3719
Sök

ett slutsteg som ska klara att driva en RE Audio SR 12 D4

stahre
26 november 2008
Trådstartare
Hej, vilket steg bör jag köpa om jag vill driva denna basen Fakta:

Storlek: 12"
Talspolar: 2x4ohm
Effekt: 300 wrms / 900 w peak
Känslighet: 86.2dB / 1w / 1m

Qes: 0,41
Qms: 4,99
Qts: 0,38
Fs: 23,6 Hz
Vas: 85 L
Xmax: 18mm ( peak to peak 36mm )
Sd: 480cm2
Re: 1,8ohm Bl: 14,35

Räcker detta Sinus Live SL-A500 V2 Mono, eller kan ni ge mig andra tips på steg i samma prisklass 1200 - 1500kr. Kollade på sona explode men vet inte om det är ett bättre allternativ...

stahre
26 november 2008
Trådstartare
ingen?

260 Inlägg
26 november 2008
http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=16306

http://www.carbonize.se/shop/product_in … cts_id=845

http://www.carbonize.se/shop/product_in … cts_id=834

Där har du några prisvärda steg som skulle fungera bra.
Hör med Calle på carbonize eller Björn på dbakuten så kan dom berätta mer.

jag skulle köra den här ordningen.

1. µDimension
2.Mutant
3.Sinus.

Mvh

157 Inlägg
26 november 2008
låter ju intressant! udimension steget verkar j vara vettigt, och det lär väl lämmna ut rätt watt...

260 Inlägg
26 november 2008
Mitt µDimension prox 500 är speccat till 250rms i 2ohm vid 12v och ett bilbatteri ger oftast ut 13.8 så det är mer än 250rms. Vet inte vad detta är mätt i men Calle vet nog.

Mutant eller µDimension stegen är nog hugget som stucket.

Mvh

284 Inlägg
27 november 2008
kanske du skulle vilja ha ett steg som är i överkant  för att kunna pressa basen till max . lr kanske inte det du är ute efter ?

329 Inlägg
27 november 2008
ziderbeat skrev:
kanske du skulle vilja ha ett steg som är i överkant  för att kunna pressa basen till max . lr kanske inte det du är ute efter ?

man ska inte bara titta på watt...

själv kör vi en bas som är specad till 750 watt och ger den upp till 8000watt:Dbig_smilebig_smilebig_smile och det är inga problem...

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu

stahre
27 november 2008
Trådstartare
skickade efter µDimension steget igår, så får det nästa vecka typ. en polare betsällde ett sinus live ( det minsta) och vi provade att koppla in det till min mds bas idag, och det blev väldigt stor skillnad än med det skit steget jag har nu, så hoppas att det ska bli ännu lite bättre med det steget jag skickat efter, borde ju bli det varje fall...?
En fråga till: Vilken grovlek på högtalarkabel bör jag har för att driva min mds bas. Mds fanatic 12" 250rmsw 600 max w. Och hur gör jag för att på bästa sätt få steget att prestera det bästa, tänkte på inkoppling mm.

21 761 Inlägg
27 november 2008
Strömförsörjningen vara tillräckligt dimensionerad och det ska vara bra ventilation, då har steget möjlighet att prestera bra resultat. 4 mm2 högtalarkabel räcker gott och väl till den basen. Basens talspolar parallellkopplas, då blir totala impedansen 2 Ohm och det klarar steget bra.

Steget kan nog dra ca 55-75 A vid sin högsta RMS-effekt beroende på ifall det arbetar i klass AB eller klass D, då bör minst 21 mm2 kabel användas och lämplig säkring vid batteriet är tex 80-100 A (vilket är den största tillåtna säkringen för 21 mm2 kabel).
Senast redigerat av Drönirettab (27 november 2008)

stahre
27 november 2008
Trådstartare
har 21mm2 kabel dragen redan, men vet inte nåt om min säkring... Jag har ingen aning om hur jag parallellkopplar talspolarna, nån som kan förklara på ett jävligt lätt och bra sätt?smile

6 851 Inlägg
27 november 2008
stahre skrev:
har 21mm2 kabel dragen redan, men vet inte nåt om min säkring... Jag har ingen aning om hur jag parallellkopplar talspolarna, nån som kan förklara på ett jävligt lätt och bra sätt?smile

Alla + på basen ska till + på steget, sedan alla - på basen ska till - på steget. så enkelt är det.

