2979
Sök

Volvo 940 Turbo 95a. Läcker olja.. Tips? Massa bilder.

105 Inlägg
5 december 2008
Trådstartare
#1
Hejsan. Har en 940 turbo 95a som läckt olja ett ganska bra tag men börjar bli less på att fylla på den jämt.

Öppnar man motorhuven så är det massviss med olja och kladd precis bakom kamremskåpan.  Jag har  tvättat rent allt och försökt lokalisera varifrån allt kommer men svårt när allt blir svart på en gång.  Toppen ser iaf fin ut och verkar inte läcka något så mina egna gisningar är något bakom kåpan.  Försökte få bort den här i dagarna men man behövde troligen lossa på mer än bara kåpan för kunna ta bort den.

http://hem.passagen.se/killerop/turbo/3.JPG

Finns mer bilder på denna länk http://hem.passagen.se/killerop/turbo/

Någon som har lite tips?  Ringde en meck idag och han sa det fanns 3 packningar runt detta område och han skulle ta 1500:- för montera dessa..  Men jag vill ha lite tips vad ni tror det kan vara och ev hur man kan reparera.  Sen undrar jag om detta kan vara en av anledningarna till bilen dragit runt 1.5l/milen senaste veckorna?

Mvh Andreas.

Lågt, snabbt och brett
167 Inlägg
5 december 2008
#2
skruva bort kåpan å kolla lite mer, bild 2 är ju till vattenpumpen å där ska de inte läcka olja iaf.

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
5 december 2008
#3
skulle gissa att de är packboxen till kammen som är dålig

Jonas

105 Inlägg
5 december 2008
Trådstartare
#4
Volvo__Mannen skrev:
skulle gissa att de är packboxen till kammen som är dålig

Så då är det kamremen som ska bort sen där efter kan man nå packboxen? Eller måste man upp med toppen och ta det den vägen ??

Sen med kåpan. Enbart skruva veck den eller måste fläktremmen bort?  Testade dra bort dem 4-5 skruvarna som va i den men kunde fortfarande inte få veck den ..'

Skönt med snabba svar wink

Whatever :)
1 652 Inlägg
5 december 2008
#5
Som på bild 2 är de likadant som på min.. att den oringen brukar inte alltid hamna rätt när man byter vattenpump. tongue

Men ang oljan så kan de komma från olje på fyllningen eller vid drevet längst upp.

Kåpan skall lossna efter du har skruvat bort alla skruvar, ta i lite tongue den är delad på mitten som du ser. finns en skruv som är lite gömd med.. i höjd med generator fast till vänster om den. om jag inte minns fel.
Senast redigerat av XeptiQ (5 december 2008)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

hej
291 Inlägg
5 december 2008
#6
Volvo__Mannen skrev:
skulle gissa att de är packboxen till kammen som är dålig

kan stämma bra där. finns även en packbox bakom fördelarn, den har jag hört kan börja bli dålig o läcka olja. men det är ju snabbt gjort o byta både ventilkåpspackning och eventuellt den vid fördelarn. prova även o känn på topplocksbultarna, kan behöva eventuellt efter dra dom lite. kan ge mig sig ibland med tiden.

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!

105 Inlägg
5 december 2008
Trådstartare
#7
R0b1n skrev:
Volvo__Mannen skrev:
skulle gissa att de är packboxen till kammen som är dålig

kan stämma bra där. finns även en packbox bakom fördelarn, den har jag hört kan börja bli dålig o läcka olja. men det är ju snabbt gjort o byta både ventilkåpspackning och eventuellt den vid fördelarn. prova även o känn på topplocksbultarna, kan behöva eventuellt efter dra dom lite. kan ge mig sig ibland med tiden.

Okej !

Men om man tänker på själva jobbet då? Kamremmen måste alltså av? Sen när den är borta så ska själva dreven bort och där bakom ska packboxarna bytas?? Hur blir det med olja? Måste man hälla i ny ?

48 Inlägg
15 september 2012
#8
Drar liv i den här gamla tråden för jag har exakt samma problem. Det löste Ig först genom att jag efterdrog bultarna på toppen men nu efter oljebyte så har den börjat läcka igen. Fick du någon klarhet i vad du hade för problem? Tacksam för svar

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
15 september 2012
#9
det första man kan börja med när det börjar fukta i framkant är att byta ventilkåps packning och dra den lagom hårt..dom mesta drar på tok förhårt

hjälper inte det så tycker jag man ska byta samtliga packboxar till kam+mellanaxel och vevaxeln eftersom man endå river skiten och matrial kostnaden är så liten

jobbet är medel lätt har man inte tummen mitt i näven bör man utan problem klara det.


sist jag bytte vevaxeltätning tog det ungefär 20minuter inkl rengörning så det är ingen direkt tid att prata om nu är jag kanske lite bättre än medel bra på just 940 så jag skiter i att titta och fundera utan river och kastar ihop allt.

men tror att en som är van vid att hålla verktyg i näven men aldrig rivit kamrem tar det kanske 4timmar att byta samtliga packboxar skulle samtidigt byta kamremmen inte för att det kanske är nödvändigt utan att det är skönt att få det gjort

man bör ha en mutterknack för att det ska gå smidigt men går med handverktyg och lite ideer ett långt dragskaft är dock ett måste

Lycka till!

Kör fort så hinner inget hända...

48 Inlägg
17 september 2012
#10
Är alltid eller oftast orsaken till detta att vevhusventilationen är igensatt?

48 Inlägg
23 september 2012
#11
Har nu bytt oljefälla till vevhusventilationen och tillhörande slangar samt den lilla vita plastkopplingen och det verkar vara fin cirkulation där nu. Tror inte den va tät innan hell iofs men det är iaf fixat. Har även bytt ventilkåpspackningen men det läcker forfarande olja ner på vattenpumpen och det är svårt att lokalisera varifrån det kommer sad

Är det packboxarna tro?
Senast redigerat av robertr81 (23 september 2012)

1 232 Inlägg
24 september 2012
#12
Hej jag har en fråga angående samma bil och liknande problem, om det går bra att låna tråden för ett snabbt svar?
min oljelampa lyser och det finns olja,inget läckage,ingen specifik rök elr ojämn motorgång.
kan det vara givaren?

48 Inlägg
25 september 2012
#13
lownslow skrev:
Hej jag har en fråga angående samma bil och liknande problem, om det går bra att låna tråden för ett snabbt svar?
min oljelampa lyser och det finns olja,inget läckage,ingen specifik rök elr ojämn motorgång.
kan det vara givaren?

Byt givare

1 232 Inlägg
25 september 2012
#14
har gjort det, lampan lyser än, beslutat att ta in den på verkstad för felsökning, men gissar på oljepump haveri och turboras.................

48 Inlägg
3 oktober 2012
#15
Det va packboxen till kamaxel fram.


Sök