Går det att få tag i så små basar som 5"? Anledningen till att jag letar är att det sitter en låda orginal i bilen som ska ha 5", vill gärna använda den då det räcker gott och väl för mig.
Den har fs på 66hz det kallar jag inte bas. Den andra hade fs på 56, lite bättre men inge bas. En generell regel är att man kan använda elementet ner till dess resonansfrekvens, eftersom under fs tål den mindre effekt.
Peerless har 5" som kan kallas bas och scanspeak har riktigt fina. Men nu snackar vi riktiga hifi element men en prislappdärefter i alla fall på scanspeak.
Men får du dit en 6" så blir livet enklare, OM lådvolymen räcker till.
carpower raptor 6. det kallar jag iaf bas. men frågan är hur många liter lådan är på och om det inte går att modda dit en lite större högtalare. annars är det ganska ont om just 5" basar :S
Du kanske inte vill göra åverkan på dörrarna, annars är dem kalas att bygga lite ljud i. Kräver ju lite jobb..men det ska gå att få bra om man bygger om dem.
ok..men har för mej det går gömma en liten låda bakom ryggstödet, eller om det va under stolarna..? har kollat i en sån bil en gång..men det va ju ett tag sedan (läs några år)