3227
Sök

Cheva van som går skit när den blir varm. Hjälp!!!

10 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#1
Har en cheva van g20 en 88:a med 305 motor med insprut När den e kall och går på choke går den hur bra som helst svara bra på gasen och e pigg och går jämt. När den Blir varm går den jätte konstigt den går på tomgång men ojämt och när man ska gasa dödar den sig själv. Det går att varva upp den utan växel men man får va försiktig på gasen. Lägger man i växel går den inte alls den orkar inte utan dör. Jag har bytt lamda och temgivare till sprutet. Har även kollat egr ventilen och den verkar öppna och stänga som den ska. Vad mer kan va fel?? Det e nya stift kablar och tänddelar. När bilen sen blivit varm går den bättre men inte bra men det går att köra om man e försiktig på gasen.
Har frågat runt massa men ingen verkar veta. Gjorde en felsökning och fick fram kod 44 vilket betyder "Lean exhaust indication" Jag tror den får för lite soppa. E väldigt tacksam för svar eller om någon vet någon som e duktig på cheva jag kan ringa till. Ingne verkar veta. Eller om det finns något forum. Jag funderar på om det kan va lamdan som pajat igen den bytte jag för två månader sen men tempgivaren för en dag sen. Det känns som det e någon form av givar fel men verkar inte finnas så många på den.
någon som kan maila eller ring gärna. 0707782164

Mvh Oskar
Senast redigerat av stampster (26 november 2008)


Entreprenör
1 784 Inlägg
26 november 2008
#2
E de en  tbi....alltså  förgasarinsprutare...? verkar som dåligt tryck i soppan...
Senast redigerat av mrbuggy (26 november 2008)

10 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#3
Japp det är en tbi. Om det e dåligt tryck varför går den då bra när den e kall? Och hyffsat när den blir varm? Jag bytte soppa filter för ett par månader sen.
Senast redigerat av stampster (26 november 2008)


Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
26 november 2008
#4
tjenare

Du har ett Temperatur relarerat fel. har du kollat alla givare?

bak på insuget sitter det en givare, minns inte exakt vad den gör den kan ev sitta på blocket, har du en bok så kolla, iaf hade en van som inte gick som den skulle å då va de brott där

Har du luftpump? sitter på bilens högra sida under AC´pumpen Ev nån givare som har med den att göra (ventil styrning el liknande)

lycka till

OBS du har glömt en siffra i telefonnumret

EDIT: stavfel
Senast redigerat av BBAD (26 november 2008)


10 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#5
Jag har bytt tempgivaren till insprutet den sitter upp på motorn vid termostaten. Det ska va den som e styrningen till sprutet. Finns det fler givare??


Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
26 november 2008
#6
ska sitta nån givare på baksidan med som vi bytte, strax under insuget, ta bort inne huven eller va man ska kalla den för


10 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#7
Har kollar på baksidan men inte hittat någon?? Sitter den mellan fördelaren och insuget? det ända som sitter där e tändspolen som jag kan se. Kan man få tag på en sprängskiss någonstans?


Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
26 november 2008
#8
till vänster om fördelarn bakom insuget på blocket (ringde min expert till bror)
har du Haynes handbok så kolla i den exakt vad den gör, jag kan inte hitta min sad

Fungerade tempmätarn som den ska innan du byte givare? bara en tanke efter som den går till både tempmätarn inne i bilen och styrsystemet till insprutningen


EDIT: omformulerade mig lite
Senast redigerat av BBAD (26 november 2008)


10 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#9
nej tempmätaren fungerar ej eller det e ju bara en lampa men den har inte tänts en enda gång fast jag kört bilen tills den kockat någon gång. Enligt en annan så har den temgivaren jag bytte två stifft och går bara till spritet och det ska finnas en till med bara ett stift som ska gå till mätaren eller lampan men var sitter den? E det den som sitter bak kanske och har den något med sprutet att göra? tack för visat intresse jag behöver all hjälp jag kan få... :-)


Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
26 november 2008
#10
ok minns inte hur det är om man bara har lampa, men kolla den där bak iaf

vet att har man mätare så är det samma givare till mätarn och sprutet.

men hade du luftpump på den?
Senast redigerat av BBAD (26 november 2008)


10 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#11
Ja det sitter luftpump på??


Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
26 november 2008
#12
fungerar den? inget läckage eller liknande


10 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#13
Det vet jag inte. Hur kollar man det? Har kollat upp alla vacumslangar och det verkar inte vara ngt läckage. ??


Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
26 november 2008
#14
kolla om det sitter en givare på den el dylikt

men ja ska leta efter boken imorn å se exakt vad det står om felkoden 44


10 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
#15
tack som fan bara skriva här när du läst det! :-)


1 353 Inlägg
26 november 2008
#16
Även om det skulle vara problem med Luftpumpen borde inte det påverka motorgången på något sätt.
Den sprutar ju bara in lite extra luft i avgaserna för att klara dom hårda avgaskraven i kalifornien och kanada.

Mer luft i avgaserna = mindre koncentrerat med CO2 osv. = renare värden enligt mätare

There's no replacement for displacement


Sök