2851
Sök

baslådan vill inte fungera

7 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
Idag har jag kopplat ihop hela ljudsystemet och det funkar med undantag för baslådan. Jag har kopplat den till en av mina högtalarportar men vet inte riktigt om det är rätt... mitt system består av

högtalare Sony XS-F1025
baslåda Avant CSB600 från netonnet
slutsteg Mutant MT200.4
Huvudenhet ZAP BT7700 från teknikmagasinet

Någon som vet varför den inte vill fungera?

21 761 Inlägg
14 december 2008
På vilka högtalarutgångar har du kopplat dina Sony?
På vilka högtalarutgångar har du kopplat in baslådan?
Har du kopplat in ett eller två par RCA-kablar på slutsteget?

För att det ska fungera som det är tänkt så ska basen kopplas in på stegets C+ och D- (eftersom det bara är ett baselement som bara har en talspole med 4 Ohms impedans), alltså bryggkoppla steget. Sony XS-F1025 kopplas in på kanal A och B precis som vanligt.

7 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
Okej, förstår men grejen är att det är så jag har kopplat det. Ska jag ställa om på slutsteget till 3-kanals? Jag har en RCA kabel..finns bara ett uttag på min Huvudenhet...

21 761 Inlägg
14 december 2008
Jag har kikat i manualen till steget, men det står inget specifikt om att man måste ha RCA-kablar i båda ingångarna. På en del slutsteg med fyra kanaler måste man koppla in två par RCA-kablar för att kunna spela med alla kanaler, möjligen är det så på ditt också men jag vet inte säkert.

Eftersom det finns 3-kanals läge på "mode" så ska den antagligen stå i detta läge när man kopplar in en bas som du har gjort. Välj det läget och lyssna om basen börjar låta. smile
Senast redigerat av Drönirettab (14 december 2008)

7 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
fungerar fortfarande inte...jag har bara 1 rca utgång på bilstereon. Är det möjligt att koppla till en extra på något sätt eller hur går man tillväga då?

149 Inlägg
15 december 2008
eller så tar du en y-förgrening och grenar den från sterion så du får 2. har ja gjort med min de fungerar kanon:)

// Wille
< En expert är någon som lyckats göra ALLA, misstag innom ett visst område >

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
15 december 2008
Kanske bara är dum här ja, men borde det inte gå att flytta runt på rca kablarna för att få det att funka? man sätter ena på A andra på B? Att testa går ju, på mitt dls ca12 steg så har jag 2st rca gångar, ena input andra output. Dock så är det säkert inte lika på det där steget.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

Avstängd
67 Inlägg
15 december 2008
saxat från basdoktorn' nardik'

''

Basen är död!

Tyvärr inget ovanligt problem. Vi börjar med de minst vanliga orsakerna.

• Kontrollera att bilstereons lågnivå fungerar.

• Kontrollera slutsteget. Startar det? Sänder det ut något ljud?

• Kontrollera högtalarkabel och anslutningar.

• Skruva lös bashögtalaren. Titta om du ser några fysiska skador. Anslut högtalaren till en annan signalkälla. Tryck baskonen upp och ner. Hör du ett skrapande ljud eller att konen är stum, då är det inte mycket att gör mer än att kontakta din billjudbutik.

• Det vanligaste är att basen är bränd. Det vanliga är också att kunden säger - Högtalaren tål ju 200 W men min förstärkare är ju bara på 100 W så jag kan inte ha bränt högtalaren. Men det är inte riktigt så det funkar. Det handlar om värme och att transportera bort den. En högtalare är mycket ineffektiv, bara ca 2% av inmatad effekt omvandlas till rörelse och det betyder att hela 98% omvandlas till värme. Matar du in 100 W så skall 98 W bort i värme. Lägg en tänd 100 W glödlampa i handen så har man lite lättare att förstå hur mycket värme som skall kylas bort från en högtalaren.

Om vi förutsätter att högtalaren sitter i en rätt uträknad låda, så är det förstärkaren som är den svaga länken! När en förstärkare pressas så ökar distorsionen. Detta är svårt att höra i basen och då särskilt om högtalaren sitter i en bandpasslådor. När förstärkaren ger mycket distorsion så rör inte högtalaren sig som det är tänkt. Man kan säga att den stannar upp, visserligen mycket kort tid men tillräckligt för att värme skall hinna byggas upp i talspolen. Kylningen av en högtalare bygger på att konen rör på sig helt korrekt. Så för mycket distorsion under för lång tid och resultatet blir att koppartråden i talspolen blir så het att den brinner av. Detta är något som obönhörligt avslöjas av en servicetekniker och ingen garanti gäller.
Jag vet ingen högtalare på marknaden som inte går att spela sönder med vilken förstärkare som helst!

Det är bättre att ha "för mycket" effekt i förhållande till högtalaren. Då kommer du att få lite distorsion och en korrekt kylning ända till högtalaren når sin mekaniska gräns. Detta är lättare att höra än distorsion.

Tänk på att har inte din förstärkare bra strömförsörjning kommer distorsionen mycket, mycket tidigare.

Sök