2399
Sök

Slitage av Handbroms vid sladdning

105 Inlägg
23 november 2008
Trådstartare
#1
Tjena.
Har rätt nyligen skaffat en bil, en Mitsubishi Galant, och nu när snön har kommit tycker jag det e skitkul att åka runt o sladda med den men den är ju framhjulsdriven så man måste använda handbromsen rätt flitigt för o få lite feta häng.
Undrar då hur pass mycket/ fort det sliter på den? Tycker redan den tar mycket högre upp efter bara ett par dar. (kanske räcker att spänna den?)
Och vad kostar det att byta bromsbackar eller vad det är som slits mest?

Tilläg: Helt enkelt kan jag leka o sladda runt på snö o is och använda mycket handbroms några gånger i veckan en hel vinter utan att handbromsen blir helt verknigslös eller går sönder i normala fall?

Mvh David
Senast redigerat av DavidH (24 november 2008)

Kolm
23 november 2008
#2
Däcken, du låser dom ju. Kan väl inte vara skonsamt att rycka hela tiden, även om jag spände min igår endast för att sladda. tat lugnt. Svårt att räta upp sig om det går fel med framhjulsdrift

7 100 Inlägg
23 november 2008
#3
jag brukar vara ute och leka med saaben och mazdan!
men typ vajern,bromsarna och däcken(dubben) brukar slitas!
men jag har alldrig behövt spänna min vajer iaf

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
23 november 2008
#4
om du sladdar på snö behövs de ju inte så mycket kraft att låsa däcken så det slits ju inte så jäkla mycket. skillnad om man låser på torr asfalt så slits allt mycket mer

Jonas

105 Inlägg
23 november 2008
Trådstartare
#5
Kolm skrev:
Däcken, du låser dom ju. Kan väl inte vara skonsamt att rycka hela tiden, även om jag spände min igår endast för att sladda. tat lugnt. Svårt att räta upp sig om det går fel med framhjulsdrift

OK men däcken är jag inte bekymrad över, det är ju ändå snö o is  så dom slits inte jätte snabbt och så e dom nästan nya o bara dom häller över vintern e jag nöjd, iof samma med handbromsen, bara den håller bra över vintern.

1 002 Inlägg
23 november 2008
#6
ja väntar te snön o den blivit tillkörd ja.. sen är de bara ut o gasa o rycka lite lätt smile finns ju något som heter vänsterbromsa oxå smile dock sliter väldigt mkt mera men grymt kul big_smile

"Det är slut med bilen den dagen då det kostar mer att parkera den än att köra med den"
______________________________

105 Inlägg
23 november 2008
Trådstartare
#7
bmx skrev:
jag brukar vara ute och leka med saaben och mazdan!
men typ vajern,bromsarna och däcken(dubben) brukar slitas!
men jag har alldrig behövt spänna min vajer iaf

Däcken o dubben skiter jag i, ska kanske ändå dubba av dom om jag drar till österike i vinter. Men det låter ju bra att du brukar va ute o leka utan att ha behövt spänna vajern eller byta nått.

105 Inlägg
23 november 2008
Trådstartare
#8
Volvo__Mannen skrev:
om du sladdar på snö behövs de ju inte så mycket kraft att låsa däcken så det slits ju inte så jäkla mycket. skillnad om man låser på torr asfalt så slits allt mycket mer

Jo det är klart, men slits det tillräckligt lite för att kunna leka några gånger i veckan hela vintern är väll vad jag vill ha reda på egentligen.

105 Inlägg
23 november 2008
Trådstartare
#9
Gräsberg skrev:
ja väntar te snön o den blivit tillkörd ja.. sen är de bara ut o gasa o rycka lite lätt smile finns ju något som heter vänsterbromsa oxå smile dock sliter väldigt mkt mera men grymt kul big_smile

Jag brukar hålla kvara handbromsen rätt mycket och balansera mellan gasen handbromsen o styra för att kunna få lååånga sladdar. big_smile
Vad e vänsterbromsa?

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
24 november 2008
#10
Annars kan du använda en metod som heter "lift off". Fungerar bäst på snö/is när det gäller FWD.

Accelerera till 30kmh eller mer, börja sväng lite lätt och direkt efter släpp på gasen så kommer baken att börja sladda. Kräver dock att man har i låga växlar (höga rpm).

