2540
Sök

Vad ska man tänka på vid köp av 200sx S13?

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
#1
Har länge varit sugen på en 200 sx s13,
Men om ja ska åka och kolla på en vad ska man vara uppmärksam på motormässigt??

Tacksam för svar

Mvh Sjovold
Senast redigerat av sjovold (7 december 2008)

----->Strippen S2<-----

VCRACING

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
#2
E dom så bra att man inte behöver tänka på något speciellt big_smile

----->Strippen S2<-----

VCRACING

Weber frälst!
223 Inlägg
7 december 2008
#3
Hur långt dom gått, syna service papprerna noggrant, kolla hur ägaren är som person är han en som sladdar o burnar mkt så skulle inte jag köpa den bilen då lagrerna i dom e klena...

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
#4
_Rydberg skrev:
Hur långt dom gått, syna service papprerna noggrant, kolla hur ägaren är som person är han en som sladdar o burnar mkt så skulle inte jag köpa den bilen då lagrerna i dom e klena...

okej de hade ju varit bäst om de varit en gammal gubbe som hafft den wink men troligen inte big_smile , hmm... men lagrena går ju att byta ganska lätt lr? om ja får tag i en någorlunda billig så ska de ju fixas med motorn "lite" big_smile

----->Strippen S2<-----

VCRACING

8 250 Inlägg
7 december 2008
#5
sjovold skrev:
hmm... men lagrena går ju att byta ganska lätt lr? om ja får tag i en någorlunda billig så ska de ju fixas med motorn "lite" big_smile

Lider man inte av centralmonterad överliggande tumme så kan man ju byta lagren själv. Bytte lager på en S13 i somras, och det är ju inge svårare än i nån annan bil. Men den upplevelsen bekräftade mina fördomar om modellen. Jag va inne på att köpa en får ett antal år sen, men jag är ju glad över att jag inte gjorde det... Vevlagren påminner om nåt man kan hitta i en moppemotor...

PÅ det stora hela är det som att kolla på vilken bil som helst. Lyssna noga om det slamrar och så från motorn, kolla om det läker olja nånstans. Känn och titta noga på den om den verkar va buskörd.


Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
7 december 2008
#6
sjovold : dom är nog bra bilar , hört att dom har kört väldigt hårt med dom , men de e ju inte alla som har gjort de

Nissan Silvia

39 Inlägg
8 december 2008
#7
Ett vanligt fel på dem är oxå att oljekylrören till Turbon korkarigen. bruka förekomma i böjarna på rören.
Kanske inte sä lätt att se när man provkör en bil men bra att veta iaf.


782 Inlägg
8 december 2008
#8
hört att dom har kört väldigt hårt med dom ,,,   smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

371 Inlägg
8 december 2008
#9
Det är väl det vanliga som med alla turbo bilar.
blårök vid ax och motorbroms.
Kolla efter större mängder olja i intercooler slangar.
Olika missljud
Lögndektektor till intervju av ägaren. smile


4 670 Inlägg
8 december 2008
#10
de du ska titta på lite så

Är om det finns oljekylare monterad.
vad som är gjort med motorn? trimmad utan oljekylare är inte alls bra för lagrena om man leker med bilen då oljan blir riktigt varm annars

Kolla om den läcker olja brukar läcka mellan vev vid svänghjulet o växellådan.

Kolla så kylaren inte läcker.

Lyssna efter knackningar när motorn är varm.

m.m

Hoppas de hjälper en bit på vägen! riktigt roliga bilar s13!


Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#11
okej nu vart de många svar big_smile men ang. lagrena de måste ju finnas mycke bättre lager att köpa å montera

altså kort fattat dom flesta läcker olja någonstans runt motorn
bäst skulle ju vara att köpa en som inte e trimmad då e den som mest troligt inte buskörd lr?

----->Strippen S2<-----

VCRACING

54 Inlägg
8 december 2008
#12
sjovold skrev:
okej nu vart de många svar big_smile men ang. lagrena de måste ju finnas mycke bättre lager att köpa å montera

altså kort fattat dom flesta läcker olja någonstans runt motorn
bäst skulle ju vara att köpa en som inte e trimmad då e den som mest troligt inte buskörd lr?

tror nog du kan köpa en som är trimmad, men som nån redan sagt så kolla ifall de sitter oljekylare på den. finns ju bilar som kan vara i sämre skick som original än som trimmad.beror ju helt på hur man sköter bilen.


Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#13
de va ju tänkt att ja skulle trimma själv som ett vinter projekt om jag får tag i en men bara den inte har något fel som står ovan så e de ju bra big_smile

----->Strippen S2<-----

VCRACING

204 Inlägg
8 december 2008
#14
Marlboroman skrev:
sjovold skrev:
hmm... men lagrena går ju att byta ganska lätt lr? om ja får tag i en någorlunda billig så ska de ju fixas med motorn "lite" big_smile

Lider man inte av centralmonterad överliggande tumme så kan man ju byta lagren själv. Bytte lager på en S13 i somras, och det är ju inge svårare än i nån annan bil. Men den upplevelsen bekräftade mina fördomar om modellen. Jag va inne på att köpa en får ett antal år sen, men jag är ju glad över att jag inte gjorde det... Vevlagren påminner om nåt man kan hitta i en moppemotor...

PÅ det stora hela är det som att kolla på vilken bil som helst. Lyssna noga om det slamrar och så från motorn, kolla om det läker olja nånstans. Känn och titta noga på den om den verkar va buskörd.

lite nyfiken bara:) på vilket sätt liknar de moppe lager? är det för att de är så små?


jopp
145 Inlägg
8 december 2008
#15
kör man som folk (inget gasande innan arbetstemp och efterkyler ett par minuter) så ska det inte vara nån större fara med lager m.m.. bara man har olje kylare och har koll på olje temp.

Jag har kört med orginal lager i 2 säsonger nu och det funkar kanon,

men ska byta upp mig till acl lager på veven i vinter när jag bygger ny smidd botten för att vara på den säkra sidan! ramlagren behövs igentligen inte bytas för dom är helt ok orginal!

tillbaka till din fråga: kolla även rost, missljud plus allt annat som man ska kolla när man ska köpa bil.
försök även få lite info från säljaren om hur han har skött bilen det är a och o med dessa bilar att olja m.m. är bytt med täta intervaller!

lycka till med ditt bilköp!

Mvh///Emil

jomenvisst

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#16
Okej de låter som att motorn är ganska hållbar till skillnad från andra 4 cylindriga motorer, blir bara mer och mer sugen nu  big_smile Tack för alla svar smile

----->Strippen S2<-----

VCRACING

jopp
145 Inlägg
8 december 2008
#17
problemet med dessa bilar är ju att det är en "ungdomsbil" som folk kör skiten ur å tycker att den är skit för att dom rasar när dom har stått och börnat en kvart med en olje temp på 120greder.. smile

jomenvisst

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#18
Haha joo de e ju sant men själv e man ju ungdom nu wink Men ja hade ju som sagt tänkt att renovera motorn under vintern, Tänkte köpa en 200 i slutet av sommaren då man har fixat lite cash tongue

----->Strippen S2<-----

VCRACING

654 Inlägg
8 december 2008
#19
Är inte någon 200a fantast,men följande gäller på 200orna:
Lyssna noga på motorn då lagren är en skör sak,lika så lyftarna har en förmåga att ticka lite.
Kolla om det sitter en större oljekylar eftermonterad då det är olja som går varmt som är en av banditerna till lagerrasen.
Om det sitter ett sånt där STTEEEEEGGGG chip monterat som nån hobby lödare gjort.Va noga med informationen om chipet.då många chip tydligen inte alltid är vad det är sagt.
Om den är trimmad,fråga då om soppa pumpen är bytt.
Detta är väl grunderna på 200orna,sen är det ju givetvis även det vanliga som skall kollas.

200or finns idag inga lugnt körda (kanske nån enstaka som glömts bort i en lada),dom flesta är körda av ungdomar,många importerade,dyr försäkring beroende på din ålder och bostadstyp,många har redan fått lager bytta lika så oljekylare,soppa pump monterat.

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
#20
aha altså kvaliteten på oljan är riktigt viktig i en 200 till skillnad från en volvo motor lr har ja fel?

----->Strippen S2<-----

VCRACING


Sök