2806
Sök

855 T5 2.3L konstigt ladd

424 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
Hejsan köpte in en 855 T5 för ett tag sen för en billig peng. gick lite oroligt på tomgång men körde ändå.
Men en dag när jag skulle te jobbet tidigt och var lite tung på gasen märkte jag att det var mycket blå rök bakom bilen sad
shit tänkte jag turbo ras ? ? kall på tomgång som varm!

Fixade hem bilen och fick för mig att rensa vehusventilationen innan jag gick på turbon.
Och visst förra ägaren sa att dom hade fixat det för inte så länge sedan. MEN dom hade
visst glömt att göra ren oljefällan och röret som går in i botten smile helt igen kocksat .
efter detta försvan blå röken efter en stunds tomgång utanför garaget . motorn går mycket finare
och fint på tomgång nu efter detta .

Men när man trycker på lite på gasen efter att man fått upp tempen på motorn så går
original bar mätaren hela det vita ut och går fint . saktar man ner efter en stund och trycker på igen
så går den bara upp till halva vita eller lite över halva vita.. men väntar man en stund går den hela vita igen!?
är detta normalt eller är det något allvarligt fel? bilen går ju bra ändå men man börjar ju undra smile

eller är det original mätaren som bråkar med mig?
MVH Johan

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

189 Inlägg
10 december 2008
Ta loss insugsröret och kolla så det inte är glapp.. Den kan glappa lite radiellt men inte något axiellt... Sen ska den snurra runt rätt så lätt...

86 Inlägg
10 december 2008
Själv så hade jag fel på wastegateventilen. Ladda lite som den ville, Ibland mkt, Ibland lite. Prova att spänna den lite. Lycka till

MVH/Martin

424 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
jocket4 skrev:
Ta loss insugsröret och kolla så det inte är glapp.. Den kan glappa lite radiellt men inte något axiellt... Sen ska den snurra runt rätt så lätt...

Får ta och kolla på det imorgon om jag får tummen upp i .
Hur ska original bar mätaren stå på tomgång?
min ligger nästan i botten ? på minus sidan alltså !

Ha de gött !

189 Inlägg
10 december 2008
Eftersom den står på tomgång så ska den ligga i botten för då laddar inte turbon något wink

1 854 Inlägg
10 december 2008
kanske dålig programvara, vart/hur är den trimmad?

424 Inlägg
11 december 2008
Trådstartare
onej84 skrev:
kanske dålig programvara, vart/hur är den trimmad?

Det vet jag inte om den är trimmad, funderar på det faktiskt ?! Har fått hört från något håll att ett chip boostar typ på något sätt, alltså att den inte ger helt hela tiden ? är det någon som vet?

Ha de gött !

Sök