4453
Sök

Till alla er som försöker uppnå lite fler dB..

Team dBakuten
3 453 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
Lite intressant kvällsläsning om det där med decibel..

Allt kanske inte stämmer till 110% men det är kul läsning!

http://www.soundimage.ishoejby.dk/1000_db%20english.htm

Själv försöker man sig på ynkliga 155+ dB tills nästa år hehehe.

Det bästa står ju i slutet..

"Finally a challenge. Who will calculate the voice coil temperature and XmaX of our speaker at 1.000 dB?"
Senast redigerat av Tokken (6 december 2008)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
6 december 2008
*ASGARVAR*
Vad gott målande haf beskriver allt smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

956 Inlägg
6 december 2008
155 db är ju inget att komma med Tokken. Det vet väl du att vissa troll kan slå med hästlängder big_smile big_smile

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

Hobby sabotör
178 Inlägg
7 december 2008
Helt klart läsvärt!!! big_smile

"Påbörja inget du kan avsluta"

Team dBakuten
3 453 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
Fatstuff skrev:
Helt klart läsvärt!!! big_smile

Ja verkligen.. det jag tycker är kul med den lilla historien är faktiskt det
faktum att det inte ÄR så lätt att slå sina konkurenter i dB-drag alla gånger.

Jag menar för varje 3dB måste du ju öka effekten dubbelt upp.

Låt oss säga att du vill uppnå 150 dB.. och för att göra det måste man
ha låt säga 1000 watt, och för att uppnå 153 dB 2000 watt.. och 156 4000 watt osv osv..
..i teorin alltså.

Om man då tänker lite på dom grabbarna som är uppe på 180dB gränsen och spelar idag..
Låt oss då ställa frågan.. hur mycket mer effekt måste man krana ur för att spela en ynka
dB till på den nivån?
Vet ju att Pioneer spelade strax över 180dB med, var det 13 basar och 52st steg?
Ok.. låt oss säga att dom vill höja med 3 dB till.. I teorin nu..
Då behöver dom ju 104 steg på 26 stycken basar, och då behöver man ju öka på
antalet batterier till det dubbla helst också.. Nu börjar det bli trångt i bilen.

Tänker bara på alla dom gånger jag har fått höra "fan vadå.. det är bara å spela lite högre"..
Jo absolut.. men det ligger fruktansvärt mycket jobb bakom 1! dB´s ökning.

Jag tycker den historien jag postat förklarar jäkligt bra hur det där med dB ändå fungerar..
Ju högre vi kommer desto svårare kommer det att vara att spela högre..
Svårighetsgraden lär väl öka med det dubbla ungefär.
Vissa säger "jo det är ju klart det blir svårare"
Jag tror det lär dröja många år innan vi ser någon över 190dB.

Tekniken kommer att nå en gräns, helt klart.
Senast redigerat av Tokken (7 december 2008)

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

12 086 Inlägg
7 december 2008
Jag fattar ingenting?
Är det en hel sida text som förklarar att de är i princip omöjligt att spela 1000 db?
Jävla skittext isf..

Att db siffror inte är linjära med ljudstyrka vet väl alla som är någorlunda intresserade tongue

Jag har spelat 135.4 db med ett 400watts steg, det motsäger ju din teori i texten?
Det får du gärna förklara!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
JapMax skrev:
Jag fattar ingenting?
Är det en hel sida text som förklarar att de är i princip omöjligt att spela 1000 db?
Jävla skittext isf..

Att db siffror inte är linjära med ljudstyrka vet väl alla som är någorlunda intresserade tongue

Jag har spelat 135.4 db med ett 400watts steg, det motsäger ju din teori i texten?

Här har vi någon som inte fattat att texten skulle vara roande att läsa.. inte att genomföra.

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
JapMax skrev:
Jag fattar ingenting?

135.4 dB säger du.. ok.. spela nu 3dB högre och återkom.

På den nivån är det inte svårt att öka några dB.. Vissa spelar 135+ med framsytem.
Senast redigerat av Tokken (7 december 2008)

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

12 086 Inlägg
7 december 2008
Tokken skrev:
JapMax skrev:
Jag fattar ingenting?

På den nivån är det inte svårt att öka några dB.. Vissa spelar 135+ med framsytem.

Jag är ingen expert på billjud, men det är väl bra mkt lättare att uppnå 135db med ett framsystem än med en baslåda? .. jag har för mig jag spelade någonstans runt 50hz.

Varför ska jag återkomma när jag spelat dubbelt så högt? tongue
Det kommer nog inte ske..

7 241 Inlägg
7 december 2008
JapMax skrev:
Tokken skrev:
JapMax skrev:
Jag fattar ingenting?

Jag är ingen expert på billjud, men det är väl bra mkt lättare att uppnå 135db med ett framsystem än med en baslåda? .. jag har för mig jag spelade någonstans runt 50hz.

Varför ska jag återkomma när jag spelat dubbelt så högt? tongue
Det kommer nog inte ske..

Tror att du missade en sak.
Han gav dig en utmaning....för att du skall märka hur mkt som krävs för de 3 "ynka" db....

Observera även en annan sak....3db är dubbelt så högt i ljudtryck, medans 10 db är dubbelt så högt i ljudvolym. Vilket tror du örat reagerar på...

Sedan en annan sak...det är så otroligt mkt som spelar in inom db-drag. Lufttemperatur, luftfuktighet, temperatur på talspolarna, stegen och batterier. Många som labbar kan öka 0.1-1db genom att tex flytta lådan. En del har tom. kommit upp 3 db genom att flytta lådan. Och nu snackar jag killar som spelar 170+.
Det tar MÅNGA år att nå sådana resultat. Hur mkt tror du inte att tex Alan Dante har labbat för at nå sina resultat?

Masterworks
7 december 2008
JapMax skrev:
Jag fattar ingenting?
Jävla skittext isf..

Vad var det du inte fatta? För att öka 3dB så måste effekten dubbleras.

Med din setup så får du följande teoretiskt räknat!
135dB,   400w
138dB,   800w
141dB,   1.600w
144dB,   3.200w
147dB,   6.400w
150dB,   12.800w
153dB,   25.600w
156dB,   51.200w
159dB,   102.400w
162dB,   204.800w
165dB,   409.600w
168dB,   819.200w
171dB,  1.638.400w  osv, osv, osv! Är ju en bit kvar till 1000dB! hehehe...  cool

Fisketokig
2 997 Inlägg
7 december 2008
Lite halvt offtopic, men finns det ingen lista där de testat vanliga bilmodeller med olika originalstereoalternativ å vilken dB de ligger runt? Bara som referens.

Regleras biltillverkarna på något sätt när det gäller ljudet eller har de fritt fram att fläska på med vad som helst?

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

7 241 Inlägg
7 december 2008
Martin 9-3 skrev:
Lite halvt offtopic, men finns det ingen lista där de testat vanliga bilmodeller med olika originalstereoalternativ å vilken dB de ligger runt? Bara som referens.

Regleras biltillverkarna på något sätt när det gäller ljudet eller har de fritt fram att fläska på med vad som helst?

De regleras av inköparna.
Sakerna som skall in får kosta så lite som möjligt, visserligen har olika tillverkare olika budget men ja du fattar vinken.
Tex vårat stora kit i lastbilarna kostar kunden runt 25K men vi betalar inte mer än 5K för det.
Visar lite vilka marginaler det rör sig om i inköp med. (Tror att det är Onkyo somgörvårahögtalare, enhet o steg har jag INGEN aning om....men jag tror det är Grundig OEM)

2 665 Inlägg
7 december 2008
Ni säger spelar när ni resonerar. Det är väl fel. För det är ju bara ett jävla oljud i några sekunder.

Detta har ju inget med musikalisk återgivning att göra!

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

16 197 Inlägg
7 december 2008
Rickard-v skrev:
Ni säger spelar när ni resonerar. Det är väl fel. För det är ju bara ett jävla oljud i några sekunder.

vem pratar om musikaliskåtergivning???   vi snackar dB...

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Team dBakuten
3 453 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
evilaudio skrev:
Rickard-v skrev:

vem pratar om musikaliskåtergivning???   vi snackar dB...

Exakt.. smile Även om det är oljud så spelar man en ton.

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

7 241 Inlägg
7 december 2008
Grundprincipen blir ju densamma iom att man sätter en eller flera högtalare i rörelse.....alltså spelar man wink

Fisketokig
2 997 Inlägg
7 december 2008
Lonefox skrev:
Martin 9-3 skrev:

De regleras av inköparna.
Sakerna som skall in får kosta så lite som möjligt, visserligen har olika tillverkare olika budget men ja du fattar vinken.
Tex vårat stora kit i lastbilarna kostar kunden runt 25K men vi betalar inte mer än 5K för det.
Visar lite vilka marginaler det rör sig om i inköp med. (Tror att det är Onkyo somgörvårahögtalare, enhet o steg har jag INGEN aning om....men jag tror det är Grundig OEM)

Ok. Tänkte mer om det finns regleringar på hur högt en bil får spela så att inte de kan bli stämda för ev hörselskador mm?

Kanske inte är aktuellt i Sverige men i USA kan de bli stämd för allt...

humm ja ni fattar smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

199 Inlägg
7 december 2008
tycker det låter lite konstigt ..de är dom bakom spakarna som kan göra skada. produkterna skadar inte utan anledning ( man måste skruva upp för att få hörselskador)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
7 december 2008
GRYM tråd:)
tokken o lonefox visar vart skåpet ska stå..
ni kan en hel del ni:)

Sök