Hej undrar om det är möjligt att besikta en b234 motor med turbo på bilprovningen??? Måste man regga den som ombyggt eller amatör fordon då???? En 740 får ju bara ha runt 280 häst enligt sfro (15kw/100kg) men behöver ju inte ha fullt turbo tryck under besiktningen:D
Men e det möjligt eller ska man ta en vanlig tic??
en bes. gubben som itne kollar om du har turbo på bilen? då måste han ha varit bra jävla blind... skulle gissa på att dom sätter spanskaflaggan på rutan om du åker in med en turbo...
Det är möjligt, men då är det minst ombyggt fordon som gäller och då får du även betala en straffavgift eftersom motorn inte finns. Däremot så skulel det va enklare med en äkta 2 liters 16v turbomaskin.
kan inte alla volvo åkare lära sig att b23 och b230 samt b20 å b200 INTE e samma motor
visste inte alla det redan?
antar att han syftade på mitt inlägg där ja tabbade mej och svarade efter 262turbo. Jag är fullt medveten om skillnaderna mellan motorerna, var trött och tänkte inte på att de kunde verka som att ja svarade 262turbo när ja egentligen svarade på Denjage.
EDIT: Kan ju även vara så att han menade på Denjage's inlägg om b23 med 16v topp. Men om han är nybörjare på området så kan ju övrigt folk ha överseende med det.
Senast redigerat av patrikhornfeldt (28 november 2008)
kan inte alla volvo åkare lära sig att b23 och b230 samt b20 å b200 INTE e samma motor
visste inte alla det redan?
antar att han syftade på mitt inlägg där ja tabbade mej och svarade efter 262turbo. Jag är fullt medveten om skillnaderna mellan motorerna, var trött och tänkte inte på att de kunde verka som att ja svarade 262turbo när ja egentligen svarade på Denjage.
EDIT: Kan ju även vara så att han menade på Denjage's inlägg om b23 med 16v topp. Men om han är nybörjare på området så kan ju övrigt folk ha överseende med det.
ja det förstår jag fullt ut. alla e vi ju barn i början . mitt inlägg va mer menat som lite ironi
Bilen måste alltså uppfylla avgasreningskraven BÅDE för A och B, och problemet med att regga turbokonverterade bilar är nästan alltid A (avgaskrav). I klartext är alltså så att om bilen är av årsmodell 1976 eller nyare går det inte att regga med turbokonverterad motor. Ombyggt fordon har inga lättnader i avgaskrav (årsmodellen styr).
Det finns ett någorlunda enkelt sätt att få regga en turbomotor i en bil av årsmodell 1976-88, och det är att använda en avgascertifierad turbomotor med katalysator i originalskick från en bil som sålts i Sverige. Det finns ett undantag som gör det bytet smidigt (inga krav på intyg på avgasreningen, det räcker att den finns där och fungerar). Tanken är att uppmuntra till att "uppgradera" bilar utan kat till motor med kat. Men det måste alltså vara en motor i originalskick (och effektkraven enligt ovan gäller förstås). Ett typexempel på ett sådant bygge är BMW 3-serie (före 1989) med Volvo 940 lättrycksturbomotor.
Nästa alternativ är att bygga om bilen så mycket att den kan räknas som amatörbyggt fordon. Men då måste du bygga en helt ny bärande struktur (i princip), som att kapa ur hela golvet och bygga en ny bärande bur, med nya hjulupphängningar. Då behövs inte avgascertifierad motor (men om din turbokonverterade motor inte har kat åker du på 7000:- i dispensavgift). Räkna med att ett sådant bygge kostar runt 8000:- i avgifter (15000:- om du inte har kat).
antar att han syftade på mitt inlägg där ja tabbade mej och svarade efter 262turbo. Jag är fullt medveten om skillnaderna mellan motorerna, var trött och tänkte inte på att de kunde verka som att ja svarade 262turbo när ja egentligen svarade på Denjage.
EDIT: Kan ju även vara så att han menade på Denjage's inlägg om b23 med 16v topp. Men om han är nybörjare på området så kan ju övrigt folk ha överseende med det.
ja det förstår jag fullt ut. alla e vi ju barn i början . mitt inlägg va mer menat som lite ironi
De var inte dej ja syftade på heller så de är lugnt!