3386
Sök

Motorbyte b230fb - b230FT

39 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
#1
Tjena!

Jag har en 940gl -91 med B230FB motorn!
vad behövs göras med den för att få i en b230ft?
är det samma kabelhärva? lr måste mnan byta den med .
VEt att man måste byta boxarna!

Mvh Johannes!


10 287 Inlägg
26 november 2008
#2
Så länge som bilen har LH2.4 så är det i princip samma kabelhärva. Tänk på att LMM hamnar på fel sida så man får klippa upp och flytta dom kablarna. Dessutom måste spridarna till en turbo ha förkopplingsmotstånd (sitter på turbon). Dessa får man löda in i härvan.

Ta inte en bränslebox med startspärr bara. Det finns också boxar med lite olika funktion vad gäller elektrisk fläkt eller inte.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

39 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#3
Sharky skrev:
Så länge som bilen har LH2.4 så är det i princip samma kabelhärva. Tänk på att LMM hamnar på fel sida så man får klippa upp och flytta dom kablarna. Dessutom måste spridarna till en turbo ha förkopplingsmotstånd (sitter på turbon). Dessa får man löda in i härvan.

Ta inte en bränslebox med startspärr bara. Det finns också boxar med lite olika funktion vad gäller elektrisk fläkt eller inte.

/Göran

Okey!
Tackar för bra info!
Hittade en annons på en b230ft från en 940 -98.
:http://www.blocket.se/vi/19048859.htm

vad behöver man modda fr att den skall lira?
Det där med förkopplingsmotstånd?.  måste man löda dit dom. "hänger" dom inte med på FT motorns sprut??

Mvh Johannes


Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
26 november 2008
#4
jan0z skrev:
Sharky skrev:
Så länge som bilen har LH2.4 så är det i princip samma kabelhärva. Tänk på att LMM hamnar på fel sida så man får klippa upp och flytta dom kablarna. Dessutom måste spridarna till en turbo ha förkopplingsmotstånd (sitter på turbon). Dessa får man löda in i härvan.

Ta inte en bränslebox med startspärr bara. Det finns också boxar med lite olika funktion vad gäller elektrisk fläkt eller inte.

/Göran

Okey!
Tackar för bra info!
Hittade en annons på en b230ft från en 940 -98.
:http://www.blocket.se/vi/19048859.htm

vad behöver man modda fr att den skall lira?
Det där med förkopplingsmotstånd?.  måste man löda dit dom. "hänger" dom inte med på FT motorns sprut??

Mvh Johannes

Skall väl sitta en kontakt i FT:ns kabelhärva, men ska du inte byta så får du väl Dona och fixa lite:P
Senast redigerat av Rooth07 (26 november 2008)


39 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
#5
okejokej.
men då måste jag alltså byta härvan lr bara löda in den "kontakten"
Right??

Mvh Johannes


Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
27 november 2008
#6
jan0z skrev:
okejokej.
men då måste jag alltså byta härvan lr bara löda in den "kontakten"
Right??

Mvh Johannes

Ja något i den stilen:P


39 Inlägg
5 juli 2009
Trådstartare
#7
Tjena!

Nu är det så här att jag skall köpa en volvo 940ltt alltså med FK motorn.. och flytta över motorn till min andra 940:i.. vilket är det smidigaste sättet att göra detta på rent elektroniskt med styrsystem mm??

//Jan0z



Sök