2797
Sök

Höja laddtrycket på en Saab 900 2.0t (185hk) -97?

27 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
#1
Hejsan.. När man är i min ålder kan man inte bara åka o chippas tex. Jag är ute efter lite mer effekt i min bil. Jag har kollat runt på olika sidor och sätt att man kan köpa en pysventil. Vågar man verkligen höjja laddtycket? Och skriv nu inte massa skit. Vi är alla nybörjare


2 014 Inlägg
24 november 2008
#2
Börja med att skriva en bättre rubrik, exempelvis vilken bil/motor det handlar om så slipper jag låsa tråden.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Bilmekaniker
199 Inlägg
24 november 2008
#3
pysventil på en saab... Nej, Nej och åter Nej

27 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
#4
Bilen är en Saab 900 2.0t (185hk) 1997 års modell


2 014 Inlägg
24 november 2008
#5
Nästa gång du ska fixa rubriken på din tråd, så tryck på länken "Redigera" nere till höger i ditt första inlägg, så kan du ordna det där.

Jag fixar det åt dig denna gång eftersom du är ganska "ny" på formet, men kom i fortsättningen att hellre ha för mycket än för lite information i rubriken.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

kevlar_soul
24 november 2008
#6
Jag tycker visst att du kan chippa bilen, det ger mycket. Kolla in http://www.bsrab.se för bra chip!

Pysventil är skadligt för motorn, kolla hellre efter en Dawes Device på http://www.ebay.com

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
24 november 2008
#7
Enklast och garanterat billigast i slutändan blir att chippa så att du får upp soppan i samma takt som laddet. Kolla efter beggade styrboxar på blocket (dock så är det väl alltid osäkert att köpa beggat).

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

7 274 Inlägg
24 november 2008
#8
Chippa bilen.
Vill du ha mer skaffa 3" från turbon och steg 3 chip.
Räcker inte det ja då börjar det stiga lite i pris...


27 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
#9
Alecci skrev:
Nästa gång du ska fixa rubriken på din tråd, så tryck på länken "Redigera" nere till höger i ditt första inlägg, så kan du ordna det där.

Jag fixar det åt dig denna gång eftersom du är ganska "ny" på formet, men kom i fortsättningen att hellre ha för mycket än för lite information i rubriken.

Man tackar för hjälpen


7 274 Inlägg
24 november 2008
#10
Kom också att tänka på, du behöver inte köpa alla delar helt nya.
Man kan spara en hel del på bättre begagnade prylar, men styrboxen föreslår jag att låta en duktig saabtrimmare få chippa/mappa då man vet aldrig vad man egentligen får när man köper en begagnad sån.


1 002 Inlägg
25 november 2008
#11
Köp chip och börja inte mygla med pys trim..!

...

Försöker iaf
1 998 Inlägg
25 november 2008
#12
Som alla andra skriver. Chippa. Steg 3 kommer du långt med å då ingår väl öppet filter och grövre avgas?

Att bara höja laddet kommer funka ett tag. Men i längden så skadar de motorn. Den spikar. Alltså går magert å du får hög temperatur vilket smälter kolvar eller försöt topp osv

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Nismo
758 Inlägg
25 november 2008
#13
Akta växellådan?

36 Inlägg
25 november 2008
#14
kör orginal eller åkoch köp ett kvalliteschipp. har du inte råd att chippa så har du inte råd att betala motorskador och annt skit som det medför när du monterar pysventil. saab avancerade styrsystem gillar inte pysventiler.

When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end

2 164 Inlägg
25 november 2008
#15
Ett tips bara om du chippar är att byta IC med för de hjälper mycket.
Orginal är ingen höjdare.


337 Inlägg
25 november 2008
#16
Saab skulle jag inte sätta "pysventil" på.
Sen, även om du hade haft en bil där detta funkar, skulle det inte direkt höja effekten.
Det denna gör är snarare att öka responsen.

Men nu har jag en fråga:
Med tanke på att det är en äldre, dvs den utan lmm(?). Så är det la inte så lurigt med "pys" på denna?

Mitt råd är att chippa. Du kommer märka stor skillnad!

Hare! smile
Senast redigerat av Eiiiiik (25 november 2008)


2 164 Inlägg
25 november 2008
#17
Eiiiiik skrev:
Saab skulle jag inte sätta "pysventil" på.
Sen, även om du hade haft en bil där detta funkar, skulle det inte direkt höja effekten.
Det denna gör är snarare att öka responsen.

Men nu har jag en fråga:
Med tanke på att det är en äldre, dvs den utan lmm(?). Så är det la inte så lurigt med "pys" på denna?

Mitt råd är att chippa. Du kommer märka stor skillnad!

Hare! smile

De är inte LMM vara eller icke vara som är problemet.
De är att styr systemet är så avancerat att man inte ska göra de på en så pass ny bil.
Med rätt typ av chip kan man ju få ut en väldigt massa effekt utan ras men med pys trim så kan man förstöra så mycket mer och väldigt snabbt.
Gör rätt från början så man slipper en massa problem sen.

MVH

F


337 Inlägg
25 november 2008
#18
Fredrik-79 skrev:
Eiiiiik skrev:
Saab skulle jag inte sätta "pysventil" på.
Sen, även om du hade haft en bil där detta funkar, skulle det inte direkt höja effekten.
Det denna gör är snarare att öka responsen.

Men nu har jag en fråga:
Med tanke på att det är en äldre, dvs den utan lmm(?). Så är det la inte så lurigt med "pys" på denna?

Mitt råd är att chippa. Du kommer märka stor skillnad!

Hare! smile

De är inte LMM vara eller icke vara som är problemet.
De är att styr systemet är så avancerat att man inte ska göra de på en så pass ny bil.
Med rätt typ av chip kan man ju få ut en väldigt massa effekt utan ras men med pys trim så kan man förstöra så mycket mer och väldigt snabbt.
Gör rätt från början så man slipper en massa problem sen.

MVH

F

Har funderat på detta med:
Saab är ju återcirkulerande.
Var släpper/hur släpper den laddet? någon gång/någonstans måste den ju göra detta!  tongue
Min förra T4 släppte det ju i filtret. Detta hördes ju tydligt med öppet filter.

Mvh!


1 019 Inlägg
25 november 2008
#19
Eiiiiik, jag tror du blandar ihop pysventil med dumpventil.


2 164 Inlägg
25 november 2008
#20
Garfield skrev:
Eiiiiik, jag tror du blandar ihop pysventil med dumpventil.

Men då kan man skriva öppen dump.
Pys ventil är en helt annan sak!

MVH

F



Sök