2815
Sök

Bygga ett eget universal avgassystem?

187 Inlägg
21 februari 2009
#41
JapMax skrev:
Mäki skrev:
JapMax skrev:
Då ska du ha smala rör och en liten dämpare längst bak tongue

Ju hårdare material i avgassystemet ju vassare ljud också wink Rostfritt brukar många ta för hållbarhet och ljud, men vill ni slå till på stort så kan ni ta ett titan-avgassystem wink

Ja just de, jag byggde ett 2" i 1mm rostfritt jag kom över på en Sierra ja hade, med bara sista dämparen, jävlar va ettrigt och gällt den lät tongue

men fan körde du med dubbla 2" då eller med ett enkelt? vill inte köpa rör för flera miljoner vill ha något billigt tongue kan man styra hastighet acc och s vidare med avgasröret? och hur? eller vet attt man kan men hur?
Senast redigerat av Noo-Fear (21 februari 2009)


12 086 Inlägg
22 februari 2009
#42
Noo-Fear skrev:
JapMax skrev:
Mäki skrev:

Ju hårdare material i avgassystemet ju vassare ljud också wink Rostfritt brukar många ta för hållbarhet och ljud, men vill ni slå till på stort så kan ni ta ett titan-avgassystem wink

Ja just de, jag byggde ett 2" i 1mm rostfritt jag kom över på en Sierra ja hade, med bara sista dämparen, jävlar va ettrigt och gällt den lät tongue

men fan körde du med dubbla 2" då eller med ett enkelt? vill inte köpa rör för flera miljoner vill ha något billigt tongue kan man styra hastighet acc och s vidare med avgasröret? och hur? eller vet attt man kan men hur?

Nä det va singel, ett rör bara. Man kan stämma av ett avgassystem så de ger mest effekt vid vissa varvtal. Men det är inget "man" gör.. det är rena tävlingsgrejor man håller på med då.
Men det har med mottryck o göra, och man brukar i regel säga att för stora avgasystem ger dålig effekt. Vilket  bara är halva sanningen så de ger skitbra effekt på maxvarv.. men ofta sämre vrid på låga varv.

Jag har byggt för stora avgassystem på både Maximan och 540in och de är absolut märkbar skillnad på bottenvridet. Negativ skillnad alltså..

8 156 Inlägg
22 februari 2009
#43
När det gäller avgassystemets dimension så beror det på var man vill ha effekten. Ju större rör, desto mer flyttas effektkurvan uppåt. Dvs mer effekt vid högre varv (där motståndet begränsar) och mindre drag vid låga varv.

Avgassystemet ska vara så avstämt att man skapar ett lagom undertryck som tar hand om avgaserna vid varje puls. När avgastemperaturen längre ut i avgassystemet allteftersom minskar så bildas det ett undertryck som suger ut avgaserna ur motorn. Detta undertryck måste matcha pulsen när en ny "omgång" avgaser portioneras ut från motorn, dvs undertrycket ska vara som högst när en ny omgång kommer för att så snabbt som möjligt suga ut avgaserna.
Med en för stor dimension på avgassystemet så bildas inte ett tillräckligt högt undertryck och motorn måste arbeta för att pumpa ut avgaserna.

Det bästa är att använda en grov dimension på extraktorgrenröret och så minska lite.
T.ex. när man monterar extraktorgrenrör på en Amazon så finns det i grund och botten två att välja mellan. 4-2-1 eller 4-1, dvs att rören går från 4 till 2 till 1, eller direkt från 4 rör till ett. Det sistnämnda extraktorgrenröret är egentligen bara till för maskiner som är trimmade för att köra konstant på höga varvtal / maxvarv, medan 4-2-1 är mer för vanlig trimning.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
22 februari 2009
#44
Jag kör med dubbla 3" och endast en liten fullflödesdämpare, ger bra effekt och finfin sång big_smile Fast jag har ju v8 och nästan 6 liters cylindervolym...

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_29/24220000-24229999/640x480/24220170.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_29/24220000-24229999/640x480/24220169.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_29/24220000-24229999/640x480/24220173.jpg

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 585 Inlägg
22 februari 2009
#45
johnny91 skrev:
Hej.

