2450
Sök

vad ska jag ha för mellanregister?

372 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
Nu var det tråkigt att mitt slutsteg som drev framsystemet fick flipp häromdagen, och skickade ut nån sjuk skriksignal i mina rockford fosgate t152S   100wrms
Det resulterade i att den ena mellanregisterhögtalarens talspole brann upp sad sad

Dvs jag sitter med 2 bra delningsfilter, 2 bra diskanter, och 1st 5.25a..

Då går mina tankar att jag får mest för pengarna ifall jag köper bara mellanregister högtalaren, och behåller diskanterna och delningsfiltren.

Tänkte att ett pristak runt 2000 blir lagom och det spelar ingen roll om de är nytt eller beggat, bara det fyller funktion..

övrigt i bilen har jag 2st 12" rockford p3 500wrms st, och 2st JBL6x9 150wrms st.

Jag vill inte modda dörrsidorna så jag tänkte ha dem i kickpanelen,  där det finns plats för 5.25, (kanske kanske 6.5 om man moddar sönder..

Dom ska spela bra i liten låda..

Slutsteget jag driver framsystemet med är ett rockford power 4004  4x25Wrms speccat  men det ger enligt mätningar 4x97wrms så 100wrms är ett bra riktvärde på högtalarna.

Jag har även 2st rockford t152c 60wrms som bara ligger men jag tror inte dom räcker till framsystem åt mig..

Jag vet inte om jag letar på fel ställen, men det var svårt att hitta lösa komponenter å de ja sett som kanske kan fungera är spl5
http://n-core.se/index.php?page=shop.pr … ;Itemid=26 

Vad ska jag egentligen göra? så surt när mitt nästan nya framsystem brann upp:(
Senast redigerat av Martinfyhr (4 december 2008)

1 400 Inlägg
5 december 2008
Innan du köper nytt så felsök varför den gick sönder. Risken att nästa element går sönder är ju stor om du inte tar reda på orsaken.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Europamästare i Billjud.
186 Inlägg
5 december 2008
Vi kan ordna focal i lösa delar. Har dock inga beganade 5,25or men det går att få tag i nya fort.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 december 2008
Roger-T skrev:
Vi kan ordna focal i lösa delar. Har dock inga beganade 5,25or men det går att få tag i nya fort.

Säljs rätt "dyrt" som reservdel va?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

10 287 Inlägg
5 december 2008
Har du grejor med kvalitet så skall du definitivt inte byta ut mot ett annat mellanregister utan försöka få tag på likadant element.

/Göran

Martinfyhr skrev:

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

372 Inlägg
5 december 2008
Trådstartare
Micke7406
Innan du köper nytt så felsök varför den gick sönder. Risken att nästa element går sönder är ju stor om du inte tar reda på orsaken.

Jag har drulle på steget, så det är inskickat på en koll:)

roger-t

Tack för erbjudandet:), men ser att era priser ligger lite i överkant, era focal k2 ligger på 4,4k och jag hittar samma kitt nytt för 2,3k så det känns inte prisvärt från er.

kan ett focal k2 kitt vara något för 2.3??

Och delningsfiltren + diskanterna lär jag väll kunna få en tusenlapp för om jag lägger dom på annons?

Isf har jag en lapp till  att lägga på framsystem. Alla förslag är välkomna:)

Billjud utan framsystem = julafton utan snö sad
Senast redigerat av Martinfyhr (5 december 2008)

Smålänning
7 883 Inlägg
5 december 2008
Focal kan jag rekommendera faktiskt smile Grymt fina system med bra ljud.

Kan rekommendera att kolla på DLS också. Jag har aldrig hört ett system från dom som låter dåligt. För 2-3k får du riktigt fina grejer.

Men en sak jag skulle provat är Hertz. Tror faktiskt på dom. Har bara hört framsstemen på en vägg, men dom lät rätt fint då, även om det inte blir samma i bilen. Basarna låter i alla fall underbart smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

137 Inlägg
5 december 2008
Du har ju detta kitt ifrån hertz, HSK130 spelar gudomligt bra.
http://www.bilradiohuset.se/sv/article/472/hertz_hsk130

Det finns inget som heter FÖR mycket bas......

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
5 december 2008
Har du testat ringa brl och kolla så du inte kan få tag i ett likadant som brann upp...?
Borde vara enklast att bara byta den högtalaren.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

372 Inlägg
5 december 2008
Trådstartare
Det blir nog enklare att köpa ett kitt och sälja diskanterna jag har över. för nu rullar ju alternativen in:)

Hittade dessa för 2000 Alpine SPX-13REF http://cdr.jetshop.se/ShowProduct.aspx? … mp;cat=409
Någon som vet ifall dessa bara ger välljud eller kan dom trycka på lite också tro??

och dessa för 2500 TXC5.1 - THUNDER AXE HIGH END'
http://www.mtxaudio.eu/spip.php?article906
någon som vet hur dom låter?

