2827
Sök

Köpråd: Golf 4 vs BMW e39

79 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#21
AeroMalm skrev:
tycker valet är självklart här. Bmw e39a... större, mer kvalite, känns på vartenda detalj att det är ordentligt byggt. dricker lite mer än golfen, men endå inte överdrivet. har kört 3 tankar med min 528a nu. 1,1 liter totalt på en tank på 70 liter. och det e mest statskörning då. på motorvägen i 140 km/h ligger den på 0,8 - 0.9. går att köra under litern i stan med, om du lättar på gasen mellan vägbulorna big_smile riktigt fint motorvägslok, och rolig att busa med om man vill det med.. av med antispinn så e den rolig att leka emd nu när det e snö, med antispinn så är den väldigt stabil, och du kan få små kast innan anti spinnen går in och styr upp...

angående försäkring.. verkar som du är rätt ung, precis som mig  (21bast), och jag har HALVförsäkring som jag själv står på, och den är på 700 i månaden.. kanske inte billigt, men inte dyrt heller. bor mitt i centrum också, så inte på landet (min förra 200sx kosta 1500 i månaden för HALV)

tack för mycket bra info!, 700 spänn i månaden är ju inte så farligt, och om jag dessutom skriver bilen på pappa så blir det ju ännu föremånligare... det är nog ganska schysst med anti-spin när man inte har haft körkort så länge... jag har nnästan bara kört bakhjulsdrift men ingen av mina bilar har haft anti-spin, så det kanske är smart!

Do I really look like a guy with a plan? You know what I am? I'm a dog chasing cars. I wouldn't know what to do with one if I caught it. You know, I just do things...

BMW fantast
1 172 Inlägg
26 november 2008
#22
klass skrev:
AeroMalm skrev:
tycker valet är självklart här. Bmw e39a... större, mer kvalite, känns på vartenda detalj att det är ordentligt byggt. dricker lite mer än golfen, men endå inte överdrivet. har kört 3 tankar med min 528a nu. 1,1 liter totalt på en tank på 70 liter. och det e mest statskörning då. på motorvägen i 140 km/h ligger den på 0,8 - 0.9. går att köra under litern i stan med, om du lättar på gasen mellan vägbulorna big_smile riktigt fint motorvägslok, och rolig att busa med om man vill det med.. av med antispinn så e den rolig att leka emd nu när det e snö, med antispinn så är den väldigt stabil, och du kan få små kast innan anti spinnen går in och styr upp...

angående försäkring.. verkar som du är rätt ung, precis som mig  (21bast), och jag har HALVförsäkring som jag själv står på, och den är på 700 i månaden.. kanske inte billigt, men inte dyrt heller. bor mitt i centrum också, så inte på landet (min förra 200sx kosta 1500 i månaden för HALV)

tack för mycket bra info!, 700 spänn i månaden är ju inte så farligt, och om jag dessutom skriver bilen på pappa så blir det ju ännu föremånligare... det är nog ganska schysst med anti-spin när man inte har haft körkort så länge... jag har nnästan bara kört bakhjulsdrift men ingen av mina bilar har haft anti-spin, så det kanske är smart!

med tanke på att det tydligen sak straffa sig att vara under 24 när det gäller försäkringar av roligare bilar så är 700 spänn ingenting... det är mycket bil man får om man köper en e39a...  jag har inte ångrat min en enda sekund. så sjukt roilig att köra, och leka med nu när det e snö. den e kontrollerad och stabil i alla lägen. ut och test kör några och känn efter.

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

79 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#23
Nu lutar det verkligen åt en bmw asså! den är ju dessutom betydligt snyggare och mer maskulin än en golf.
...Men om vi säger att jag är uppe i fjällen o röjer och jag ska in på nån liten avskild väg där det ligger typ 15cm nysnö, hur klarar sig Bmw'n då? jag har bara kvar minnen från ETT spinnande bakdäck... men med  e39ans anti-spin kanske det funkar lite bättre?

Do I really look like a guy with a plan? You know what I am? I'm a dog chasing cars. I wouldn't know what to do with one if I caught it. You know, I just do things...

1 062 Inlägg
26 november 2008
#24
köp golfen för mkt pizzabakare över bemmern roll

Team Björkeryd

BMW fantast
1 172 Inlägg
27 november 2008
#25
klass skrev:
Nu lutar det verkligen åt en bmw asså! den är ju dessutom betydligt snyggare och mer maskulin än en golf.
...Men om vi säger att jag är uppe i fjällen o röjer och jag ska in på nån liten avskild väg där det ligger typ 15cm nysnö, hur klarar sig Bmw'n då? jag har bara kvar minnen från ETT spinnande bakdäck... men med  e39ans anti-spin kanske det funkar lite bättre?

nu har jag aldrig kört i 15 cm snö då där aldrig komer så mycket nere i skåne, men anti spinn ska nog klara av det. den står inte och spinner på ett hjul och gräver ner isg iaf...  anti spinnen går in snabbt så du tar dig vidare. kanske får slänge i en ny växel och trampa på...  som du själv sa. den är mycket mer maskulin än en golf..

