Ja då har man trillat tillbaka till en dynamic igen.
Efter den tragiska olyckan med min första (man ska inte låna ut en trafikförsäkrad bil) så fick jag ju lite delar över.
![http://img266.imageshack.us/img266/5374/20080416977eu3.jpg]()
Har haft delarna lite halvhjärtat ute för försäljning men har int fått så bra bud, så jag tänkte att man kanske kan hitta en fräsch kaross att börja om på istället.
Sagt och gjort, letade överallt efter en lätt krockskadad eller icke komplett dynamic 4 kaross utan överdrivet med rost. Tyvärr så kryllar det ju inte direkt av d4:or här i landet.
Efter lite prat med Johan Bring så kom vi fram till att han hade en hyfsad kaross han kunde tänka sig att släppa för nästan inga pengar alls. Problemet var ju att den fanns i skövde!
![http://img93.imageshack.us/img93/8039/p1010002jo2.jpg]()
Alla ni som kan sveriges geografi lite hjälpligt vet att det är LÅNGT mellan Umeå och skövde. Karossen behövde ju även dras med biltrailer för att komma upp..
Ni förstår kanske min tvekan men efter några veckors hårt jobbande för att få ihop till soppapengar så bestämde jag mig att den karossen var helt rätt för mitt kommande projekt.
Sagt och gjort. En dieselbil som var stabil att dra med letades fram och en Boggietrailer fanns till uthyrning. Då var det bara soppan och flera chauförer som fattades.
Nu i helgen skulle det ske! En 07:as Volvo XC90 skulle det bli att dra med. Tyvärr så blev ägaren fördröjd på ett jobb så bilen blev aldrig ledig. Vad gör man då? Jo man lånar sin brors S70 turbodiesel istället

Som tur var så skulle PG och Jonny ställa upp som extrachauförer, så klockan 21:00 på fredag kväll så bar det iväg söderöver med ett boggiesläp lastat med 50L diesel. Lyckades komma över ett parti med 100L diesel från ett lastbilsföretag för 800:-
![http://img93.imageshack.us/img93/6149/200810171429cw5.jpg]()
Resan började i örnsköldsvik då jag har mina föräldrar i en by utanför samt att jonny och PG är öviksbor. Med ca 75 mil framför oss med ett släp som bara får dras i 80km/h så hade vi en lång resa framför oss..
Vi höll 80Km/h hela vägen ner och alla i bilen hade BE behörighet som krävs för att dra detta ekipage.. Eller inte..
Med en polisradio i bilen så kunde man ligga på ganska bra. Enligt våran 7" touch screen GPS( Lånad av ljusakuten.se) så skulle vi vara framme 06:15. För att inte johan skulle behöva stiga upp så tidigt så stannade vi och sov en stund 7 mil ifrån skövde och försköt på så sätt våran ankomsttid till strax efter halv åtta.
Med en snittförbukning på 0.86 l/mil av billig diesel så kunde man inte vara mer än nöjd.
![http://img266.imageshack.us/img266/3563/200810181433tx7.jpg]()
Klockan åtta så var vi på plats där bilen stod och lastningen påbörjades.
Ingen vinch på vagnen innebar att ett spännband fick hjälpa till istället.
![http://img444.imageshack.us/img444/2549/200810181434vr9.jpg]()
Karossen var ju utan motor, låda , kardan, bakaxelklump och bromsar så den var ganska lätt.
Då var det bara att lasta och bege sig norröver igen.
Historien fortsätter med våran resa norröver. Trötta och utpumpade så turades vi om att köra. Vilken tur att vi hade GPS:en annars hade vi nog kört vilse flera gånger om..
Magen började göra sig påmind men som tur var så hade vi pizzarester, godis och powerking i bilen.. Effektivt att dämpa hungern med..
Vi närmade oss fagersta för att tanka.. Hittade en statiolmack några mil innan och bestämde oss för att tanka.. Sagt och gjort.. dieseln var nästan nere på 12Kr litern och jag kände mig ganska nöjd. Dessutom så fanns det ju något fint att titta på när man skulle betala också

Vi låg och pressade på ganska friskt med trailern då den var underbar att ha bakom bilen.. Inte en tendens till att vobbla även om man närmade sig 100Km/h. Strax innan en påfart får vi hjärtat i halsgropen då vi ser en polisbil på väg ut.. Snabbt på bromsen ner till 80Km/h och polisbilen hamnar två bilar framför oss.. Hade varit jobbit att ha honom i baken.
Vi rullade vidare för att ta ett stopp på micro och kolla om det fanns några roliga grejer där.. Blev polerkuddar till min polermaskin och en insektssvamp.
Nästa stopp blev på Hakke Gård i Hagsta för lite riktig mat. Tjälknöl med potatisgratäng var mitt val av mat.
Väl framme i Ö-vik så släppte vi av PG som skulle iväg på andra aktiviteter. Jag och jonny forsatte den 4,5 mil långa färden till Palle och mitt nya garage.
![http://img508.imageshack.us/img508/998/200810181437pt4.jpg]()
Hmm.. garaget såg inte så litet ut när inte bilen var där.. Kommer att bli trångt att skruva i vinter..
![http://img407.imageshack.us/img407/8260/200810191453jh7.jpg]()
![http://img208.imageshack.us/img208/4575/200810191447ga7.jpg]()
På plats i garaget.
Självklart så åkte AC ur direkt.
![http://img407.imageshack.us/img407/2559/200810191448ee4.jpg]()
Blir nog några kilo lättare.. Pumpen väger ju bly!
Det satt ju ingen bränsletank på bilen när den köptes. Vilken tur att jag hade en på lager

![http://img21.imageshack.us/img21/1417/200810191441.jpg]()
Lite rost men inget farligt. En roterandeståborste tar bort det mesta.. Sen får fosforsyran göra resten..
![http://img380.imageshack.us/img380/113/200810191442qf8.jpg]()
Ett lager fräsh färg stoppar den från att rosta i framtiden..
![http://img19.imageshack.us/img19/6574/200810191443.jpg]()
Sen lite rostskydd på de mest utsatta ställena..
![http://img18.imageshack.us/img18/8103/200810191445.jpg]()
Ett par splång nya bränsleslangar och klammers..
![http://img380.imageshack.us/img380/3967/200810191455yd9.jpg]()
Jag lämnade locket då det skulle behöva blästras.. Sen kan man ju passa på att byta bränslepump om man får tag i någon roligare billigt..