Väldigt enkel förklaring, annars finns wiki till hjälp eller "drift bible"smile
Senast redigerat av supersupra87 (24 november 2008)

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
24 november 2008
#11
jag har haft mazda i några år , å har lekt å dragit i handbromsen , mjo de slits ut , men de e inget som jag tänker på när man har de som roligast ha ha

Nissan Silvia

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
24 november 2008
#12
provosera bilen och släpp gasen så släpper baken även på en framhjulsdriven bil doock ska man är det lite svårare att parera...handbrommsdelar är inte alltför dyra att köpa .. dock slits väl bustningar

2slow

Försöker iaf
1 998 Inlägg
24 november 2008
#13
Vänsterbromsa ä bäst å går bredast längst wink

Man har låg växel så man varvar och har vridet upp. Bromsar med vänsterfoten. Bakhjulen låser sig å du kontrolerar bilen med framhjulen och bromsen. Går även bra med abs men svårare. Visst gick inte bra när ja körde 9-3an men farsan fick ut den fint. Golfen däremot den jävlar gick brett. Drog lite i kryckan å feting + vänsterbromsning= kul

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

4 001 Inlägg
24 november 2008
#14
s12 skrev:
jag har haft mazda i några år , å har lekt å dragit i handbromsen , mjo de slits ut , men de e inget som jag tänker på när man har de som roligast ha ha

på Mazdan som du har så sitter bromsreduceringen på torpedvägen, man kan lossa en mutter där och plocka ur fjädern och lägga en M6 mutter (har för mig att det var det kan varit en M8) som distans och tillbaka med fjäder & grejor sen har man förbättrat bromsbalansen å de är bara å vänsterbromsa för fullt, funkar hur fint som helst.

Edit: såg ut som om du hade 1,5l motorn oxå, den går att bonnkonvertera till E85, då får man lite bättre vrid och den blir lite lättare att hantera när man får upp farten en del.
Senast redigerat av kolvas (24 november 2008)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

12 086 Inlägg
24 november 2008
#15
Det sliter inte påtagligt, sladda på du.

1 002 Inlägg
24 november 2008
#16
DavidH skrev:
Gräsberg skrev:
ja väntar te snön o den blivit tillkörd ja.. sen är de bara ut o gasa o rycka lite lätt smile finns ju något som heter vänsterbromsa oxå smile dock sliter väldigt mkt mera men grymt kul big_smile

Jag brukar hålla kvara handbromsen rätt mycket och balansera mellan gasen handbromsen o styra för att kunna få lååånga sladdar. big_smile
Vad e vänsterbromsa?

som Boostrider  skriver, höga varv/vrid o sen bromsa med vänsterfoten. aldrig gjort det med en personbil. men vid varje folkracetävling och lek på is med og 900 ja har så fullgas o kontrollerar bakän med vänsterfoten smile
bara prova sig fram helst på ställe utan staket, lyktstoplar osv osv tongue är inte roligt att se något av de komma mot bilen när de ggr som man misslyckas kommer.

"Det är slut med bilen den dagen då det kostar mer att parkera den än att köra med den"
______________________________

36 Inlägg
26 november 2008
#17
Försök få in det med vänsterbromsen så kommer det gå hur bra som helst o hänga i under lite längre tid som det flesta skriver så kör vi i rally iaf med fwd smile du ksk har sett på rallyfilmer att man slänger ut bilens bak med hjälp av bromsen och sen rätar upp med gasen har man då lite effekt kan det bli riktigt fränt:)

Annars om du vill göra handbromsvändingar så att det nyper lite hårdare kan du fuska lite med och trycka på bromsen lite lätt samtidigt som du drar i kryckan testa det så märker du skillnad det lovar jag dig wink men gör det där det kan vara lita avåkningzoner isf.. smile

Ha det kul där ute nu lycka te med sladdarna

Följ gärna med i rallysvängarna gå in på hemsidan och kolla lite bilder samt filmer
http://www.adielssonmotorsport.com/start.html

105 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
#18
Det där med att bromsa med vänsterfoten tyckte jag inte funkade alls även om det säkert är möjligt. men borde ju gå sämre eftersom du bromsar ju framhjulen med som driver medan handbromsen bara ligger på bakhjulen medans framhjulen fortfarande driver på bra.

Min handbroms tar för övrigt ca dubbelt så långt upp som den gjorde när jag skaffade den för nån månad sen med kanske ca 10 timmars effektiv runtsladdning sedan dess. fick rådet att byta bromsbackar så skulla den ta som om den vore ny igen och säkerligen hålla bra vintern ut, kan det stämma?


Sök