3567
Sök

Skillnad på olika volvo rödblocksmotorer?

504 Inlägg
13 december 2008
#101
"Volvo B23 kom 1981 för att ersätta Volvos äldre motorer med namnet B21. Den största skillnaden mellan motorerna var att B23-motorn var på 2,3 liter i jämförelse med B21:an på 2,1 liter. 1983 introducerades även B23:an i USA. 1985 bytte motorn namn till B230 och introducerades då som lågfriktionsmotorn. Lågfriktionsmotorn utmärkte sig främst med att de rörliga delarna i motorn var konstruerade för att ge så lite friktion som möjligt; detta visade sig senare inte vara så bra vid större påfrestningar då bland annat de förminskade ramlagren gjorde att motorns hållbarhet försämrades. 1989 konstruerades motorn om igen och alla delar som förminskats på bekostnad av hållbarheten fick tillbaka sin vanliga storlek.

Uppbyggnaden av motorn är en femlagrad vevaxel, enkel överliggande kamaxel och två ventiler per cylinder. Motorblocket är av gjutjärn och topplocket är av aluminium. Undantaget är dock 16v motorn som kom 1989 med namnet B234, där 4:an står för 4 ventiler per cylinder. Denna motor hade dubbla överliggande kamaxlar. På B234-blocket satt det också två balansaxlar med en balansrem emellan som skulle göra att motorn utvecklade mindre vibrationer. Dock hade balansremmen en tendens att gå av och slita med sig kamremmen så att den slog sönder diverse delar. Detta gör att vissa väljer att kapa balansremmen själv för att slippa dyra reparationer.

1993 uppgraderades B230-motorerna som hade turbo (dessa satt monterade i Volvo 940) och fick nu oljesprut på undersidan av kolvarna. Detta gjorde att kolvarna kyldes bättre och inte blev lika varma.

B23- och B230-motorn monterades i olika Volvomodeller mellan 1981 och 1998, då sista motorn rullade av bandet. Modellerna motorerna återfinns i är: Volvo 240, Volvo 740, Volvo 760 och Volvo 940

Olika varianter av B23 och B230 fanns också:

*B23ET - var turbomotorn som återfanns ibland annat 240 turbo och 740 turbo.
*B23E/B230E - Detta var en av de första modellerna och hade mekanisk insprutning.
*B230ET - Återfanns bland annat i 740 turbo och utvecklade 182 hk.
*B234 - Volvos enda gjutjärnsmotor med 4 ventiler per cylinder och dubbla kamaxlar. Denna modell hade även balansaxlar för en tystare och mindre skakig körupplevelse. 16V-motorn
*B230F -
*B230FK -
*B230K -"

Wikipedia! Vilken lycka!

HÅRDROCK

Save a horse,ride a jeep...
258 Inlägg
13 december 2008
#102
Synd att wikipedia har fel!!
B23et satt aldrig i 2/740 utan endast i volvo760 -83-84

huh?
10 427 Inlägg
13 december 2008
#103
babyblue242 skrev:
Synd att wikipedia har fel!!
B23et satt aldrig i 2/740 utan endast i volvo760 -83-84

Stämmer bra det enligt en Volvobroschyr jag har.

740 Turbo fick B230ET 1985.

Dock påstår broschyren att 760 Turbo fortfarande B23ET (177hk) årsmodell 1985.


4 001 Inlägg
13 december 2008
#104
Wiki har ytterligare fel, B23 kom i 240 GT redan 1979 med K-jetronic sprutet & 405-topp med H-kam.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

111 Inlägg
19 januari 2009
#105
Tuffhaggman skrev:
för att ta en liten sidogata i diskutionen....
nån som vet vad gl, gle glt står för? inte utrustning osv utan helt enkelt bokstävernas betydelse

GLT har ja för mig att det  står för GRAND LUX TURISMO..

// David Jonsson

39 Inlägg
20 januari 2009
#106
många rätt o ännu fler fel.. så roligt o läsa hur många har olika erfarenheter om dessa rödblockare..
hoppas någon tar o skriver en med rätt fakta, fans massa rätt..bara o sammanställa..
kanske du sharky är rätt man för jobbet..har för mig att du kan detta rätt bra..alltså om dessa motorer.
jag ska inte försöka mig på det för skriver så mye fel, o ofta :-)
men satt b23et i 240 ? puppputte ? skulle va roligt o veta ..

mvh jyrki

Turbo Tok :-)

127 Inlägg
20 januari 2009
#107
AudiQueen skrev:
jens volvo in sports skrev:
frågan om b23 och b230 så har opelmtx och gulleponken helt rätt svar! smile
skillnan mellan b230et och ft är väl att b230ft har lågtrycksturbo.

har en FT i min bil det är 100% säkert att det inte är nån Ltt
första maskinen kom i 940 då finns både FT/FK med Ltt

Har en ft i min, är dock ingen LTT.. Annars hade den väll inte laddat 07-09,Bar Orginalt?

4 001 Inlägg
20 januari 2009
#108
Jyrki skrev:
men satt b23et i 240 ? puppputte ? skulle va roligt o veta ..

mvh jyrki

nepp, B23ET satt endast i 760 Turbo

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

39 Inlägg
11 februari 2009
#109
Tuffhaggman skrev:
för att ta en liten sidogata i diskutionen....
nån som vet vad gl, gle glt står för? inte utrustning osv utan helt enkelt bokstävernas betydelse

gl= grandluxe gle=? glt = grandluxe turismo


82 Inlägg
11 februari 2009
#110
TTT skrev:
Tuffhaggman skrev:
för att ta en liten sidogata i diskutionen....
nån som vet vad gl, gle glt står för? inte utrustning osv utan helt enkelt bokstävernas betydelse

gl= grandluxe gle=? glt = grandluxe turismo

gle= grand luxe executive? (stavning)


Volvoskadad
6 017 Inlägg
11 februari 2009
#111
gutta skrev:
TTT skrev:
Tuffhaggman skrev:
för att ta en liten sidogata i diskutionen....
nån som vet vad gl, gle glt står för? inte utrustning osv utan helt enkelt bokstävernas betydelse

gl= grandluxe gle=? glt = grandluxe turismo

gle= grand luxe executive? (stavning)

Nja, det finns ju 760 och 960 Executive som är 15cm längre. Men vet inte vad GLE står för

Jonas


Sök