Det är två bilar i helt olika klass det här, både storleks, kvalitetsmässigt och när det kommer till väg/köregenskaper.
När jag skulle köpa bil gjorde jag en hel del jämförelser mellan olika märken. Bland annat golf eftersom det ansågs som en "lagom" ungdomsbil. I mitt fall stod var det efter ett tag rätt klart att det skulle bli en Bmw, eftersom:
-Körglädjen och vägegenskaperna. Finns ingen standardbil som slår bmw på fingrarna här. Och ingen som ger så mkt körglädje per krona.
-Ekonomi, bmws motorer drar minst i förhållande till effekt med rejäl marginal och så har det varit i många år. Dessutom ligger priset på delarna strax under snittet, till skillnad från volvo som ligger en bra bit över (gäller inte 740, 240 och dom äldre) Eftersom pappa nästan alltid kört bmw vet jag hur sjukt bra dom håller och hur enkla de är att meka med. Perfektionism ut i varenda skruv.
-Kvaliten, att slippa all ful plast och veka nödlösningar är inte helt fel. Att åtgången på delar är låg är inte fel det heller.
En golf är en typisk basvara, starta och ta sig mellan A och B. En Bmw är något extra. Och om man bortser från inköpspris så kostar det extra inget mer. Bmws högre försäkring tas ut av vws occerpriser på de kamremsbyten som behövs då och då.
Jag tror du förstår vilken jag hade valt
, men varför en så stor bil som E39? Kolla efter en E36 eller E46a istället. I en 325 eller 328 har du en riktigt rolig och stabil bus/långfärdsbil.
En 3a kan upplevas som lite nervös i högre farter, något som 5an är hur stabil som helst i. Men om jag jämför med en golf, eller morfars nödköp (primera) så upplevs bmwn hur stabil som helst efter en tur i dessa. Och primeran anses ändå vara en bekväm långfärdsbil :S
Kolla autopower.se, där finns allt man behöver veta om BMW.