Har inte varit inne på ett tag och kunnat vara med i diskutionen. Men nu har jag en annan fråga och det gäller när man väll ska sätta ihop avgassystemet. Och det är om det är bättre att svetsa ihop avgassystemet eller om det är bättre att använda klämmer som är avseda till till att sätta ihop ett avgassystem?

För som jag har hört så finns det en del nackdelar med att svetsa som att när man svetsar att det kan spricka!!!

Så vad finns det för nackdelar och fördelar med klämmor samt svetsa?

Tänk på att ljuddämparen är svängd på en Bmw 525i 192hk. Bara så du vet, Så det kan bli lite problem med att montera en rak ljuddämpare. Jag gjorde som så här att jag kapade bort slutburken och behöll rören som går till katten, sen köpte jag en 2 till 1 delare på mekonomen så det blev ett enkelt rör. Sen lämnade jag in allt och fick det svetsat. Sen var det bara till att montera fast det. 2,5" slutburk med dubbla 3" pipor, Lät väldigt högt men riktigt hälrigt ljud också. Jag själv tycker inte du ska köpa en Japsdämpare och sätta på en Bmw tycker inte det passar på Bmw. Jag hade väldigt stora problem med att få det snyggt på min 525:a eftersom sista ljuddämparen är svängd, Men det går om man bara vill. Lycka till.
Senast redigerat av Jolle87 (22 februari 2009)

YEAH!!!
559 Inlägg
23 februari 2009
#46
kanske blir lite för mkt att ha 3" på min då vridet börjar lite sent orginal (4200), ska sattsa på 2,5 hela vägen smile

V o L v o

187 Inlägg
25 februari 2009
#47
JapMax skrev:
Noo-Fear skrev:
JapMax skrev:

Ja just de, jag byggde ett 2" i 1mm rostfritt jag kom över på en Sierra ja hade, med bara sista dämparen, jävlar va ettrigt och gällt den lät tongue

men fan körde du med dubbla 2" då eller med ett enkelt? vill inte köpa rör för flera miljoner vill ha något billigt tongue kan man styra hastighet acc och s vidare med avgasröret? och hur? eller vet attt man kan men hur?

Nä det va singel, ett rör bara. Man kan stämma av ett avgassystem så de ger mest effekt vid vissa varvtal. Men det är inget "man" gör.. det är rena tävlingsgrejor man håller på med då.
Men det har med mottryck o göra, och man brukar i regel säga att för stora avgasystem ger dålig effekt. Vilket  bara är halva sanningen så de ger skitbra effekt på maxvarv.. men ofta sämre vrid på låga varv.

Jag har byggt för stora avgassystem på både Maximan och 540in och de är absolut märkbar skillnad på bottenvridet. Negativ skillnad alltså..

ja precis men fna jag tänkte bygga till min och det är dubbla 2" originalt det är en 325 motor på  2.5 liter och funderar på att byta till 2.5" dubbla istället för original på 2" dubbla röret har nämligen rostat låt oss säga närstan i bitar wink  och undrar nu vad ska jag ha för att få den att gå bra och ha fin sång vill inte få sämre topp eller acc och ha ett piggt ljud som inte är som tokyo drift bilar så man får skämmas skulle det duga med att köra raka?  någon med erfarenhet hör gärna av dig för söker just dig haha tongue


624 Inlägg
27 februari 2009
#48
hörde en 325 på en driftingtävling(e30)..han hade typ tvåx3 tum,utan dämpare!!!big_smile
fy faaaan vad det lät=)
helt sjukt högt smattrande,fick hålla för öronen...
det va helt galet=)

så...kör med iaf en dämp.

who´s the man?

187 Inlägg
27 februari 2009
#49
guwib skrev:
hörde en 325 på en driftingtävling(e30)..han hade typ tvåx3 tum,utan dämpare!!!big_smile
fy faaaan vad det lät=)
helt sjukt högt smattrande,fick hålla för öronen...
det va helt galet=)

så...kör med iaf en dämp.

ja men den bilen är det ju 3" på och den har antagligen blivit sjukt trimmad och låter därför sjukt mycket  så kan han byt motor oxå min är ju som sagt original



Sök