Behöver tips på bil för stor familj.

hedde73
11 december 2008 · 76 Inlägg

Jag har nu gett upp o kommer snart att sälja våran Renault Grand Scenic då den bara kostar massor med pengar i reparationer hela tiden, så nu är det dags att leta nytt.
Jag är ute efter en bil med sju sittplatser då vi idag har tre barn med ett fjärde på väg. Bilen skall även kunna användas av tonåringar på alla sju platser.

Jag har tittat på följande bilar:

    * Chevrolet Trans Sport
    * Chrysler Grand Voyager
    * Toyota Avensis Verso
    * Ford Windstar


Finns det tips på flera så tas de tacksamt emot.

Vad tycker ni att man skall välja? Jag vill ha en pålitlig bil som inte är svindyr att serva, plus att den helst inte skall dra allt för mycket. Jag har max 120000.- att handla för.
Jag skall ämna att jag aldrig kollat på någon av dessa bilar "live" utan bara kollat runt på nätet än så länge, därför är jag jätte tacksam för alla kommentarer och åsikter.
Rapportera inlägg

BBAD Utbildad hobbymekare
11 december 2008 · 1 125 Inlägg

Vw Sharan diesel våran familj hade en sån när ja bodde hemma, vi hade inga problem alls med den

* Chevrolet Trans Sport
* Chrysler Grand Voyager
Dessa kanske inte e dom bästa med tanke på soppan idag, Chrysler kostar väl mer att reparera i delar  har ja för mig, men reserv dels kostnader kan du ju ringa å kolla innan du köpter dig en bil, tex skriv ner lite vanliga reservdelar som bromsbelägg länkarm styrleder hel service å jämför vad det kostar

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
siversson_
11 december 2008 · 10 Inlägg

Toyota Corolla Verso smile dom är också bra..
Tror att den är lite billigare än Avensisen, men är inte säker smile

Skjut inte upp till imorgon vad du kan ha glädje av idag..
hedde73
11 december 2008 · 76 Inlägg

Vet ni hur det är med benutrymme o så i de mindre bilarna typ Verso?

E3_Henrik Teknik Informatör
11 december 2008 · 371 Inlägg

kolla in Hyundai Trajet...ett litet tips...eller kanske en Citroen Evasion eller C8

BMW E3 it takes one to catch one :)
Citroën ZX "Citronen" (1993)
hedde73
11 december 2008 · 76 Inlägg

E3_Henrik skrev:
kolla in Hyundai Trajet...ett litet tips...eller kanske en Citroen Evasion eller C8

Har kollat lit på C8 också faktiskt, men den känns jättestor, men är väl egentligen inte det. smile

E3_Henrik Teknik Informatör
11 december 2008 · 371 Inlägg

nej så stor är den inte...men kolla som sagt även Hyundai Trajet där får du mkt bil för pengarna...men vad du än gör satsa på en V6 inte en 4 cyl!

båda bilarna håller bra kvalité och är prisvärda.

BMW E3 it takes one to catch one :)
Citroën ZX "Citronen" (1993)
hedde73
11 december 2008 · 76 Inlägg

E3_Henrik skrev:
nej så stor är den inte...men kolla som sagt även Hyundai Trajet där får du mkt bil för pengarna...men vad du än gör satsa på en V6 inte en 4 cyl!

båda bilarna håller bra kvalité och är prisvärda.

Ok, då skall jag kolla närmare på dom. De bilarna jag nämnde innan är inte värda att satsa på i din mening eller? Var lite sugen på Chevroleten, men som sagt, det kanske inte är lika prisvärd?

E3_Henrik Teknik Informatör
11 december 2008 · 371 Inlägg

Transporter är ju en prisvärd bil på alla sätt och den är ju väldigt populär men det är väl driftskostnaderna på en sådan som är mindre rolig, priser på reservdelar osv. I mina ögon gäller det väl alla bilarna där du har tittat på förutom Toyotan...

BMW E3 it takes one to catch one :)
Citroën ZX "Citronen" (1993)
hedde73
11 december 2008 · 76 Inlägg

Ok, ja, bara jag slipper renaulten, för den har kostat mig 50000 i reparationer och service under fyra år. Just toyota har jag hört mycket positivt om vad det gäller reparationskostnader och så, men har ingen koll på hur benutrymmet är längre bak i dom bilarna.

E3_Henrik Teknik Informatör
11 december 2008 · 371 Inlägg

ingen dålig summa det...nä men kolla upp lite vad du tror och tycker...och har du frågor om just dem bilarna jag tipsar om så skicka ett PM jag svarar gärna på frågor...har jobbat med dem märkena nämligen.

lycka till...

BMW E3 it takes one to catch one :)
Citroën ZX "Citronen" (1993)
hedde73
11 december 2008 · 76 Inlägg

Ok, då hör jag ab mig om det är något jag undrar om de bilarna. Tack för hjälpen.

E3_Henrik Teknik Informatör
11 december 2008 · 371 Inlägg

kul att vara till hjälp smile

lycka till

BMW E3 it takes one to catch one :)
Citroën ZX "Citronen" (1993)
hedde73
11 december 2008 · 76 Inlägg

Ens sista fråga bara. Om man vill ha in en barnvag o samtidigt måste använda sex stolar, är det då möjligt att få in den i de bilar ni nämnt?

E3_Henrik Teknik Informatör
11 december 2008 · 371 Inlägg

ja det ska inte vara något problem tror jag i dem bilarna jag nämnt...

BMW E3 it takes one to catch one :)
Citroën ZX "Citronen" (1993)
MilleN
11 december 2008 · 9 108 Inlägg
Lalla78 Drifttekniker VA
11 december 2008 · 580 Inlägg

Skulle satsa på toyota corolla verso eller toyota avensis verso om jag vore du. Otroligt hållbara och pålitliga bilar. Bränslesnåla dessutom. Plats för barnvagn med om det skulle behövas.

Honda Prelude "bb6" (1998)
Honda S2000 "AP1" (2000)
Lexus Is250 (2009)
s12 Nissan Gazelle
11 december 2008 · 1 460 Inlägg

hedde73: hej jag tycker att Toyota previa är en bra familjebil

Nissan Silvia
hedde73
11 december 2008 · 76 Inlägg

Ja, fler o fler tipsar om just toyotas bilar, så jag börjar nog kolla lite extra på dom med. det är just detta med barnvag o om det finns bra med utrymme även om alla stolar används som oroar mig. Har ingen barnvagn just nu som jag kan åka o prova med, men man får väl köra på ögonmått. smile

hedde73
11 december 2008 · 76 Inlägg

Var iväg o kollade på Avensis Verso lite snabbt på lunchen o det verkar som om den är helt ok. Det är bara benutrymmet för dom som sitter längst bak jag oroar mig för, men jag får kolla det närmare när jag har tid o kolla lite noggrannare. Såg dock en begangnad Previa som dock ej var prissatt, den hade jag nog inte backat för, men den är ju både större o lär kosta bra mycket mer. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang