kwansa skrev:När du dämpade framdörrarna så är det väll hålen i dörren man vill dämpa igen?
Jag tänkte iaf göra som denna pojke har gjort
http://www.perfoatris.com/bilstereo/midbass.html
Nej egentilgen inte. Det man vill ha bort är vibrationer/missljud. Högtalaren vibrerar med en viss frekvens. Det är det vi hör som ljud. Men högtalaren sitter ju alltid på något sätt ihop med plåten. Så plåten kommer också i gunging, med helt fel frekvens. Genom att ordentligt fästa asfaltsmattan på plåten. Så blir alltsammans styvare och har svårare att hamna i gungning. Människan uppfattar mellan 20 och 20.000Hz. Alltså börjar vi höra plåtens gungning när den kommer upp i mer än 20 svängningar per sekund.
Han på länken gör förmodligen en annan sak. Något som jag glömde. Han tätade hålen för att maximera midbasarnas funktion. Det är samma princip som med basar (det är där man märker det mest). Det vi uppfattar som ljud är tryckskillnaden som blir av svängningarna. Om det inte blir förändring av luften så hör vi inget ljud (testat att koppla in två basar där den ena trycker utåt samtidigt som den andra drar innåt?). Genom att sätta för hålen så skärmar han av midbasens framsida från baksida. På så sätt minskar han vägljud sammtidigt som midbasen kan flytta på mer luft inne i bilen.
Ärligt talat så undrar jag varför han inte tätar mer än hålen. Om man slår lite med knogen eller nageln på plåten så hör man hur lätt det börjar vibrera. Har kollat lite mer på sidan och han verkar seriös. Så jag förstår inte varför han inte satte dit mattor över hela dörren. Kanske var det därför han använde massor av peak off i dörrsidan? En annan sak som jag kom att tänka på var att mattorna han tätade med, såg ut att sitta väldigt löst. Min asfaltsmatta fyllde ingen större större funktion förrän jag hade värmt upp den och plattat till den väldigt ordentligt.
Robban98422 skrev:ah okej jag är inte så inne i detta som du kanske hör
haha
men du skulle köpa en ny huvudenhet eller ?
är lite osäker på hur 900an ser ut, men det är ingen dubbeldin eller ?
Nej det är en vanlig huvudenhet som du hittar i de flesta bilar. Vill ju egentligen ha en med tre lågninvå ut. Men nu har jag haft möjlighet att testa den jag har och den spelar helt okej. Men jag kommer ha ena ögat öppet för en ny stereo.
ogge89 skrev:Tjenare! Roligt med lite ljudbyggen också! Ser ut som de blir jäkligt serriöst ljudbygge iaf ! Ska försöka å göra nått ljudbygge i min 745a jag håller på å fixa i årdning! men jag ska ge mig på å plast lite också ! men de kanske du ska göra också?! Aja lycka till i fortsättningen!
Som det ser ut nu så ska jag plasta. Har aldrig gjord det förr så det ska bli spännande. Det är vid 12" basarna det förmodligen kommer bli en del plast.
Senast redigerat av polomononen (21 december 2008)
0
0
0
0