stahre
27 november 2008
Trådstartare
Skulle inte det räcka om jag körde steget i 4 ohm(300rmsw) till denna mds fanatic (250rmsw) som jag har nu? bara en fundering. Ska parallellkoppla basen men ändå? Och skulle det då räcka med 16mm2 strömkabel? och med 2,5 mm2 högtalarkabel? och vart kan jag köpa 4mm2 högtalarkabel per meter, fanns inte på brl? Jag bor i Uppsala så om nån vet någon butik häromkring, orka skicka efter.

om jag vill koppla mitt fyrkanaliga steg till det steget (udemension) jag köpt, hur gör jag då? Är det bara att köpa RCA kabel och koppla det mellan out put på monosteget till input på det andra?
Frågar mkt för att lära mig:)
Senast redigerat av stahre (27 november 2008)

stahre
27 november 2008
Trådstartare
ingen?

21 761 Inlägg
27 november 2008
stahre skrev:
Skulle inte det räcka om jag körde steget i 4 ohm(300rmsw) till denna mds fanatic (250rmsw) som jag har nu? bara en fundering. Ska parallellkoppla basen men ändå?

För att få till 4 Ohms impedans så måste man använda bara ena talspolen, det går inte annars. Men att göra på det sättet är bortkastat, strunta i det. Parallellkoppla talspolarna, det är ett mycket bättre alternativ. smile

stahre skrev:
om jag vill koppla mitt fyrkanaliga steg till det steget (udemension) jag köpt, hur gör jag då? Är det bara att köpa RCA kabel och koppla det mellan out put på monosteget till input på det andra?

När man ska ha flera steg så bör man använda ett kopplingsblock som strömkabeln från batteriet ska sitta i, sedan dras en kabel från kopplingsblocket till vardera steg.

Det går att göra som du skriver, dvs att dra RCA kablar från monostegets output till det andra stegets input, men då kan du inte justera ljudet till övriga högtalare från stereon. Jag rekommenderar hellre att dra ett par till RCA kablar från stereon som då får gå till fyrkanalssteget.

Vilket fyrkanalssteg är det, "High performance" 4x80/4x100 W eller?

stahre
27 november 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
stahre skrev:
Skulle inte det räcka om jag körde steget i 4 ohm(300rmsw) till denna mds fanatic (250rmsw) som jag har nu? bara en fundering. Ska parallellkoppla basen men ändå?

För att få till 4 Ohms impedans så måste man använda bara ena talspolen, det går inte annars. Men att göra på det sättet är bortkastat, strunta i det. Parallellkoppla talspolarna, det är ett mycket bättre alternativ. smile

stahre skrev:

När man ska ha flera steg så bör man använda ett kopplingsblock som strömkabeln från batteriet ska sitta i, sedan dras en kabel från kopplingsblocket till vardera steg.

Det går att göra som du skriver, dvs att dra RCA kablar från monostegets output till det andra stegets input, men då kan du inte justera ljudet till övriga högtalare från stereon. Jag rekommenderar hellre att dra ett par till RCA kablar från stereon som då får gå till fyrkanalssteget.

Vilket fyrkanalssteg är det, "High performance" 4x80/4x100 W eller?

Det är 4x80w. Men jag kan inte göra så, har inte flera utgångar från huvudenheten. Men om jag parallellkopplar basen, driver steget i 2 ohm alltså?
Om jag köper ett kopplingsblock, är det alltså bara att jag köper en kort bit strömkabel och har mellan blocket o stegen, är alltså två delningar på ett sånt block? Jag behöver inte gör något annat utan det räcker med blocket? inga andra kablar, remote osv....

stahre
28 november 2008
Trådstartare
?

21 761 Inlägg
29 november 2008
Remotekabeln till det fyrkanaliga steget kan du bygla över från monosteget, det är ingen hög ström som går i den kabeln och då kan man göra på det sättet.

21 mm2 kabeln är på gränsen att räcka till för båda stegen, det beror på hur mycket effekt du vill kunna använda. Alla kabelskor måste vara ordentligt klämda och alla kablar måste ha bra kontakt, annars kan det bli märkbara spänningsfall vid hög volym.

För att få ut all effekt ur stegen så är egentligen 30-35 mm2 kabel från batteriet till kopplingsblocket ett bättre alternativ tycker jag.

stahre
29 november 2008
Trådstartare
okej tack så mkt då:)

Sök