15 december 2008
Trådstartare
Förra veckan cyklade in cyklist in i min bil precis när jag gjort en vänster sväng. jag hade en fart på ca 10 km/h. hon cyklade mitt i vägen när där var en väl markerad cykelväg bredvid, och eftersom hon var på vägen så gällde enkelriktat för henne med. Där är 2 vittnen som har vittnat att hon cykla mitt i vägen, och polisens utredare har kommit fram till att inget var mitt fel. Försäkringbolaget tar del av polisrapporten för att göra deras bedömning, fast hur dom än bedömmer det så har alltid en bilist objektivt ansvar utöver gående och cyklister. Nu får jag pröjsa 5500 i självrisk för bilen + 1000 spänn i självrisk för att hon ska få "skadestånd" utbetalt..
Om jag har polisens utredare är på min sida borde ju försäkringsbolaget med vara det.. sjukt...
jag menade att om nu det har kommit fram till att hon var vållande, så borde ju hon ta min självrisk, men den lösningen används bara när det är bil mot bil, och inte bil mot cykel,..
för att jag ska få pengar av henne msåte jag stämma henne. tycker det är dåligt av försäkringsbolagen.. i en perfekt värld ska dom ju inte vilja betala mer än vad dom är skyldiga till, och då alltså tvinga den vållande personens bolag att ta smällen för kostnaderna, men inte i verkligheten.
Med facit i hand så vet jag nu att om man ser en bil stå på ett övergångsställe i väntan på att komma in i ex. en rundell, så kan jag cykla rakt in i sidan på bilen. fast man inte får cykla över övergångställe, så har bilisten ansvar över cyklister. frågade försäkringstanten om det, och det går att göra så sa hon.
så vill ni tjäna lätta pengar så ut och cykla en runda...
Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!