3659
Sök

Volvo 740 - Generator problem

21 761 Inlägg
14 december 2008
#21
Japp, den passar rakt av. Den ser precis likadan ut som den generator jag bytte ut och remskivan har på millimetern samma diameter. smile

Jo, jag håller med om att det låter ganska konstigt att flera generatorer är dåliga. Då är det ju bra att du kan prova din brorsas generator som du vet fungerar iaf. Har funderat på ifall det är någon löjlig detalj som vi har glömt bort att kolla upp, men jag kommer inte på nåt sånt.

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#22
Drönirettab skrev:
Japp, den passar rakt av. Den ser precis likadan ut som den generator jag bytte ut och remskivan har på millimetern samma diameter. smile

Jo, jag håller med om att det låter ganska konstigt att flera generatorer är dåliga. Då är det ju bra att du kan prova din brorsas generator som du vet fungerar iaf. Har funderat på ifall det är någon löjlig detalj som vi har glömt bort att kolla upp, men jag kommer inte på nåt sånt.

de va som fan! men de va till en 240 va? fast de e nog samma??

jo de e en klar fördel! men nu blev ja sugen på att dra till halmstad å handla en generator för att få den saken ur världen..ingår nya kol å så då?
Ja jag har med funderat på saken, men inte kommit på något, man stirrar sig blind ibland me:S

21 761 Inlägg
14 december 2008
#23
Ja, det sitter en ny regulator monterad eftersom det handlar om en splitterny generator, inte en renoverad. Dessutom följer det med ett bänkningspapper som bla visar hur många ampere gemeratorn ger vid olika varvtal.

Generatorn ska passa till 240/740/940 enligt Biltema. smile

55 Inlägg
14 december 2008
#24
Jag har en genrator till 740.. 100AMP
fungerarade sist jag tog ur den, super skick på den, nybytt kol.

kan ju PMa mig om du är intreserad, släng iväg ett bud så kan ja fixa en bild


1 785 Inlägg
14 december 2008
#25
High-Octane skrev:
Vinterbilen krånglar suck..

Bilen i fråga e en volvo 740 GLE - 87.

Problemet e att generatorn inte vill ladda,
Jag har prövat att byta kol, bytt generator (2 st olika) bytt kol mellan dom olika generatorerna..
Jag har mätt så att de kommer fram ström till både B+ och den andra som går till laddningslampan, även jorden är kollad.
Har provat att dra en kabel från batteriet till B+ och jordat direkt från batteriet till generatorn.

Kan ju även nämnas att laddnings lampan lyser när tändingen är på och slocknar när man startar bilen.

Inget hjälper:(

Nu behöver jag hjälp! Alla tips och ideer är välkomna!

MVH/ Jerker

Med 13volt laddning lyser inte laddlampan men det är otillräcklig laddning. 14.0-14.4volt ska laddningen ligga mellan.

Har du kollat jordanslutningen mellan motor och chassit?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 december 2008
#26
Drönirettab skrev:
Ja, det sitter en ny regulator monterad eftersom det handlar om en splitterny generator, inte en renoverad. Dessutom följer det med ett bänkningspapper som bla visar hur många ampere gemeratorn ger vid olika varvtal.

Generatorn ska passa till 240/740/940 enligt Biltema. smile

Detta stämmer.....samma generatorer på 2-900 så länge den sitter vid höger motorfäste.
Senare 940 (tror det var med AC) har dne nyare typen och har generator uppe till vänster i ac-pumpsfästet. Det är även en nyare typ av generator (tänk 960 850 o framåt)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#27
Drönirettab skrev:
Ja, det sitter en ny regulator monterad eftersom det handlar om en splitterny generator, inte en renoverad. Dessutom följer det med ett bänkningspapper som bla visar hur många ampere gemeratorn ger vid olika varvtal.

Generatorn ska passa till 240/740/940 enligt Biltema. smile

se där ja! de va inte dåligt:) låter väldigt lockande får jag erkänna! minst sagt!..
får nog kika förbi där imorgon! så kan man utesluta det felet sedan:)
tack!

