3666
Sök

mina lampor blinkar i tackt med musiken ..

587 Inlägg
3 december 2008
#21
en lite för klen generator kanske


retarded music is the best =D
14 Inlägg
3 december 2008
#22
köp en kondensator, battariet orkar nog inte med eftersom slutsteget säkert kräver 14,6 lr nå liknande.

våga vägra turbo!!!

24 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
#23
Jakk skrev:
köp en kondensator, battariet orkar nog inte med eftersom slutsteget säkert kräver 14,6 lr nå liknande.

min bror ägde bilen innan mej och han hade mer ljud än jag och han hade värken kondensator eller ett extra batteri så han tror oxå att de e något med jorden .. han bytte till en större generattor se de e inte den .. men de e inget kraftfullt paket ja har.. 2 10:or på 600w och ett steg på 2*350 w så tror inte de behövs kondensator men ska köpa en ändå för ska bygga mer ljud med tiden så:)


199 Inlägg
3 december 2008
#24
kolla vad det ger vid batteriet sen vad det ger vid slutsteget. låter konstigt att det faller 4,5v så snabbt ! hade liknande problem med en nissan bytte allt , alla kablar , generator , nytt batteri , extra batteri .. till slut bytte jag bort bilen tongue kan vara fel i slutsteget ! köp inte en kondensator , isf köp ett till batteri

948 Inlägg
3 december 2008
#25
dra en extra jord för batteriet och kolla över orginal jordningens anslutningar och skaffa en konding

24 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
#26
attityds_problem skrev:
kolla vad det ger vid batteriet sen vad det ger vid slutsteget. låter konstigt att det faller 4,5v så snabbt ! hade liknande problem med en nissan bytte allt , alla kablar , generator , nytt batteri , extra batteri .. till slut bytte jag bort bilen tongue kan vara fel i slutsteget ! köp inte en kondensator , isf köp ett till batteri

när motorn e igång ger batterit 14,6 sen bak på steget så e de samma .. men kan man mätta hur mkt steget drar?? de e ett helt nytt steg så.. använde de aldrig i min förra bil.. så de e typ inte inkört ännu smile


21 761 Inlägg
3 december 2008
#27
omega_mv6 skrev:
va precis ute och mätte när bilen va igång då låg batteriet på 14,6 v .. och när ja börja spela sjönk den till 10 .. sen när ja stängde av de igen gick den upp till 14,6 igen.. ??

Det där är inte alls bra, spänningen på batteripolerna ska inte sjunka ner till 10 V även om generatorn inte orkar ladda.

Hur högt spelade du ungefär, halva volymen eller så?

Prova även att slå av stereon och istället vrida på helljus+fläkten för fullt+elbakruta (om det finns), mät vilken spänning det är. En mätning på själva generatorn är också viktig, då ser man ifall det är dålig kontakt mellan generator och batteri.

Jag har mätt polspänningen på min 240-86 när jag harvade på startmotorn i 15 sekunder, dels vid en yttertemperatur på ca 10-15 plusgrader och dels vid ca 15-20 minusgrader. Vid 10-15 plusgrader så sjönk polspänningen ner till 11,2 V och låg stabilt hela tiden, vid 15-20 minusgrader så sjönk polspänningen ner till ca 10-10,2 V och låg även då ganska stabilt.

Startmotorn drog runt 100 A vid sommartemperaturen och 180-200 A vid vintertemperaturen, alltså betyyydligt mer ström än vad din anläggning drar. Med de referensvärdena så inser man att någonting är galet med din strömförsörjning, dvs batteri och generator med tillhörande kablar.

Det är INTE frågan om någon konding eller extra batteri i det här läget, absolut inte.
Senast redigerat av Drönirettab (3 december 2008)

24 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
#28
Drönirettab skrev:
omega_mv6 skrev:
va precis ute och mätte när bilen va igång då låg batteriet på 14,6 v .. och när ja börja spela sjönk den till 10 .. sen när ja stängde av de igen gick den upp till 14,6 igen.. ??

Det där är inte alls bra, spänningen på batteripolerna ska inte sjunka ner till 10 V även om generatorn inte orkar ladda.

Hur högt spelade du ungefär, halva volymen eller så?

Prova även att slå av stereon och istället vrida på helljus+fläkten för fullt+elbakruta (om det finns), mät vilken spänning det är.

