3300
Sök

Läckande kamkedjekåpa, tänka på vid byte? 325 -91

163 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
Hej, jag har problem med läckande kamkedjekåpa på min bmw 325 -91 [LÄNK] (nere i vänstra hörnet den delen som går mot motorblocket inte sumpen). Jag får en oljepöl på 10*10cm efter varje körning, inte så kul.

Pappa bytte den åt mig förra året, men jag antar att han gjorde det lite slarvigt eftersom den har börjat läcka nu igen. Han hade problem att få det tätt, fick smeta på extra packtätning på den packningen mellan blocket och kedjekåpan.
Vad ska ja tänka på när jag gör det här bytet? Tänkte lämna in först, men blir nog dyrt. Hur rengör jag lättast gammal packning från kåpan utan att förstöra ytan. Ska det på packningstätningsmedel på själva packningen när man sättar dit den?
Är det verkligen så svårt att byta den packningen, har läst i haynes instruktionsbok och det verkar simpelt.

Vad tror ni en verkstad skulle ta för jobbet?

263 Inlägg
1 december 2008
är det ventilkåpan du menar? den du lyfter och ser kamaxlarna och diverse lustiga föremål under? så äre så lätt att du kan be din farmor göra det. Gå in till bmw och säg att du vill ha en ny ventilkåpspackning som kostar typ 200 kr och skruva lös muttrarna som håller fast kåpan, sen lyfter du helt sonika av den och tar bort gammal packning och sätter dit en ny, var noga med att det inte hamnar smuts på packningen eller på ytan du ska sätta packningen på då det kan resultera i att det inte håller tätt. Sen tar du och sätter tillbaka kåpan och korsdrar fast kåpan.

Done!

Bjuuuu han!!

163 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
http://bmwfans.info/original/E36/Lim/32 … l-11_0157/ Den kåpan jag menar.  Inte ventilkåpan. Måste ta bort ganska mycket för att komma åt den där. Ventilkåpa, oljesump, vattenpump,  kylare, svängdämparen, fläkt osv.. Ganska mycket jobb. Är orolig att jag inte får det tätt igen.

Mekaniker
472 Inlägg
1 december 2008
Packning 4,5 eller 6? Man bör ju byta alla eller åtminstånde ta reda på vilken som läcker. Sen är det en packning uppåt (topplockspackningen) och en neråt (oljetrågspackningen). Läcker det där så är det mindre kul.

BMW-tok

163 Inlägg
1 december 2008
Trådstartare
BMWKimmo skrev:
Packning 4,5 eller 6? Man bör ju byta alla eller åtminstånde ta reda på vilken som läcker. Sen är det en packning uppåt (topplockspackningen) och en neråt (oljetrågspackningen). Läcker det där så är det mindre kul.

Packning nummer 5 är det som läcker, nere i hörnet där det är räfflat på bilden. Kan även komma lite ifrån oljetråkgspackningen. Oljetråget måste ju jag ändå ta bort när jag tar bort denna kåpa. Varför är det inte "kul" att byta den? Sen hur ska jag göra för att täta denna kåpa uppåt mot topplockspackningen? För den har ju varit borta en gång förut, det kanske finns gammal packningsklister eller dylikt mot topppackningen.

163 Inlägg
2 december 2008
Trådstartare
Pappa tycker det är onödigt jobb att byta packningen. Han säger jag ska lossa på kåpan och spruta in packningsklister. Tycker det låter jävligt slarvigt och det lär väl aldrig hålla.

Sök