3355
Sök

har polisen rätt å provköra ?

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
Tjosvejs!

en polare till mig körde genom stan igårkväll i 40 knyck på 50 väg å sen kliver de ut en snut i vägen å stannar han... jag var ju inte där men  dom öppnade å tittade under huven osv å sen ville polisen provköra

Min fråga är har polisen rätt å provköra bara sådär ?
Inga tillstånd eller måste ha misstankar om grova brott  eller dyl?

Har man rätt å neka dom ?

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
14 december 2008
klart som fan du har rätt att neka dom är ju din bil.. skulle aldrig låta en polis prova bilen..

varför ska dom köra?`fattar inte

2slow

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
azid skrev:
klart som fan du har rätt att neka dom är ju din bil.. skulle aldrig låta en polis prova bilen..

för att dom kanske tyckte de så konstigt ut i motorummet eller sett bilen köra fort nån annan gång...

i detta fallet blev de regbesiktning å de är ju rätt surt å råka ut för de...

BaM BaM
232 Inlägg
14 december 2008

Inget vara för evigt.

150 Inlägg
14 december 2008
han ska ha husransakningsorder för att ens komma in i bilen om du säger att han inte får komma in. men godkände kompisen det så är det så.

Även den bästa kan göra fel, jag gjorde det en gång

2 668 Inlägg
14 december 2008
för vad?... spela roll om man har en hund under huven skulle inte låta dom provköra endå

2slow

mopar300
14 december 2008
dom måste ha husransakan eller en mkt stark misstanke om ex stöld,knark eller dyl för att få gå in i bilen.över huvudtaget..............

Diktator
968 Inlägg
14 december 2008
precis som väskor, ska finnas mycket starka bevis för att dom ska gå rota i väskan, MEN om du säger "varsegod, kolla själv" då har du gett tillstånd för honom att rota i din väska/köra din bil...

1 062 Inlägg
14 december 2008
ok då vet jag det då ska jag neka dem nästa gång dem stannar mig då

ska även göra lite grejjer på bilen så jag kan göra så att den går som en påse skit (ngra tips?)för det verkar som dem inte gillar mig stannat mig några gånger på kort tid nu..........

mvh

Team Björkeryd

106 Inlägg
14 december 2008
wildboy_87_ skrev:

ska även göra lite grejjer på bilen så jag kan göra så att den går som en påse skit (ngra tips?)för det verkar som dem inte gillar mig stannat mig några gånger på kort tid nu..........

mvh

varvtalsregulator

Dansar Aldrig Nykter
Onödig Vikt Är Inte Nödvändig Vikt

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
azid skrev:

dom får visst provköra den om dom tror att den inte är vad de borde..

2 668 Inlägg
14 december 2008
Xuri skrev:
azid skrev:

dom får visst provköra den om dom tror att den inte är vad de borde..

jaha och vad gör att en polis har rätten att provköra en bil? jag skulle inte låta dom göra det PUNKT...

2slow

Diktator
968 Inlägg
14 december 2008
wildboy_87_ skrev:

mvh

då åker du säkert ditt för något annat, tänk på att dom brukar vara lite trevligare att ha att göra med när man gör som dom vill. och det räcker egentligen med att dom gör en flygandebesiktning för dom misstänker att din inte är godkänd, och dom hittar kanske att du har moddat luftburk, eller bytt till 3 tums rör eller manipulerad japs dämpare, eller minsta för att öka/minska prestandan så har dom rätt att provköra enligt lag... kör du lagligt så har du inte heller något att dölja, men visst fan är det jobbigt att ha snuten i röven varje fredag...

593 Inlägg
14 december 2008
Xuri skrev:
azid skrev:

för att dom kanske tyckte de så konstigt ut i motorummet eller sett bilen köra fort nån annan gång...

i detta fallet blev de regbesiktning å de är ju rätt surt å råka ut för de...

varför vart det reg.bes? va vad det som de inte gillade?

1 062 Inlägg
14 december 2008
för mkt effekt xD det e ju ändå ca 300 hk i den nu ^^

Team Björkeryd

1 798 Inlägg
14 december 2008
Ja, dom har rätt att provköra fordonet ifall misstanke finns att fordonet inte är trafiksäkert osv.
Så det är inte lönt att försöka stoppa dom, då lär ju spanska flaggan komma fram.
Eller ja, flaggan är kanske att ta i, men påföljd lär det bli iaf.

153 Inlägg
14 december 2008
ja de e lurigt..
Senast redigerat av Tic (14 december 2008)

Tuned By Nenne !!

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
14 december 2008
wildboy_87_ skrev:
för mkt effekt xD det e ju ändå ca 300 hk i den nu ^^

Ha någon dold brytare som styr någon sensor eller liknande så den bara går på grundladd eller som någon annan skrev laddtrycksregulator.

Det lönar sig oftast att vara trevlig, visst jag gillar inte heller tanken på att polisen ska provköra min bil, men det är nog bättre det än att åka på något annat skit...

Rock'n Roll

Inläggskritiker
990 Inlägg
14 december 2008
KungKjell skrev:
han ska ha husransakningsorder för att ens komma in i bilen om du säger att han inte får komma in. men godkände kompisen det så är det så.

Kanske bäst och knipa igen, antar att du inte haft mycket med polisen att göra eller är speciellt påläst.
Husransakningsorder behövs inte vid misstanke om brott.

Och vill dom så ringer dom bara en jourhavande åklagare och säger att "vi misstänker att denna person har tex droger i bilen" (Om du nu sagt ifrån) så får dom tillstånd om inte brottmisstanke ifrån början är skälet.
Hittar dom då tex lite gräs så kan dom göra ransakan även hemma.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Inläggskritiker
990 Inlägg
14 december 2008
Brandis skrev:
precis som väskor, ska finnas mycket starka bevis för att dom ska gå rota i väskan, MEN om du säger "varsegod, kolla själv" då har du gett tillstånd för honom att rota i din väska/köra din bil...

Säger du nej så ringer dom ett enkelt samtal till jourhavande åklagare och får tillståndet direkt och rotar ändå igenom din väska.
Så "starka" bevis behövs det, vart med om det många ggr.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Sök