peegee skrev:
Nej Volvo PV de gör ett ganska stort minusresultat i år, det går skitdåligt och det rasar utför mer å mer i snabb takt... miljarder är inga småpengar direkt, flera miljarder dessutom...
Tredje kvartalet i år var förlusten 3,6 miljarder kronor. Årets två första kvartal visade siffrorna minus 1,6 miljarder kronor.
Men rent logiskt borde det vara enklare att hitta köpare till Volvo än Saab.
Det som däremot inte är så mycket belyst är ju att GM också ska sälja Opel och Vauxall alltså hur de ska göra med GME, General Motors Europe (Opel, Saab och Vauxall) och säljs då GME tillsammans till samma köpare så kan det bli bra.
Fiat har tydligen precis aviserat att de är intresserade av att gå ihop med någon och Fiat har ju varit tillsammans med Opel och Saab förr... meen Fiat går heller inte så bra...
Enligt statens "marknadsexperter" är Saab-koncernen värd 5 miljarder kronor i marknadsvärdet, och Volvo Personbilar har ett marknadsvärde på 20 miljarder kronor.
Detta ger både för och nackdelar för båda märkena, Volvo är ju förstås mer intressant att köpa, då det är ett mycket större märke, men tyvärr, för köparen också mycket dyrare.
Det har även diskuterats om Renault skulle köpa Volvo, eftersom bilarna tillsammans med Mazda och Ford delar väldigt mycket teknik och plattformar på de nyare bilarna.
En annan kul grej jag hörde, är att indierna har fått upp ögonen för Volvo nu.
Volvo är väl ansett i Indien, och när en indier klär sig fint i kostym, säger han att "Han är klädd Volvo".
Det uttrycket har även fått en kostym att tillverkas, just vid namn Volvo. (Om det är Volvo som ligger bakom vet jag dock inte).
Volvos nuvarande räddning är att man inom tjänstesektorn fortfarande handlar tjänstebilar, men även där börjar man dra åt sig fingrarna, då man inte vet hur framtiden för Volvo ser ut - många vill inte handla en ny bil med många års garanti, om risken finns att företaget går i konkurs om bara något år.
Detsamma gäller Saab.