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

4 586 Inlägg
27 november 2008
#26
när det gäller färgval på bil så har golf iv klart den grymaste färgen enligt mig

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24718/24718-109039.jpg

här är recarostolarna som många pratar om

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24718/265922_m7kbnb.jpg

Det vackra instrumenthuset med sin wv blåa färg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24718/265924_jkvcia.jpg
Senast redigerat av jorre83 (27 november 2008)


79 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
#27
snygg bil! dock måste jag säga att Jag är inte långt ifrån ett Köp av BMW snart tongue

Do I really look like a guy with a plan? You know what I am? I'm a dog chasing cars. I wouldn't know what to do with one if I caught it. You know, I just do things...

VW-nörd?
4 332 Inlägg
28 november 2008
#28
Golfen är billigare i drift, så e de bara...
men men, köp du en BMW. 2001 och framåt kom den med antisladdsystem, sidokrockkudde fram och bälteskraftsbegränsare fram.
Senast redigerat av Mortalis (28 november 2008)


German Engineering
9 083 Inlägg
28 november 2008
#29
Jag skulle valt Golfen, bekväm för långresor, billig i drift och försäkring och man sitter ju skönt med Recaro-stolarna wink

//Sam

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

BMW fantast
1 172 Inlägg
28 november 2008
#30
Mortalis skrev:
Golfen är billigare i drift, så e de bara...
men men, köp du en BMW. 2001 och framåt kom den med antisladdsystem, sidokrockkudde fram och bälteskraftsbegränsare fram.

finns 2 sorters antisladd. coppar in lite info jag hitta om dem

ASC - Automatic Stability Control
ASC uses speed sensors at each wheel and throttle position to improve traction by applying the rear brakes if the rear wheels spin faster than the front. It can also shut off individual fuel injectors and close the throttle valve to help maximize traction. ASC also acts as a virtual limited slip differential by detecting a spinning wheel and applying braking force to just that wheel until traction is regained. AWD models (the xi) use ASC-X which monitors all 4 wheels to provide limited slip differential effect. The ASC system also provides traction control by modulating throttle, ignition timing and braking force to maintain traction.

DSC - Dynamic Stability Control
DSC builds on the features of the ASC system. While ASC functions only during acceleration and braking, DSC functions during all driving conditions such as cornering and emergency maneuvers. Additional sensors are added to acheive this level of stability such as lateral, yaw, brake pedal, and steering angle sensors. In DSC, each of the three subsystems: ABS, ASC, and DSC have jobs to do, and these are:

ASC blev standard 97 elr 98 men var tillval på 96orna. (jag har detta på min 96a)
DSC kom 2001 som mortalis sa.


ASC fungerar bara vid acceleration och bromsning, och känner av om det spinner, och då stänger den spjället till insuget så man inte kan gasa mer och ge mer kraft till den "påbörjade" sladden/spinnande hjulet.  den kan även gå in och bromsa upp just det hjulet som spinner.

DSC är då lite mer avancerat och fungerar alltid. den fungerar oavsett om du gas pedalen i botten eller om du har släppt den helt. Det känner av rattens styrvinkel och krängningar m.m och beräknar vad den ska göra för att hjälpa häva sladden.

båda systemen går att stänga av om man vill ha roligt. big_smile


Längst ner på bilden under ac:n ser du en knapp där där står ASC. bredvid stolsvärmen till förarstolen. tror DSC knappen sitter på samma ställe...
https://www1.garaget.org/archive/52/51443/117625/117625-1119109.jpg

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

12 086 Inlägg
28 november 2008
#31
Jag hade ju köpt Bmwn tongue

Y not
221 Inlägg
28 november 2008
#32
ville bara påpeka att jag har dsc på min alpina från 98.. så är ni säkra på att det kom i 2001? kan ju ha vart tillval innan antar jag..  och ja den sitter på samma ställe som asc knappen sitter visat på bilden ovan..

jag hade iafal valt en 528 med m chassi om det finns pengar.. det är ohyggligt mycket bil för pengarna..

