koll på det med. Detta sprutet är ganska enkelt.
Skall man enklast koppla om kallstarten dra ner den till startmotorn. Brukar vara ett stift som bara ger ström när du kör på starten! Saken är att är det för mycket tryck får du för lite soppa sedan

jag lånar tråden lite eftersom jag också vill få ordning på min skrutt smile. den där styrtrycksventilen, kan man inte bara byta den om den e knas?


Gillar stora förgasare
342 Inlägg
24 november 2008
#17
sunkmaster skrev:
Topper skrev:
steffe67 skrev:

min 1:a saabturbo hade sådant insprut o kunde jävlas ,jag kopplade ur elkontakten på "kallstarts" ventilen o
anslut en egen likadan kontakt som jag styrde manuellt innifrån när bilen inte ville starta...den sitter på din mellan insugsrören.spelar inge roll var + eller - ansluts den öppnar bara den får spänning o sprutar in soppa.
att din bil inte startar beror nog på att ditt styrtryck är för högt o då orkar inte mängdskivan inte röra sig innan för den svarta gummilbäljen..det går att justera men behövs en egen handbok för att se på de bilderna. mekonomen sålde den just för "b21 CI-insprutningen" jag köpte den o den var till stor hjälp ;-)
/steffe

Tack äntligen någon har koll på det med. Detta sprutet är ganska enkelt.
Skall man enklast koppla om kallstarten dra ner den till startmotorn. Brukar vara ett stift som bara ger ström när du kör på starten! Saken är att är det för mycket tryck får du för lite soppa sedan

jag lånar tråden lite eftersom jag också vill få ordning på min skrutt smile. den där styrtrycksventilen, kan man inte bara byta den om den e knas?

Jo det kan man. Det bästa är om du får tag på en tryckmätare och kan kolla den. När jag bygger om mina så jag kan "mappa" mina sprut så borrar jag hål i den och gängar. Sedan i med en M6:a och en kontramutter. Sedan är det bara att ställa. 2-2.5 beronde på trim. Har man den ner på 2 behöver man ingen kallstart heller. Skall du mäta styrtrycket gör du det på den stora "bulten" 14mm smile

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

13 Inlägg
26 november 2008
#18
Topper skrev:
sunkmaster skrev:
Topper skrev:
Tack äntligen någon har koll på det med. Detta sprutet är ganska enkelt.
Skall man enklast koppla om kallstarten dra ner den till startmotorn. Brukar vara ett stift som bara ger ström när du kör på starten! Saken är att är det för mycket tryck får du för lite soppa sedan

jag lånar tråden lite eftersom jag också vill få ordning på min skrutt smile. den där styrtrycksventilen, kan man inte bara byta den om den e knas?

Jo det kan man. Det bästa är om du får tag på en tryckmätare och kan kolla den. När jag bygger om mina så jag kan "mappa" mina sprut så borrar jag hål i den och gängar. Sedan i med en M6:a och en kontramutter. Sedan är det bara att ställa. 2-2.5 beronde på trim. Har man den ner på 2 behöver man ingen kallstart heller. Skall du mäta styrtrycket gör du det på den stora "bulten" 14mm smile

Men vad ska man ha för bränsletryck om man har en original b230e

Om man kan gasa fullt...har man trimmat för lite...

blacken
26 november 2008
#19
Det kan vara soppapumpen som inte orkar att trycka in soppa. plocka bort en spridare och stoppa ner den i en glasburk eller dylikt, demontera bälgen mellan mängdmätare och insug, och dra upp mängdmätarskivan med en tång samtidigt som du "lurar" bränslepumpsreläet eller byglar i dess kontaktstycke och kolla hur spridarbilden blir..

Toyota-Frälst
310 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
#20
PROBLEMET LÖST!

Var tydligen tändmodul + tändspole som var dåligt och gav för svag gnista. Nu är det bytt och bilen spinner återigen. Så nu är det bara gasa ner till ÖB-parkeringen och snurra!


Tack för all hjälp!

Mvh TommyToo



Sök