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#28
gorby_ skrev:
Jag har en genrator till 740.. 100AMP
fungerarade sist jag tog ur den, super skick på den, nybytt kol.

kan ju PMa mig om du är intreserad, släng iväg ett bud så kan ja fixa en bild

tack för erbjudandet:) men antingen köper jag en på den lokala skroten lr så slår jag på stort och åker till biltema, åter kommer till dig om planen skiter sig av någon anledning.

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#29
dbjanoz skrev:
High-Octane skrev:
Vinterbilen krånglar suck..

Bilen i fråga e en volvo 740 GLE - 87.

Problemet e att generatorn inte vill ladda,
Jag har prövat att byta kol, bytt generator (2 st olika) bytt kol mellan dom olika generatorerna..
Jag har mätt så att de kommer fram ström till både B+ och den andra som går till laddningslampan, även jorden är kollad.
Har provat att dra en kabel från batteriet till B+ och jordat direkt från batteriet till generatorn.

Kan ju även nämnas att laddnings lampan lyser när tändingen är på och slocknar när man startar bilen.

Inget hjälper:(

Nu behöver jag hjälp! Alla tips och ideer är välkomna!

MVH/ Jerker

Med 13volt laddning lyser inte laddlampan men det är otillräcklig laddning. 14.0-14.4volt ska laddningen ligga mellan.

Har du kollat jordanslutningen mellan motor och chassit?

jag har inte ens 13, snarare 12,1..
ja de har jag, till å med dragit en extra jord, de hjälpte inte:(

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#30
Lonefox skrev:
Drönirettab skrev:
Ja, det sitter en ny regulator monterad eftersom det handlar om en splitterny generator, inte en renoverad. Dessutom följer det med ett bänkningspapper som bla visar hur många ampere gemeratorn ger vid olika varvtal.

Generatorn ska passa till 240/740/940 enligt Biltema. smile

Detta stämmer.....samma generatorer på 2-900 så länge den sitter vid höger motorfäste.
Senare 940 (tror det var med AC) har dne nyare typen och har generator uppe till vänster i ac-pumpsfästet. Det är även en nyare typ av generator (tänk 960 850 o framåt)

okey gott:D tack för infon:)

1 785 Inlägg
14 december 2008
#31
High-Octane skrev:
Lonefox skrev:
Drönirettab skrev:
Ja, det sitter en ny regulator monterad eftersom det handlar om en splitterny generator, inte en renoverad. Dessutom följer det med ett bänkningspapper som bla visar hur många ampere gemeratorn ger vid olika varvtal.

Generatorn ska passa till 240/740/940 enligt Biltema. smile

Detta stämmer.....samma generatorer på 2-900 så länge den sitter vid höger motorfäste.
Senare 940 (tror det var med AC) har dne nyare typen och har generator uppe till vänster i ac-pumpsfästet. Det är även en nyare typ av generator (tänk 960 850 o framåt)

okey gott:D tack för infon:)

Har du bara 12 volt direkt över generatorn så ligger felet redan där. Har du kontrollerat att kontaktytorna där du monterar regulatorn har god kontakt. Det händer att oxid medför att laddningen lägger sig ett par volt för lågt. Räcker att putsa ytorna lite så fungerar laddningen som den ska igen. Lägg inte pengar på en ny generator i onödan. En bosch generator går sällan eller aldrig sönder.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#32
dbjanoz skrev:
High-Octane skrev:
Lonefox skrev:

Detta stämmer.....samma generatorer på 2-900 så länge den sitter vid höger motorfäste.
Senare 940 (tror det var med AC) har dne nyare typen och har generator uppe till vänster i ac-pumpsfästet. Det är även en nyare typ av generator (tänk 960 850 o framåt)

okey gott:D tack för infon:)

Har du bara 12 volt direkt över generatorn så ligger felet redan där. Har du kontrollerat att kontaktytorna där du monterar regulatorn har god kontakt. Det händer att oxid medför att laddningen lägger sig ett par volt för lågt. Räcker att putsa ytorna lite så fungerar laddningen som den ska igen. Lägg inte pengar på en ny generator i onödan. En bosch generator går sällan eller aldrig sönder.

