2886
Sök

Golf II- Var på väg hem men helt plötsligt fick bilen motorstopp...

38 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
#1
... efter det har jag inte lyckats få igång bilen. Så var säger panelen om detta?

Har försökt att starta bilen med startkablar utan resultat. Kan det vara så att batteriet blivit helt urladdat eller har det helt enkelt tackat för sig. Men saken är att när jag försökte starta så lyste både panelen och övrig belysning, och det betyder väl att batteriet fort. lever?
SÅ kan jag utesluta att det inte är nått fel på batteriet eller ska jag satsa på att byta ut det? Batteriet är ca 3-5 år gammalt.

Fruktar att det kan ha varit ett motorhaveri ...

tips & råd önskas vänligen!
Senast redigerat av dangson (12 december 2008)

21 761 Inlägg
12 december 2008
#2
Enklaste sättet för att kolla batteriet är att mäta spänningen på själva batteripolerna när du försöker starta motorn. Om spänningen inte sjunker under 9 V så är det inte batteriet som bråkar.

38 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
#3
tack för svaret. Men hur mäter man?

21 761 Inlägg
12 december 2008
#4
Ta en vanlig multimeter och ställ den i läge för spänningsmätning, lämpligt mätområde är typ 20 V. Sätt mätpinnarna på batteripolerna (inte polskorna) och vrid sedan på startnyckeln, kolla vad spänningen blir. smile

38 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
#5
frågan är om det verkligen är fel på batteriet. Lyckas tända panellyset och övrig belysning. Men som du säger är det bäst att kolla spänningen på batteriet.

Alltså, jag var ju på väg hem och hade kört ca 2 km från där jag startade min resa men helt plötsligt dog den men som tur var slapp jag bärga den ... Antingen är det batteriet eller så har motorn gått, vad är sannolikheten?


Vädret:
snö och kallt!

Det som har gjorts:
Fått starhjälp

Vad mer kan jag göra?

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
12 december 2008
#6
men låna ett batteri av nån annan eller köp ett på biltema kostar typ 600 en summa man har råd att bli av med om det endå inte är det som felar

2slow

38 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
#7
men frågan är om det kan vara nått annat?

21 761 Inlägg
12 december 2008
#8
Det finns säkert andra felorsaker också, men det billigaste och enklaste sättet att få reda på ifall det är batteriet eller inte är att mäta spänningen som jag beskrev. Min åsikt är att det är väldigt onödigt att chansa på ett nytt batteri när det är så lätt att göra ett test som snabbt kan visa eventuellt batterifel eller ej. smile

En annan fördel med spänningsmätningen är att ifall det inte är batterifel så kan du göra flera andra mätningar för att se om det tex kan vara glapp i batterijordkabeln eller liknande.
Senast redigerat av Drönirettab (12 december 2008)

80 Inlägg
12 december 2008
#9
Går motorn runt på startmotorn när du vrider på nyckeln så är det nog inte batteriet, och hade det varit det så skulle den ha hoppat i gång med startkablarna ändå. Har du kollat så du har gnists på stiften? Om inte...gör det,finns gnista så prova spruta startgas i insuget medans nån kör startmotorn, tänder den till då så har du bränsle problem. kan vara så enkelt som reläet till bränslepumpen eller så har pumpen gett upp. Finns ingen gnista så kolla fördelaren, vet inte vad det sitter för tändsystem på dom där ,men det kan vara nån hallgivare eller tändmodul som gett upp.

Second place is the first looser!!

38 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#10
Vet inte om motorn går runt eller inte... hör iaf inte nått motorljud. Sen så vet jag inte om det har berott på att bilen ha haft läg kylvätskenivå, ligger just nu inte mellan min och max utan lite över min. Under dessa kalla vintertider har kylvätskenivånmätaren varningsblinkat nån enstaka gång under körning när motorn inte riktigt varit tillräcklig varm... och sedan har jag slarvat med att använda chokern som man borde ha på under en viss tid när det är kallt ute, brukade typ ha på den i ca 2-3 min. SÅ det kan vara anledningen till varför det ha gått som det gått... 

Jag hoppas att inte har blivit nån överhettning på motorn som kan ha förorsakat nått haveri sad.

Imorn, skall jag checka batteriet... och åter testa med startkablarna... spelar det nån roll om man kopplar röda kabeln till plus eller minus (för att jag har hört att den röda skall kopplas som plus)? Men det är väl samma kabelegenskaper fast med olika färger för att skilja de åt?

1 Inlägg
14 december 2008
#11
jag hade samma problem på min Escort RS2000.................byt batteri!!!!!!

38 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#12
nu har jag mätt spänningen utan att starta motorn och fick det till ca 12 V. SÅ ska jag utesluta att det inte är batteriet?

38 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#13
nu har jag fått besked av verkstadskillen... kamremmen har gått av... och förhoppningsvis blir den gångbar igen när den väl bytes ut. men han garanterar inget... tror ni att det löser sig?

BOZIC
115 Inlägg
16 december 2008
#14
om det är en golf 2, så kommer den gå som en klocka efter tändinställning och kamremsbyte.. skall nämligen inte slå sönder några ventiler vid haveri av kamremmen, känn dig lycklig:)

Ljuset i tunneln visade sig vara ett tåg....

38 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#15
hur så pass säker är du på att ingenting annat ha gått? jag hoppas givetvis att byte av kamremmen löser problemet...

38 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
#16
har jag oddsen på min sida?

832 Inlägg
18 december 2008
#17
Jag kan garantera att inget har hänt med motorn om kamremmen har gått av.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

38 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
#18
Lurken_85 skrev:
Jag kan garantera att inget har hänt med motorn om kamremmen har gått av.

den du har har på bilden, är det en Golf II?

måste du jämt använda dig av chokern för att få igång motorn oavsett väder?
beror detta på hur man ha ställt in tändningen?

mina tidigare problem har varit att jag fått starta bilen med chokern även om det ha varit fuktigt, kallt eller varmt ute. kan detta berott på att kamremmen blivit gammal och utsliten?


info om bilen:

kört ca 14 000 mil
bytt tändstift, motorolja, fördelarlock, rotor, tändkablar och bakre ljuddämpare aug 08

hur skall jag underhålla bilen framöver när den väl går igång igen?
och vad kan väntas gå sönder härnäst (till alla erfarna golf-2:or-ägare)?


tacksam för svar.

832 Inlägg
23 december 2008
#19
Ja det är min första bil jag hadde en 86a.

Är det mitt i sommaren och soligt så ska du inte behöva choka när du startar det behövde aldrig jag iaf.
Ja det där med choken kan vara lite klurigt men det beror nog inte på tädningen. Tror mer på att det är tjuvluft någonstans kanske ett ganska vanligt fel på audi och folkvagns förgasar motorer är att förgasarfoten torkar och spricker.

Kamremmen märker man inte att den börjar bli sliten. Det är det som gör det så lömskt och att man ska hålla koll på milen. För är den dålig så märker man inget förän bilen stannar som i ditt fall så händer inget mer än att man får byta remmen men har det varit en annan bil så har skramlat rätt hyffsat sen har det varit skrot med hela motorn om man haft otur.

Det är svårt att veta vad som går sönder på en bil det är så himla olika och man kan inte gör mycket annat än den vanliga servicen så som byta olja, stift och filter.

Men lycka till med finbilen framöver big_smile
Senast redigerat av Lurken_85 (23 december 2008)

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"


Sök