3920
Sök

Basar till soundstream xxx6500d

Basknarkare
470 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
hej skriver igen en tråd o frågar om era idèer.. det handlar om mitt ljudbygge i min passatkombi -98 ska iväg till kresse nu på onsdag o inhämta mitt steg som är ett soundstream xxx6500D. kommer väl hamna på runt 2 ohm i nerlast så hamnar på ca 4.5kw rms. frågan är vilken/vilka basar tycker ni ja ska köra med? väljer mellan,

1. Orion hcca 15
2. Re audio sx 15
3. Re audio sx 18
4. alternativt annan kombination av Re

Priset ska ej gå över ca 8.000 för basen/basarna och ska orka drivas av steget fullt.. tänkte höra vad ni tycker? smile

Team Carbonize

733 Inlägg
8 december 2008
vbarför kör du inte dubbla basar och kör steget i 1 ohm så lämnar det väl mer mos?jag hade kört steget i 1 ohm och kopplat på dubbla re sx 15 på det steget!

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

199 Inlägg
8 december 2008
Stejfaan skrev:
Priset ska ej gå över ca 8.000 för basen/basarna och ska orka drivas av steget fullt.. tänkte höra vad ni tycker? smile

driva steget fullt ? då måste du ju ha 16v för de talen du skrivit ! beror ju helt på hur många batterier du har med ! jag tycker nog du ska ta sx15 eller sx18 de tål lika mycket, i 2ohm så går nog basen fullt ut till steget ! ska du ha det till musik eller tävla i ton eller liknande ? musik behöver du ju inte ha lika mycket effekt till !

733 Inlägg
8 december 2008
dubbla basar på det steget enligt mig, du måste utnyttja effekten i steget annars kunde du köpt ett monoblock för mindre pengar, man köper inte en racerbil om man inte gillar att gasa!

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

Basknarkare
470 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
thulle1 skrev:
dubbla basar på det steget enligt mig, du måste utnyttja effekten i steget annars kunde du köpt ett monoblock för mindre pengar, man köper inte en racerbil om man inte gillar att gasa!

M.v.h. Emil

jovisst men steget är stabilt i 2 ohm.. och att lasta ner de i en 1 ohm skulle betyda sånna extrema strömresurser eller?

Team Carbonize

Avstängd
46 Inlägg
8 december 2008
jag har helt nya HCCA 15.2 BASAR  och 15.4 

2x2ohm
eller
2x4ohm

har 2st av varje

dom gillar få 2000 Watts RMS styck eller mer
mkt bra pris . tänkt till mina egna bilar men jag ska köra DD 9515 istället tror jag

men du skulle kunna lira kungligt med 2st hcca 15" me ditt steg
Senast redigerat av mk_sound (8 december 2008)

jag är inget proffs inom biljud. men jag kan en hel del. lyssna med andra vad dom tycker om mina tips oxå. sköt om er . basa inte ihjäl er

Basknarkare
470 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
mk_sound skrev:

2x2ohm
eller
2x4ohm

har 2st av varje

mkt bra pris . tänkt till mina egna bilar men jag ska köra DD 9515 istället tror jag

okej vad är mkt bra pris då? smile

Team Carbonize

Avstängd
46 Inlägg
8 december 2008
Stejfaan skrev:
mk_sound skrev:

2x2ohm
eller
2x4ohm

har 2st av varje

återkommer via pm idag eller imorrn. 
för exakt
troligtvis typ 8000kr för 2st . ska kolla me frugan min hon har reda på mina papper
jag fick super pris själv på dom. tänkte du får ta 2st för det jag gett
ha det bra så länge

ps: prata med grabbarna här så länge om dom basarna. jag vet inte hur bra dom är , aldrig spelat med såna , jag fick av en god vän höra gott om dom. men det gäller ju ha rätt byggd låda osv
dom är så kraftiga att man bör göra lådan i dubbelmaterial . dvs 2x 19mdf tex och stadga som satan

jag är inget proffs inom biljud. men jag kan en hel del. lyssna med andra vad dom tycker om mina tips oxå. sköt om er . basa inte ihjäl er

Basknarkare
470 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
mk_sound skrev:
Stejfaan skrev:
mk_sound skrev:

2x2ohm
eller
2x4ohm

har 2st av varje

för exakt
troligtvis typ 8000kr för 2st . ska kolla me frugan min hon har reda på mina papper
ha det bra så länge

okej.. ah ja vet inte vad ekonomin säger.. är ju inte tänkt att ja ska inhandla nått detta året utan i början på nästa. men du säljer inte styckvis då? och hur länge ska du ha kvar dom innan de måste bort? för övrigt vad är det som gäller om man ska ha en så ska de va en 2*2 ohm och om man ska ha två ska de va 2*4 eller? smile

Team Carbonize

Avstängd
46 Inlägg
8 december 2008
Stejfaan skrev:
mk_sound skrev:
Stejfaan skrev:

för exakt
ha det bra så länge

okej.. ah ja vet inte vad ekonomin säger.. är ju inte tänkt att ja ska inhandla nått detta året utan i början på nästa. men du säljer inte styckvis då? och hur länge ska du ha kvar dom innan de måste bort? för övrigt vad är det som gäller om man ska ha en så ska de va en 2*2 ohm och om man ska ha två ska de va 2*4 eller? smile

2st . du kan inget annat välja än 2x4ohm om man har 2st basar. då kör du 1ohm . vilket är bra . med tanke på att ditt steg ger i 16volt 6500w  . tänk dig att du lirar hårt med ett batteri och kondning på kanske 14 stabilt om du lyckas. då ger ditt steg ca 4500 rms typ . med andra ord kommer du kunna ge mkt effekt till basarna hela vägen även om du tappar till 13volt

du bör ha omkring 100mm strömkabel till det steget . 2x 35mm mellan extra batteriet

en bas då ska du välja 2x2ohm bas . men du har så du kan köra 2st . gör det för guds skull. det blir drag i hästväg sen  . då tar man 2x4 ohm basar 2st

733 Inlägg
8 december 2008
Stejfaan skrev:
mk_sound skrev:
Stejfaan skrev:

för exakt
ha det bra så länge

Precis!

M.v.h. Emil

Basknarkare
470 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
thulle1 skrev:
Stejfaan skrev:
mk_sound skrev:

för exakt
ha det bra så länge

Precis!

Vilket ohm tal hamnar ja då på? smile 1ohm eller?

Team Carbonize

Avstängd
46 Inlägg
8 december 2008
obs att fakta jag skrivit ligger något sådär omkring . jag är inte super duper proffs. men omkring där med volten osv. jag tror det finns andra här som kan ge exakta siffror på vad ditt steg levererar i 1ohm vid olika ström kurvor, men jag ligger rätt bra till vet ja

två hcca 15 . då ska du ligga i 1ohm. de ett ohm jag vill att du lastar steget till. för den kan det. det är riktigt tävlings spl steg du har köpt. riktigt underbar är den 6500 soundstream

733 Inlägg
8 december 2008
ska du ha en bas ska du ha 2x2 ohm så får du en ohm, men om du ska ha två basar ska du ha 2x4 ohm så blir det 1 ohm också smile det steget vill ha mycket ström... hur många batteri ska du köra med?

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

Avstängd
46 Inlägg
8 december 2008
kommer räcka med två st batterier. ha 2st 100amp trojan http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=12103

dvs ett extra. men byt ut den du har nu till en trojan 100a. sen en extra i bagaget

733 Inlägg
8 december 2008
mk_sound skrev:
obs att fakta jag skrivit ligger något sådär omkring . jag är inte super duper proffs. men omkring där med volten osv. jag tror det finns andra här som kan ge exakta siffror på vad ditt steg levererar i 1ohm vid olika ström kurvor, men jag ligger rätt bra till vet ja

två hcca 15 . då ska du ligga i 1ohm. de ett ohm jag vill att du lastar steget till. för den kan det. det är riktigt tävlings spl steg du har köpt. riktigt underbar är den 6500 soundstream

det är ju inget finlirarsteg han köpt..men det fungerar att spela högt med... då steget "bara" kostar 12000 nytt ungefär och det är billigt för den effekten :p

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

733 Inlägg
8 december 2008
mk_sound skrev:
kommer räcka med två st batterier. ha 2st 100amp trojan http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=12103

dvs ett extra. men byt ut den du har nu till en trojan 100a. sen en extra i bagaget

två st. trojan 100 ah räcker garanetrat inte jätte bra till det enorma steget... ska du ha ut mycket effekt under en tid tar det mycket ström.... jag har själv 4 st Trojan 100 ah i min golf och jag har bara 3500 wrms i min bil och då funkar det kalas, men du ska ha mer effekt så jag rekommenderar 4 trojan, om du vill spela mer än 1min på hög volym... kör på 3 trojan så klarar du det ganska bra...snacka med björn om priset så kan han pressa ner dem till dig säkerligen om du köper tre batteri...  alltså dbakuten.se

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

Basknarkare
470 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
thulle1 skrev:
mk_sound skrev:

det är ju inget finlirarsteg han köpt..men det fungerar att spela högt med... då steget "bara" kostar 12000 nytt ungefär och det är billigt för den effekten :p

M.v.h. Emil

okej nu vart de mkt på samma gång men som sagt ström de löser sig vilket som i efterhand får plocka på mig batterier..
men ja undrar hur länge du kan hålla på basarna man är ju inte rik vid jul tiderna direkt big_smile

okej då har ja förstått ohms lagen och de iaf..
Senast redigerat av Stejfaan (8 december 2008)

Team Carbonize

Avstängd
46 Inlägg
8 december 2008
glöm inte kondningar oxå . jag har soundstream 10000 steget med 2st Soundstream SC-8CA 8 Farad Digital capasitators i min egen bil . jag kan gott rekommendera 2st likadana till ditt steg . viktigt ha om du vill pusha som fan med motorn igång.dvs när du kör med bilen.  då räcker inte enbart extra batterier

Avstängd
46 Inlägg
8 december 2008
nej ska det vara ultimat bör man ha 3-4 st  . jag kör med 2st själv just nu på mitt 10000 steg och 2 kondningar på 8f styck . ska byta till två st soundstream 40 f digatala och skaffa ett till batteri själv

Sök