det e ju det ja menar! de e fel redan där..
okey får kolla där me då:) men som sagt ja har provat 3 st:S
felet uppkom helt plötsligt, har aldrig märkt att batteriet har varit dåligt me kräm i innan.
Nu när det hände så kom de med besked..
bosch e bra grejer:)

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#33
okey, UPPDATERING!
så här e de nu.
köote en generator i måndags, (80AMP)
slängde dit den och hmmm fick 13,7. tänkte hmm va lite:O men bättre än innan! så nu kör vi på de! glad i hågen som ja var!
körde me bilen i tisdags ca 10mil och idag ca6 mil på vägen hem så slutade den ladda igen, steron dog och när ja väl kom hem mätte ja me bilen igång, 10.2.sad snyft!
laddningslapman lyser fortfarande inte när bilen är igång! kolen i den sista generatorn är nya.
HJÄLP!

21 761 Inlägg
17 december 2008
#34
Mätte du på batteriet eller generatorn nu?

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#35
Drönirettab skrev:
Mätte du på batteriet eller generatorn nu?

jag prövade båda, samma resultat vilket som.
kan dock uppdatera då ja provade lite grejer innan, kolen som satt där och regulatorn är nya, men bytade dom ändå, ingen skillnad.
Plockade bort den stora kablen som sitter på genratorn så att den går utan motstånd, då fick jag ca 40V skall en generator lämna så mkt effekt?
kan det vara så att den lämnar 40V men inga amp?
Till saken hör oxå att när jag plockade bort den sladden så började laddingslampan lysa svagt i instrumenteringen.

Prövade även att koppla bort sladden som går till laddningslampan och sätta en provlampa där till batteriet.
Detta resulterade i att lampan lös när tändningen var av men även när ja startade bilen. skall det vara sÅ?
försökte ju ersätta laddningslampan med provlampan med detta test.
tror öven att lampan lös när tändningen var av.

Känns som att min bil bränner sönder generatorerna? men är konstigt att den här höll så länge, ja själv blir bara mera och mera förvirrad.

21 761 Inlägg
17 december 2008
#36
Man ska inte ta bort den stora kabeln på generatorns B+ när motorn är igång, då kan generatorn gå sönder pga att den inte får något "motstånd" från batteriet. Enligt vad generatorkunniga har skrivit så går det att göra så på generatorer med externt laddrelä, men inte på generatorer med inbyggt laddrelä (alltså din generator).

Någon som är kunnig på generatorer får ge mer råd, men eftersom din generator gav ut 40 V när du tog bort laddkabeln så är jag rädd för att den har gått sönder nu.

När du kopplade provlampan till batteriet så är det rätt att lampan tändes, men när motorn startade så borde lampan ha slocknat ifall generatorn gav laddning.

Var det en helt ny generator som du köpte?

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
#37
Drönirettab skrev:
Man ska inte ta bort den stora kabeln på generatorns B+ när motorn är igång, då kan generatorn gå sönder pga att den inte får något "motstånd" från batteriet. Enligt vad generatorkunniga har skrivit så går det att göra så på generatorer med externt laddrelä, men inte på generatorer med inbyggt laddrelä (alltså din generator).

Någon som är kunnig på generatorer får ge mer råd, men eftersom din generator gav ut 40 V när du tog bort laddkabeln så är jag rädd för att den har gått sönder nu.

När du kopplade provlampan till batteriet så är det rätt att lampan tändes, men när motorn startade så borde lampan ha slocknat ifall generatorn gav laddning.

Var det en helt ny generator som du köpte?

aj fan..de viste inte ja! å inte min el kunniga bror häller, men ja testade igen när ja bytt kol tänkte ahh låter ju som regulatorn e trasig..å då gav den lika mkt igen.:S

okey! då får ja prova en ny igen..men att den gav ut 40V innebär de att den funkade innan????
för ja menar ja hade ingen laddning innan ja mätte häller!

ja den borde de? om inte lampan är i provlampan är för svag?

nej det var en beg, men den funkade som sgat 2 dagar.

varför äter min bil generatorer?
lr har alla gått sönder av sig själva?