Jag har mätt polspänningen på min 240-86 när jag harvade på startmotorn i 15 sekunder, dels vid en yttertemperatur på ca 10-15 plusgrader och dels vid ca 15-20 minusgrader. Vid 10-15 plusgrader så sjönk polspänningen ner till 11,2 V och låg stabilt hela tiden, vid 15-20 minusgrader så sjönk polspänningen ner till ca 10-10,2 V och låg även då ganska stabilt.

Startmotorn drog runt 100 A vid sommartemperaturen och 180-200 A vid vintertemperaturen, alltså betyyydligt mer ström än vad din anläggning drar. Med de referensvärdena så inser man att någonting är galet med din strömförsörjning, dvs batteri och generator med tillhörande kablar.

spela nästan full volym .. sen hade ja fläckten igån lite kallt i bilen annars:P men tror de jorden som inte får tillräckligt med kontakt..


199 Inlägg
3 december 2008
#29
vet inte hur man mätter vad ett steg drar för aldrig gjort det ! men du skrev att volten gick ner till 10v när du spelade . men när du stängde av stereon gick det upp igen ? så det inte är stereon som är boven ? kan nog inte hjälpa till mer, men se över alla kablar som har med steget och stereon att göra ! lycka till

24 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
#30
attityds_problem skrev:
vet inte hur man mätter vad ett steg drar för aldrig gjort det ! men du skrev att volten gick ner till 10v när du spelade . men när du stängde av stereon gick det upp igen ? så det inte är stereon som är boven ? kan nog inte hjälpa till mer, men se över alla kablar som har med steget och stereon att göra ! lycka till

jupp ska slippa ner där jorden från batteriet fäster i karrosen och se om de löser sig.. de e säkert bara något simpelt eftersom ja spelat värre innan med bilen utan att något hände så:)


21 761 Inlägg
3 december 2008
#31
Mäter du spänningen på själva batteripolerna eller på polskorna?

82 Inlägg
3 december 2008
#32
Har problem jag med, blinkar i takt med musiken.. trotts jag har en konding.. 2 st JBL GTO 12" som drivs av ett C2 steg.. konding på 1 F så tycker det med konding är överskattat tongue


24 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
#33
Drönirettab skrev:
Mäter du spänningen på själva batteripolerna eller på polskorna?

båda faktiskt..


21 761 Inlägg
3 december 2008
#34
Du har alltså gjort två mätningar, dels på polerna och dels på polskorna?
Eller håller du ena mätpinnen på ena batteripolen och andra mätpinnen på andra polskon?

Lite dumma frågor kanske du tycker, men det jag vill få fram är ifall det kanske kan vara dålig kontakt mellan polsko-batteripol alternativt mellan polsko-batterikabel. smile

1 785 Inlägg
3 december 2008
#35
Paxter skrev:
Koppla på en kondensator?

Följ absolut inte detta rådet! Vad än så förbrukar bilen mer än den tillgodogör sig. Otillräcklig laddning eventuellt dåligt batteri.

Kolla laddningen den ska ligga på mellan 14.0-14.4volt både över generator och batteri.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

21 761 Inlägg
3 december 2008
#36
omega_mv6 skrev:
min bror ägde bilen innan mej och han hade mer ljud än jag och han hade värken kondensator eller ett extra batteri så han tror oxå att de e något med jorden .. han bytte till en större generattor se de e inte den .. men de e inget kraftfullt paket ja har.. 2 10:or på 600w och ett steg på 2*350 w så tror inte de behövs kondensator men ska köpa en ändå för ska bygga mer ljud med tiden så:)

Kicker ZX 350.2 kan ge 2x175 WRMS i 2 Ohm och 1x350 WRMS i 4 Ohm med 14,4 V matningsspänning enligt stegets manual, räknat på 55% verkningsgrad (vilket inte är helt ovanligt på klass AB steg) så kan steget dra ca 44-45 A som mest.

Kollar man hos Yourex.se så verkar det som att Omega V6 kan ha 120 A generator, om det stämmer så ska den absolut klara av att ge ström till ditt steg fastän du spelar för fullt.

24 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
#37
ja hitta boven i detta drama.. sladen från batteriet till säkringen va mindre än bak .. bytte den .. men de blinka fortfarande.. mätte batteriet och allt med steget på max.. de låg på 14,32 v när ja spela.. men sen koppla ja av steget och körde en runda.. så färdatorn på den lös skarpare än vad den gjort innan så ja skruva ner styrkan i den .. sen när ja slog igång steget blinka inget förrutom lampan i taket.. men tacka er alla för hjälpen ni gett mej ..



Sök