23 november 2008
Trådstartare
Hej. Har fått lite problem med "pärlan". Gick ner en morgon och startade bilen som vanligt, körde med den några kilometer och parkerade sedan för att springa upp och hämta en sak. När jag sedan kommer ner och ska starta bilen går den inte igång. Det är inte det att den inte orkade utan att den aldrig hoppade igång.
Så idag hämtade jag den på kärra för att ta hem och kolla vad det var (anade först att det var soppapumpen och att den inte fick någon soppa, men så var inte fallet). Men efter att kollat soppapumpen (bensin kom fram till filtret och efter för den delen med) så tänkte jag om det var tändningen. Så jag tar loss från tändspolen, och mycket riktigt, där fanns gnista. Jaha tänkte jag, men kanske är fel i fördelaren, så jag tar loss ett stift och prövar samma sak, och visst fanns där en gnista.
Så efter att både soppapumpen och tändsystemet var kollat tänkte jag om det hade med insprutet att göra. Men jag är ingen höjdare på det där men tar iallafall och gör rent alla kontakter, kollar alla säkringar, gör rent alla säkringar, byter de som ser skabbiga ut och sprayar el-spray i samtliga kontakter. Fortfarande kvarstår då samma problem, motorn går runt hur fint som helst (använder starthjälp + motorvärmare t.o.m) och soppa kommer och gnista finns men den går bara inte igång!
Info: Volvo 240 -77 med bytt motor till en nyare 240's B230E motor (alltså insprutsmotorn)
Så min fråga är nu: Vad kan det vara för fel som jag kan missat? Finns det något relä till insprutet som kan vara paj? Eller är det ens insprutet?
Tacksam för svar!!
Mvh TommyToo