1 785 Inlägg
18 december 2008
#38
High-Octane skrev:
Drönirettab skrev:
Man ska inte ta bort den stora kabeln på generatorns B+ när motorn är igång, då kan generatorn gå sönder pga att den inte får något "motstånd" från batteriet. Enligt vad generatorkunniga har skrivit så går det att göra så på generatorer med externt laddrelä, men inte på generatorer med inbyggt laddrelä (alltså din generator).

Någon som är kunnig på generatorer får ge mer råd, men eftersom din generator gav ut 40 V när du tog bort laddkabeln så är jag rädd för att den har gått sönder nu.

När du kopplade provlampan till batteriet så är det rätt att lampan tändes, men när motorn startade så borde lampan ha slocknat ifall generatorn gav laddning.

Var det en helt ny generator som du köpte?

aj fan..de viste inte ja! å inte min el kunniga bror häller, men ja testade igen när ja bytt kol tänkte ahh låter ju som regulatorn e trasig..å då gav den lika mkt igen.:S

okey! då får ja prova en ny igen..men att den gav ut 40V innebär de att den funkade innan????
för ja menar ja hade ingen laddning innan ja mätte häller!

ja den borde de? om inte lampan är i provlampan är för svag?

nej det var en beg, men den funkade som sgat 2 dagar.

varför äter min bil generatorer?
lr har alla gått sönder av sig själva?

Du har precis fått svaret att generatorn inte tål att gå olastad. Sedan ställer du frågan igen. "Varför äter min bil generatorer? Har alla gått sönder av sig själva?"

Om du kopplar bort batteriet från generatorn så knäcker du den själv. Det kvittar om du så köper en ny generator om du kör den olastat.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
#39
dbjanoz skrev:
High-Octane skrev:
Drönirettab skrev:
Man ska inte ta bort den stora kabeln på generatorns B+ när motorn är igång, då kan generatorn gå sönder pga att den inte får något "motstånd" från batteriet. Enligt vad generatorkunniga har skrivit så går det att göra så på generatorer med externt laddrelä, men inte på generatorer med inbyggt laddrelä (alltså din generator).

Någon som är kunnig på generatorer får ge mer råd, men eftersom din generator gav ut 40 V när du tog bort laddkabeln så är jag rädd för att den har gått sönder nu.

När du kopplade provlampan till batteriet så är det rätt att lampan tändes, men när motorn startade så borde lampan ha slocknat ifall generatorn gav laddning.

Var det en helt ny generator som du köpte?

aj fan..de viste inte ja! å inte min el kunniga bror häller, men ja testade igen när ja bytt kol tänkte ahh låter ju som regulatorn e trasig..å då gav den lika mkt igen.:S

okey! då får ja prova en ny igen..men att den gav ut 40V innebär de att den funkade innan????
för ja menar ja hade ingen laddning innan ja mätte häller!

ja den borde de? om inte lampan är i provlampan är för svag?

nej det var en beg, men den funkade som sgat 2 dagar.

varför äter min bil generatorer?
lr har alla gått sönder av sig själva?

Du har precis fått svaret att generatorn inte tål att gå olastad. Sedan ställer du frågan igen. "Varför äter min bil generatorer? Har alla gått sönder av sig själva?"

Om du kopplar bort batteriet från generatorn så knäcker du den själv. Det kvittar om du så köper en ny generator om du kör den olastat.

ja men lugna ner din nu här.
så här e det! nu sista gången så gjorde jag detta då jag inte hade någon annan ide kvar! har provat 3 generatorer innan UTAN att göra denna mätning..
som sagt enbart denna som jag har gjort så me om den har gått paj lr inte skall ja låta vara osagt, har förstått att ja har gjort fel men hoppas att den klrade sig, men som sagt fakta e iallfall att den matrade ut 40V olastad, betyder det att den var hel? men ändå fick jag ingen laddning till batteriet..
då kan man ju börja leta någonannan stans, vart nu de skulle vara? mera tips e välkommet!

skall dra en ny sladd till laddningslampan idag å se vad det resulterar i..

Följ strömmen..
233 Inlägg
18 december 2008
#40
En 12 volts generator kan inte ge 40V, de ger som mest 18-19V. I de flesta fall som man får över denna spänning är det ett dåligt batteri i mätinstrumentet eller så har det gått sönder.


Sök