Everything thats fast. has my name written on it

141 Inlägg
28 november 2008
#33
skulle tagit golfen

Claeson

141 Inlägg
28 november 2008
#34
köp en tdi annars billig i drift

Claeson

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
28 november 2008
#35
jag skulle köpa en 328 m paket de e roligare än golf att köra:Pi samma årsmodell som 5 serie:P mindre roligare o drar mindre men kanske e inte lika skön som 5 serie fast de e skön att åka långt med:P
jag hyrde en bmw 320 2001 åkte 400km/ ca: 25l-27l


BMW fantast
1 172 Inlägg
28 november 2008
#36
Tony_Rene skrev:
ville bara påpeka att jag har dsc på min alpina från 98.. så är ni säkra på att det kom i 2001? kan ju ha vart tillval innan antar jag..  och ja den sitter på samma ställe som asc knappen sitter visat på bilden ovan..

jag hade iafal valt en 528 med m chassi om det finns pengar.. det är ohyggligt mycket bil för pengarna..

ja det kanske var tillval redan då, eller är det för det är just alpina... precis som du säger så är 528 mycket bil för pengarna.  du skulle abra ge runt 55 väl? då får du ju ingen 99a och nyare iaf, men en finfin 97a utan problem. jag gav 60 för min med 19"arna som är helt nya. dock är där inte skinn, men kompletta skinn inredningar finns på autopower för run 4 - 5 papp... på blocket får du med skinn för 60 papp

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

Trucker
2 710 Inlägg
28 november 2008
#37
BMWn är ju en självklarhet wink o en sak: köp 530in wink de e 193 hk i 528an o 231hk i 530. en bra skillnad kraftmässigt. men volymmässigt känns de inte alls.

Köp BMWn, Golfen kommer göra dig besviken, såvida du inte köper me massa extra utr o grejer.. bmw e ju gjorda för att vara bra utrustade tongue

Köp Bmw smile

Lycka till wink

Fart missbrukare

812 Inlägg
28 november 2008
#38
Jag körde medn min förra, sänkta Golf 4 GTI i Åre en sesong utan större problem
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=510728
Senast redigerat av aakesson (28 november 2008)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 november 2008
#39
Det är två bilar i helt olika klass det här, både storleks, kvalitetsmässigt och när det kommer till väg/köregenskaper.

När jag skulle köpa bil gjorde jag en hel del jämförelser mellan olika märken. Bland annat golf eftersom det ansågs som en "lagom" ungdomsbil. I mitt fall stod var det efter ett tag rätt klart att det skulle bli en Bmw, eftersom:
-Körglädjen och vägegenskaperna. Finns ingen standardbil som slår bmw på fingrarna här. Och ingen som ger så mkt körglädje per krona.

-Ekonomi, bmws motorer drar minst i förhållande till effekt med rejäl marginal och så har det varit i många år. Dessutom ligger priset på delarna strax under snittet, till skillnad från volvo som ligger en bra bit över (gäller inte 740, 240 och dom äldre) Eftersom pappa nästan alltid kört bmw vet jag hur sjukt bra dom håller och hur enkla de är att meka med. Perfektionism ut i varenda skruv.

-Kvaliten, att slippa all ful plast och veka nödlösningar är inte helt fel. Att åtgången på delar är låg är inte fel det heller.

En golf är en typisk basvara, starta och ta sig mellan A och B. En Bmw är något extra. Och om man bortser från inköpspris så kostar det extra inget mer. Bmws högre försäkring tas ut av vws occerpriser på de kamremsbyten som behövs då och då.

Jag tror du förstår vilken jag hade valt wink , men varför en så stor bil som E39? Kolla efter en E36 eller E46a istället. I en 325 eller 328 har du en riktigt rolig och stabil bus/långfärdsbil.

En 3a kan upplevas som lite nervös i högre farter, något som 5an är hur stabil som helst i. Men om jag jämför med en golf, eller morfars nödköp (primera) så upplevs bmwn hur stabil som helst efter en tur i dessa. Och primeran anses ändå vara en bekväm långfärdsbil :S

Kolla autopower.se, där finns allt man behöver veta om BMW.
Senast redigerat av Rquired (29 november 2008)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

79 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
#40
Tack för bra svar !
anledningen till att jag vill ha så stor bil som e39 är för att den känns så säker och stabil som du själv också sa, gillar den helt enkelt smile   .....men e36 har vel inget anti-spin/antisladd, eller?

måste bara tillägga Bmw e36 cupé är jävligt snygg.!! börjar snegla liiiiiite tongue
Senast redigerat av klass (29 november 2008)

Do I really look like a guy with a plan? You know what I am? I'm a dog chasing cars. I wouldn't know what to do with one if I caught it. You know, I just do things...


Sök