Jag har svårt att provlyssna själv, för enda butiken inärheten är brl och dom har bara rockford och infinity i prisklassen.
Senast redigerat av Martinfyhr (5 december 2008)

1 400 Inlägg
5 december 2008
Martin fyhr skrev:
Det blir nog enklare att köpa ett kitt och sälja diskanterna jag har över. för nu rullar ju alternativen in:)

Hittade dessa för 2000 Alpine SPX-13REF http://cdr.jetshop.se/ShowProduct.aspx? … mp;cat=409
Någon som vet ifall dessa bara ger välljud eller kan dom trycka på lite också tro??

Mycket trevligt system. Har ett ordentligt klipp i miden.

Men vill du ha samma karaktär som focal så går dom och hertz bort.

Älskar Hertz jag med. Ett mycket samspelande system med bra närvaro. saknar lite i mellanregistret bara.

Alpine spx har mycket luftig karaktär och enorm snabb respons i mid regionen.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Europamästare i Billjud.
186 Inlägg
5 december 2008
Lonefox skrev:
Roger-T skrev:

Säljs rätt "dyrt" som reservdel va?

Nope det är det som är så bra med Focal. Dom tar inte mer för att de är som reservdel.

jag hade nog satsat på ett sjyst nytt system som man vet är anpassat.
Tips Focal K2Power 165KR2 om man har ett bra steg.

Europamästare i Billjud.
186 Inlägg
5 december 2008
roger-t

Tack för erbjudandet:), men ser att era priser ligger lite i överkant, era focal k2 ligger på 4,4k och jag hittar samma kitt nytt för 2,3k så det känns inte prisvärt från er.

Tror du hittat ett äldre kit. Annars ska du köpa direkt för de pengarna!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
5 december 2008
Martinfyhr skrev:
Jag vet inte om jag letar på fel ställen, men det var svårt att hitta lösa komponenter å de ja sett som kanske kan fungera är spl5

Jag e ju lite partisk, men, det finns inte ett märke i Sverge som har lika bra tävlingsresultat som vi har de senaste två åren. Så är det bara. Vissa kräks på oss, vi kallar det Jantelagen - de är avis och kan inte bättre wink

Sen kan du välja själv vart du vill köpa.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
5 december 2008
öhh vart hittar du focal k2 kitt för de priset? kostar ju närmre 4800-5500 beroende på kps elr k2p serien i vanliga fall..tongue

dom spelar grymt jävla bra iaf.k2p serien:)
Senast redigerat av pattilatti2 (5 december 2008)

372 Inlägg
5 december 2008
Trådstartare
Nu har jag focals k2 för 2,3 Nya
Alpine SPX-13REF 2000 begagnade
TXC5.1 - THUNDER AXE HIGH END begagnade
och Spl5 av sm 1an nya tongue
Eller försöka få tag på en reserv5a från brl eller liknande.

Detta är ett riktigt träsk, Men jag är ganska sugen på focal k2orna för att dom är nya och då vet jag vad jag får för något.

2 665 Inlägg
5 december 2008
Seriösa grejer går att kona om.

Kontakta importören av rockford o kolla om de kan kona om den.
DVS byta endast konen som sitter ihop med talspolen. (Eller sälja 1st ny till dig, det borde de fixa om de är rädda om ryktet.)

Det fixade septon i götebord på en JBL gti 6,5" år mig för länge sedan. Kostade ca 750kr jämfört med 3500kr paret för nya.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Europamästare i Billjud.
186 Inlägg
6 december 2008
jonash skrev:
Martinfyhr skrev:

Jag e ju lite partisk, men, det finns inte ett märke i Sverge som har lika bra tävlingsresultat som vi har de senaste två åren. Så är det bara. Vissa kräks på oss, vi kallar det Jantelagen - de är avis och kan inte bättre wink

mvh Jonas

Ja vore det så enkelt så skulle jag bara sälja genesis.
Synd att det inte går att provlyssna i närheten, det är så mycket battre att kunna göra det.

372 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
Okej, jag ska höra med Brl vad dom kan göra åt min brända högtalare då:)

Det kanske slutar med samma system tongue jag som var sugen på att prova något nytt haha smile Men det visar sig hur det blir såsmåningom. smile

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
6 december 2008
Roger-T skrev:
jonash skrev:

mvh Jonas

Ja vore det så enkelt så skulle jag bara sälja genesis.
Synd att det inte går att provlyssna i närheten, det är så mycket battre att kunna göra det.

Du borde bara sälja Genesis! Resten får man ju ont i örona av wink

Skämt åsido, du har helt rätt att det trådskaparen borde göra är att försöka lyssna på lite olika system. Det närmaste är väl BRL i Borlänge, om de finns kvar.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Sök