Som sagt, min bil är lite deppig såhär i vintertider. För ungefär en månad sedan vägrade den starta, man hörde redan när jag låste upp den att batteriet var dåligt, centrallåset gick segt. Men till slut fick jag igång den med hjälp av startkablar (och självklart då en annan bil). Den natten hade det varit minusgrader och den har fungerat perfekt efter det. Men idag hände det igen, efter ännu en vinternatt. Kan det ha med detta att göra? Tanken är ju att jag ska ränna till verkstan och köpa ett nytt batteri imorgon, men är det inte bara är det som är felet så känns det ju lite dumt. Har haft bilen i två år och har faktiskt ingen aning om när han fick nytt batteri senast. Batteriet som sitter i nu är ett såntdär underhållsfritt. Om det hade varit generatorn det var fel på hade väl bilen inte fungerat i en månad innan den dog nästa gång efter starthjälpen?
tacksam för svar, tips och goda råd! Ska ut och resa på söndag och vill inte gärna GÅ de tvåhundra milen jag hade tänkt köra
låter som det är nått som drar ström ibland , säker på att det inte nån lampa som lyser nånstans? du kanske glömt stänga nån dörr ordentligt:) skriv gärna vad det är för bil åsså:)
Ja, jag blev jätteförvånad när jag öppnade huven och fann både batteri, motor och alla sådana nödvändigheter. Och nej, inga dörrar öppna eller ljus på eller något sånt. Det är jag säker på!
te_wik skrev:
Quizzy skrev:
Bil och bil, det är en liten hattask Ford Ka
te_wik skrev:
Vad är det för bil till att börja med?
Mvh Tommy
HAHA ryms de ens ett batteri i en sån??
Låter som sagt ovan att det är något som drar ström ibland, en dörr, p-ljus, stereo eller så som glömts igång?
Ja, jag blev jätteförvånad när jag öppnade huven och fann både batteri, motor och alla sådana nödvändigheter. Och nej, inga dörrar öppna eller ljus på eller något sånt. Det är jag säker på!
te_wik skrev:
Quizzy skrev:
Bil och bil, det är en liten hattask Ford Ka
Låter som sagt ovan att det är något som drar ström ibland, en dörr, p-ljus, stereo eller så som glömts igång?
haha okay
Tror inte det är generatorn eller batteriet ifall det hållt en månad som du skriver.. Du får mäta ifall det är någon strömförbrukning medans bilen står. Detta blir ju lite svårt ifall det bara händer ibland iofs..
Kan ju vara så att batteriet inte tål kyla. Kolla syranivån!
Ja, OM jag nu mot förmodan skulle ha råkat lämna bildörren på vid gavel eller något annat spännande så undrar jag varför jag bara gjort det utan att ha märkt det två gånger den här månaden och bara när det varit minusgrader Vafan, jag är tjej, vi kan ju ingenting om bilar så det är likabra att leta upp ett forum där det finns folk som kan. Vet att man inte ska lämna lyset på och dörren öppen och så menar jag.
turboforssen skrev:
Quizzy skrev:
te_wik skrev:
ja, eller det är ju inte så att bilen vill hoppa igång ibland utan den behövde ju starthjälp sist och lär väl behöva det den här vändan också. Lagom passande när det är FREDAG imorgon och jag behöver ha en hel bil på söndag
te_wik skrev:
. Detta blir ju lite svårt ifall det bara händer ibland iofs..
ja, eller det är ju inte så att bilen vill hoppa igång ibland utan den behövde ju starthjälp sist och lär väl behöva det den här vändan också. Lagom passande när det är FREDAG imorgon och jag behöver ha en hel bil på söndag
te_wik skrev:
. Detta blir ju lite svårt ifall det bara händer ibland iofs..
Mvh Tommy
FEL, det är Fredag IDAG haha.
Du får helt enkelt ladda batteriet, sen kolla om den blir fullt laddat. Sen kolla vad generatorn levererar.
Ja det står i trådstarten Får plocka ur det och kika imorgon efter jobbet. annars tar jag bilen på ryggen och traskar över till ford som ligger bara några hundra meter härifrån.
te_wik skrev:
Quizzy skrev:
Okej, nu blev det genast lite överkurs här, kollar man syranivån på ett underhållsfritt batteri?
te_wik skrev:
Mvh Tommy
Jaha det är underhållsfritt.. (de kanske du skrev tidigare, men jag har inget minne). Finns det inte ett "öga" i den då? Brukar finnas det.
Ja det står i trådstarten Får plocka ur det och kika imorgon efter jobbet. annars tar jag bilen på ryggen och traskar över till ford som ligger bara några hundra meter härifrån.
haha, det var faan de roligaste jag hört på ett bra tag. Jaa den ryms nästan i handväskan
åk till närmaste verkstad och be dom göra en konditions-test på batteriet. då belastar dom det, kollar vilospänning med mera för att avgöra om du behöver ett nytt.. vilket jag rent spontant tror att du behöver. Mvh Tommie
Tack så mycket ni som svarat nu. Jag tar honom på axeln och sticker iväg till närmaste verkstad i eftermiddag. De lär älska mig som kommer innan helgen när de just ska till att gå hem.