3328
Sök

Byta kamrem på 740-88

32 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
#1
Hej

Jag har en Volvo 740GL-88 det är en b230f motor och milantalen är 24400mil tänkte att det är väl dags att byta kamrem! Så undrar finns det något jag ska tänka på eller kanske något mer man ska byta när man ändå har rivit ner det?

730 Inlägg
29 november 2008
#2
Spännrullen är en god idé att byta samtidigt då denna slits också.. sen är det väl bara att riva ned och trycka på den.. jag brukar sätta motorn i "noll" läget mäst för att veta att kamaxeln inte har rört sig när det är dags att trä på den nya remmen wink
Lycka till //charlie

Fölkesberg Racing =)

908 Inlägg
29 november 2008
#3
Shallie skrev:
Spännrullen är en god idé att byta samtidigt då denna slits också.. sen är det väl bara att riva ned och trycka på den.. jag brukar sätta motorn i "noll" läget mäst för att veta att kamaxeln inte har rört sig när det är dags att trä på den nya remmen wink
Lycka till //charlie

vadå "noll läge" ?

Entreprenör
1 784 Inlägg
29 november 2008
#4
Beckstroem skrev:
Shallie skrev:
Spännrullen är en god idé att byta samtidigt då denna slits också.. sen är det väl bara att riva ned och trycka på den.. jag brukar sätta motorn i "noll" läget mäst för att veta att kamaxeln inte har rört sig när det är dags att trä på den nya remmen wink
Lycka till //charlie

vadå "noll läge" ?

Du har ju en märkning på kamremskåpan som stämmer med tändiställningsmärket på vevaxeln...när dom är mitt för  e de nolläget kan man säga... ;-) ett märke i kamdrevet också

908 Inlägg
29 november 2008
#5
mrbuggy skrev:
Beckstroem skrev:
Shallie skrev:
Spännrullen är en god idé att byta samtidigt då denna slits också.. sen är det väl bara att riva ned och trycka på den.. jag brukar sätta motorn i "noll" läget mäst för att veta att kamaxeln inte har rört sig när det är dags att trä på den nya remmen wink
Lycka till //charlie

vadå "noll läge" ?

Du har ju en märkning på kamremskåpan som stämmer med tändiställningsmärket på vevaxeln...när dom är mitt för  e de nolläget kan man säga... ;-) ett märke i kamdrevet också

ja jusst de ja *smack i pannan* haha, nu kommer ja ju ihåg ^^

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 november 2008
#6
Är det balansaxelrem så byt den eller ta bort den då den kan riva med sig kamremmen om den går av... Inte så insatt i volvos motorer men det är värt o tänka på/dementera om någon vet att han inte har balansaxlar...

Edit: Byta drivrem och konvertera till elfläkt...
Senast redigerat av bumpe (29 november 2008)


375 Inlägg
29 november 2008
#7
bumpe skrev:
Är det balansaxelrem så byt den eller ta bort den då den kan riva med sig kamremmen om den går av... Inte så insatt i volvos motorer men det är värt o tänka på/dementera om någon vet att han inte har balansaxlar...

Edit: Byta drivrem och konvertera till elfläkt...

Här är 2 härliga bilder.
Sista bilden visar läget på kamdrevet, vevaxeln och balansaxeln.
Balansaxelns markering är inte kritisk (, men var noga med veven och kamdrevet( undre och övre drev).

http://www.bikeguide.se/kam.jpg
http://www.bikeguide.se/installning.jpg


blacken
30 november 2008
#8
Andreas_ace skrev:
bumpe skrev:
Är det balansaxelrem så byt den eller ta bort den då den kan riva med sig kamremmen om den går av... Inte så insatt i volvos motorer men det är värt o tänka på/dementera om någon vet att han inte har balansaxlar...

Edit: Byta drivrem och konvertera till elfläkt...

Här är 2 härliga bilder.
Sista bilden visar läget på kamdrevet, vevaxeln och balansaxeln.
Balansaxelns markering är inte kritisk (, men var noga med veven och kamdrevet( undre och övre drev).

http://www.bikeguide.se/kam.jpg
http://www.bikeguide.se/installning.jpg

Balansaxel?. du menar väl aggregataxel..

Volvoskadad
6 017 Inlägg
30 november 2008
#9
bumpe skrev:
Är det balansaxelrem så byt den eller ta bort den då den kan riva med sig kamremmen om den går av... Inte så insatt i volvos motorer men det är värt o tänka på/dementera om någon vet att han inte har balansaxlar...

Edit: Byta drivrem och konvertera till elfläkt...

balansaxel är de på B234 (16v)

Jonas

730 Inlägg
30 november 2008
#10
Volvo__Mannen skrev:
bumpe skrev:
Är det balansaxelrem så byt den eller ta bort den då den kan riva med sig kamremmen om den går av... Inte så insatt i volvos motorer men det är värt o tänka på/dementera om någon vet att han inte har balansaxlar...

Edit: Byta drivrem och konvertera till elfläkt...

balansaxel är de på B234 (16v)

Det där med balansaxel på 16v har jag hört.. men vad är egentligen balansaxel och vad har den för uppgift ?

Mvh // Charlie


(lånar tråden lite)

Fölkesberg Racing =)

1 772 Inlägg
30 november 2008
#11
Shallie skrev:
Volvo__Mannen skrev:
bumpe skrev:
Är det balansaxelrem så byt den eller ta bort den då den kan riva med sig kamremmen om den går av... Inte så insatt i volvos motorer men det är värt o tänka på/dementera om någon vet att han inte har balansaxlar...

Edit: Byta drivrem och konvertera till elfläkt...

balansaxel är de på B234 (16v)

Det där med balansaxel på 16v har jag hört.. men vad är egentligen balansaxel och vad har den för uppgift ?

Mvh // Charlie


(lånar tråden lite)

Enda anledningen jag hört är att balansaxeln ska minska vibrationer i motorn.

Och har också hört att man inte känner någon skillnad på en så gammal motor när man tar bort den, så säkrast är nog att ta bort. Min balansaxelrem är borttagen.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 509 Inlägg
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 509 Inlägg
30 november 2008
#13
Balansaxeln kan väl vara viktig på vissa motorer om den driver fördelaren...
Andreas_ace skrev:
bumpe skrev:
Är det balansaxelrem så byt den eller ta bort den då den kan riva med sig kamremmen om den går av... Inte så insatt i volvos motorer men det är värt o tänka på/dementera om någon vet att han inte har balansaxlar...

Edit: Byta drivrem och konvertera till elfläkt...

Här är 2 härliga bilder.
Sista bilden visar läget på kamdrevet, vevaxeln och balansaxeln.
Balansaxelns markering är inte kritisk (, men var noga med veven och kamdrevet( undre och övre drev).

http://www.bikeguide.se/kam.jpg
http://www.bikeguide.se/installning.jpg

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Entreprenör
1 784 Inlägg
30 november 2008
#14
Eftersom tråden handlade om en B230F så skippa de me balansaxeln....finns inte.mad
Senast redigerat av mrbuggy (30 november 2008)

3 714 Inlägg
30 november 2008
#15
sitter däremot på vissa saabmotorer....

men att byta kamrem på 740 tar ju inte mer än max 30-45 min om inget krånglar

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 509 Inlägg
30 november 2008
#16
mrbuggy skrev:
Eftersom tråden handlade om en B230F så skippa de me balansaxeln....finns inte.mad

Sorry jag menade inte balansaxel utan "den axel som driver fördelare,oljepump,soppapump mm" Däremot håller jag med dig om att det var ett evigt tjatande om balansaxelremmar som inte finns på B230f wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Entreprenör
1 784 Inlägg
1 december 2008
#17
farbrorbozze skrev:
mrbuggy skrev:
Eftersom tråden handlade om en B230F så skippa de me balansaxeln....finns inte.mad

Sorry jag menade inte balansaxel utan "den axel som driver fördelare,oljepump,soppapump mm" Däremot håller jag med dig om att det var ett evigt tjatande om balansaxelremmar som inte finns på B230f wink

Bara oljepumpen...big_smile

375 Inlägg
1 december 2008
#18
farbrorbozze skrev:
mrbuggy skrev:
Eftersom tråden handlade om en B230F så skippa de me balansaxeln....finns inte.mad

Sorry jag menade inte balansaxel utan "den axel som driver fördelare,oljepump,soppapump mm" Däremot håller jag med dig om att det var ett evigt tjatande om balansaxelremmar som inte finns på B230f wink

Menar förståss "hjälpaxel"
Men rätt av er fel av mig.

Men nåväl, så länge riktmärken för kamaxel och veven är rätt så är man safe. Markeringen för "hjälpaxeln" är inte kritisk.


5 Inlägg
25 januari 2011
#19
Min 740 har gått 32000 mil och kamremmen byttes senast vid 15000, ska nog byta den idag tror jag..smile

685 Inlägg
25 januari 2011
#20
heimo666 skrev:
Min 740 har gått 32000 mil och kamremmen byttes senast vid 15000, ska nog byta den idag tror jag..smile

Ja, då är det hög tid att byta;)

No turbo shit - just real power!


Sök