2431
Sök

Frågor om däck

47 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#1
Tjena

Eftersom jag är lite oerfaren gällade däckens bredd, profil osv osv. så tänkte jag ställa några frågor som jag hoppas få svar på.

Om jag t.ex. ska sätta på 2 däck som är 185/65 15 och 2 som är 195/65 15.:

- Vad bör jag tänka på? Vilka ska sitta bak (bakhjulsdrift)? Dom som har bäst mönster eller de bredaste?

- Vad är skillnaden av att ha olika bredd på däcken? Vad får det för nackdelar resp. fördelar(?)?

- Enligt uppgifter för min bil så har jag: 205/60R15 som däckdim.  Kan/får jag ha mindre?

- Däcken jag har på just nu har däckdim: 225/50 R15 (sommardäck). Eftersom min bil är rätt så sänkt så skulle jag vilja veta vad jag kan ha som minst?


Tacksam för svar!
Senast redigerat av Enkan (26 november 2008)

I bury those cockroaches!

9 108 Inlägg
26 november 2008
#2
Man brukar väl ha de bredare däcken bak då det är lättare att svänga med smalare eller om det nu är av någon annan anledning. Helst bäst mönster bak också men det är lite av en smaksak, många med fwd vill hellre ha bäst mönster fram för att dom vill ha mer fäste men för att förhindra sladd bör man ha bäst mönster bak.

Med så lite skillnad är det nog inget som märks. Har själv kört 275 bak och 235 fram och det spårade väl en del men inget störande. Och ja du kan allt köra på smalare däck om du vill.

Hoppas jag fått allt rätt nu, rätta mig om jag har fel.


47 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#3
MilleN skrev:
Man brukar väl ha de bredare däcken bak då det är lättare att svänga med smalare eller om det nu är av någon annan anledning. Helst bäst mönster bak också men det är lite av en smaksak, många med fwd vill hellre ha bäst mönster fram för att dom vill ha mer fäste men för att förhindra sladd bör man ha bäst mönster bak.

Med så lite skillnad är det nog inget som märks. Har själv kört 275 bak och 235 fram och det spårade väl en del men inget störande. Och ja du kan allt köra på smalare däck om du vill.

Hoppas jag fått allt rätt nu, rätta mig om jag har fel.

Okej. Men alltså från 225 till minst 185mm i bredd, då måste den väl få sämre "köregenskaper" eller vad man ska säga? Och spelar det egentligen någon roll om bilen är sänkt om jag har samma profil på däcken? Det ska väl inte hålla på att slå i eller något liknande? Förlåt men jag är verkligen en värdelös person på det här, haha.

I bury those cockroaches!

9 108 Inlägg
26 november 2008
#4
Bredare däck ger ju mer kontakt med vägen = bättre fäste (edit: På sommardäck då givetvis), så visst. Dock är nog märket på däcken viktigare än bredden, men jag skulle ju inte åka runt med 185or frivilligt heller wink

Vet ju inte vad du har för bil eller hur breda fälgarna är eller dess ET så det är svårt att säga om det skrapar i eller inte, på en Fiat Uno skrapar det säkert i med 225or men inte på en SAAB 9-3.

Det är inte mitt område heller visserligen så jag ska väl inte säga för mycket, men det bör inte vara några problem med 195or i alla fall wink


I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
26 november 2008
#5
På vintern så är det bäst med smala däck i snö/slask då de inte bromsar så mycket. Det är lite som vattenplaning, man vill ner till marken, inte flyta på snön/slasket.

På barmark så blir det såklart vingligt med smala däck, men man kan inte få alla positiva egenskaper...

Ju tyngre bilen är desto bredare däck brukar rekommenderas av biltillverkaren för att bära upp bilens tyngd.
För lugn körning på vintern tror jag dock att det kan vara bra att gå ner lite i bredd.

47 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#6
Millen: Okej okej. Haha nej men har letat som en jävla dåre efter vinterdäck nu. Och jag som inte är så kunnig inom området vet ju inte ens vad jag ska ha wink haha.

Jag har en Volvo 740 (turbokonv. om det spelar någon roll), ingen aning hur pass mycket sänkt den är men låt oss säga att det kanske är högst 10cm upp till katten. Har kollat upp bilens totaltvikt och det är: 1800kg resp. tjänstvikt: 1430kg. Kommer däcken ens klara av den vikten? 185orna dvs.

TCG: Tack för svar! Lugn körning vet jag dock inte om det blir. Blir mycket sladdande för min del iallafall wink

I bury those cockroaches!

9 108 Inlägg
26 november 2008
#7
Var det vinterdäck det gällde (borde jag ju förstått i och med årstiden mad) så kan du ju helt klart köra på 185or eller 195or, vare sig du ska köra lugnt eller på bredden. Det är dom allra vanligaste bredderna på vinterdäck vågar jag påstå.

Lite offtopic så brukar väl rallybilar köra med 125or eller något sådant på sina isdäck, extremt smala i alla fall wink


341 Inlägg
26 november 2008
#8
En sak att tänka på är oxå att ett 195/65/15 är högre än ett 185/65/15 eftersom 65 är % av bredden på däcket, så vill man ha bredare däck bak än fram men samma höjd så bör man tänka på det....

47 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#9
Millen: Okej men då har jag fått den information jag behövde smile tack så mycket för svaren och med all hjälp!

I bury those cockroaches!

211 Inlägg
26 november 2008
#10
Enkan skrev:
Tjena

Eftersom jag är lite oerfaren gällade däckens bredd, profil osv osv. så tänkte jag ställa några frågor som jag hoppas få svar på.

Om jag t.ex. ska sätta på 2 däck som är 185/65 15 och 2 som är 195/65 15.:

- Vad bör jag tänka på? Vilka ska sitta bak (bakhjulsdrift)? Dom som har bäst mönster eller de bredaste?

Sätt de bredaste bak så länge det inte skiljer för mycket i mönster djupet på de båda paren. Helst ska  man ha de med bäst mönster bak, men breda däck fram brukar inte vara så kul på vinter då det gärna går rakt fram ibland.

- Vad är skillnaden av att ha olika bredd på däcken? Vad får det för nackdelar resp. fördelar(?)?
Det tog MilleN upp i sitt inlägg. 

- Enligt uppgifter för min bil så har jag: 205/60R15 som däckdim.  Kan/får jag ha mindre?

Yupp, du får ha mindre. Min bil ska egentligen ha 215*45 17" men jag kör 235*35 19" (sommar däck då alltså wink ). Det har fungerat bra på besiktningen smile

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
26 november 2008
#11
Enkan skrev:
Millen: Okej okej. Haha nej men har letat som en jävla dåre efter vinterdäck nu. Och jag som inte är så kunnig inom området vet ju inte ens vad jag ska ha wink haha.

Jag har en Volvo 740 (turbokonv. om det spelar någon roll), ingen aning hur pass mycket sänkt den är men låt oss säga att det kanske är högst 10cm upp till katten. Har kollat upp bilens totaltvikt och det är: 1800kg resp. tjänstvikt: 1430kg. Kommer däcken ens klara av den vikten? 185orna dvs.

TCG: Tack för svar! Lugn körning vet jag dock inte om det blir. Blir mycket sladdande för min del iallafall wink

På Volvo 740 så är det standard(originalmonterat) 185 eller 195 så du kan köra lugnt med dessa bredder, det är tom. lagligt. wink

Såhär står det på Vägverket om 745GL -88B:
Däckdimension axel 1: 185/70R14     
Däckdimension axel 2: 185/70R14

Du kan sladda oavsett bredd på däcken... tongue


Sök