3504
Sök

Kylningsproblem på en Celica

14 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
#1
Äger en Toyota Celica -88 som har krånglat en hel del den senaste tiden. Bilen stiger i temperatur så att den nästan kokar av inte alls hård körning. Vet inte vad problemet är då kylare, termostat och vattenpump är bytta... Termostaten är t.o.m. bytt ett antal ggr men utan att det blir bättre. Efter att den nya termostaten har kommit på plats och ny kylarvätska har fyllts på och bilen startas och går på tomgång ett tag så börjar tempen stiga inom ett par minuter..... känns som att termostaten inte öppnar riktigt (men dem öppnar vid kokning i kastrull).... Vad kan felet vara?

Kylarfläkten verkar inte starta heller när tempen stiger, vad kan det bero på? Säkringar är kollade och de är hela. Behöver verkligen hjälp!

Tack på förhand

14 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
#2
Någon? Vet att det finns många kunniga människor därute...

Avstängd
512 Inlägg
27 november 2008
#3
Antigen luftficka i kylsystemet, eller toppackningen..

/A.

352 Inlägg
27 november 2008
#4
kan inte vara fläkten som lagt av då? så den inte startar när tempen blir för hög..
har du bytt till en beg. kylare?


14 Inlägg
2 december 2008
Trådstartare
#5
Jag har köpt en sprillans ny kylare. Kan fläkten eller en luftficka verkligen påverka kylningen så mycket? Hur gör man när man avluftar ett kylsystem?

Tack för alla svar!
Senast redigerat av Eggal (2 december 2008)

1 703 Inlägg
2 december 2008
#6
Du kan lufta genom att vrida på full värme i kupen. på vattenröret i alu på högersidan av motorn sitter även en plugg du kan lossna för att få ur luft.

Testa med ett kompprov för att kolla så att toppackningen inte är kass.


14 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
#7
Tack för tipsen, ska testa!

Har glömt att berätta en sak. Har även testat att köra bilen utan termostat och då fungerar kylningen som den ska men tempen i motorn kommer inte upp normal arbetstemp (självklart eftersom motorn kyls hela tiden...). Men då är det ju heller inga problem med någon luftficka. Kan luftfickor endast uppstå då en termostat sitter i?

435 Inlägg
3 december 2008
#8
utan termostat tar de längre tid inna motorn blir varm.men prova att koppla på direkt ström +och - på fläkten å se om den går igång kan va den som är trasig så den inte går igång när motorn blir för varm

14 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
#9
Hej igen!

Problemen kvarstår på bilen, ett år har nog gått nu. Åkte en längre sträcka idag med bilen (16 mil) och hade stora problem med kylningen. Mätaren låg över det normala men oftast under rödmarkering under hela resan. Ligger man mellan 2000-2500 varv så kan man hantera kylningen men det blir kallt i bilen emellanåt. Vad är felet? Vad ska jag göra? Bytte kylarvätska nyss och försökte följa instruktionerna i handboken för bilen men det lyckas ändå inte. Har ni några tips hur en påfyllning av kylarvätska ska ske.

Har också bytt det mesta, kylare, termostat, vattenpump. Det har gått åt en hel del kylarvätska också...

Hoppas på svar och finfina tips!
Senast redigerat av Eggal (9 januari 2010)

14 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
#10
Ska också nämna att jag inte har kollat toppackningen men det finns heller inga av symptomen för att den skulle vara kass.

53 Inlägg
10 januari 2010
#11
Jag hade lämnat in den till en verkstad och låtit dom undersöka det.


5 198 Inlägg
10 januari 2010
#12
Symptomen på toppackning är bla att värmen stiger då den skjuter ut avgaser i kylarvatnet ,,den blir varm och man får kokning syndromet.. ta ett kompprov och avgas testa vattnet

446 Inlägg
10 januari 2010
#13
kan vara så enkelt att temp-kontakten till kylarfläkten inte fungerar, har du bytt den eller flyttade du över den gamla när du bytte kylare?

14 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
#14
Har tyvärr inte råd att lämna in bilen på verkstad.

Ett kompprov har jag funderat på, kanske skulle göra det ja

Har inte bytt temp-kontakten till kylarfläkten när jag bytte kylare. Kan den påverka så mycket även på vintern?

446 Inlägg
11 januari 2010
#15
du skrev att kylarfläkten inte startar när temp stiger. är säkringar, fläkt och kablage hela så beror det troligen på tempkontakten eller relät till fläkten.

men i den kyla som har varit i vinter så skulle bilen inte överhetta även om kylarfläkten inte går tongue

14 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
#16
Ja kylfläkten startar inte och alla säkringar är hela. Vart sitter relät till kylfläkten? Tempkontakten kan det ju vara men den ser okej ut men ska jag skaffa en ny sådan eller?
Senast redigerat av Eggal (11 januari 2010)

14 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
#17
Bullet--- skrev:
prova att tjuvkoppla kylarfläkten med en strömbrytare så du kan slå på den manuellt, se om den gåtr upp i temp

Hur tjuvkopplar man kylfläkten då?

Gjorde komptestet idag. Dessa värden fick jag:

1. 13,8 kg
2. 14,2 kg
3. 14,0 kg
4. 14,0 kg

Kan det vara för högt? Vad göra nu?

2 024 Inlägg
12 januari 2010
#18
Du skriver att det funkar om du inte har termostaten i, det är inte så enkelt att du vid monteringen har vänt termostaten åt fel håll? Går att göra det på en del bilar och då öppnar termostaten knappt någonting.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

14 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
#19
Expoze skrev:
Du skriver att det funkar om du inte har termostaten i, det är inte så enkelt att du vid monteringen har vänt termostaten åt fel håll? Går att göra det på en del bilar och då öppnar termostaten knappt någonting.

Tyvärr är det inte så enkelt. Den kan bara sitta åt ett håll på denna bilen.

475 Inlägg
12 januari 2010
#20
säger bara en sak.. LUFT i slangarna... hade samma problem etc etc... kolla slangen till höger om motorn.. tryck på den fram och tillbaka
eller parkera bilen med en 30grader lutning med fronten framåt... vänta i 30 min... lovar att du får i mer vatten och bilen funkar fint fint

hade samma fel på min gamla celica... 88.. fixade det för 1 månad sen smile
Senast redigerat av attackhamster (12 januari 2010)

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor


Sök