Har precis fått tag i en GTI 12:a, har lite funderingar ang lådbygge till denna.
Hittade info på Nardik.se och där stod det att deras rekommendation var en portad låda på 48 liter, i min bil Audi A6 så har jag ett skydd över bagageutrymmet som jag vill ha kvar. Det ger mig ett max mått på höjden på 30cm.
Kan jag bygga lådan enligt följande B*H*D = 400*300*400 (4*3*4=48) eller måste lådan ha vinklar?
Man kan inte ha 35L till en JBL GTI bas... En polare har tävlat med dom (eller det var vell kanske 15") om jag inte minns fel, så var hans låda på 60L... Portat såklart !!!
Man måste inte ha vinklar, men det skall troligen vara bettre med vinklad rygg om jag inte tar helt fel, varför är jag osäker på...
har själv 2 sådna basar, spelar sjukt bra dessa element, men i en liten låda så kommer du sakna djupbasen efter ett tag, hittade denna länk som jag hade som referens när jag bygde senaste lådan till dem, http://hem.bredband.net/ricvik/Ljud/Bil/jbl_gti1200.htm
här snackas det om betydligt större volymer på lådan: "57liter basreflex portad till 37hz", men för mer djupbas så rekommenderar de "84liter basreflex portad till 33hz"
Frågan är om det inte bör vara längre rör i så fall, jag får det till att avstämningen är ca 50Hz om man räknar på 35 liter netto.
Jo du kan ha rätt, håller ännu på och testar lämplig längd tills jag är nöjd....rören tog slut bara ska köpa mer så fort dom får hem det
Polaren körde med en låda på exakt 37 liter och det lät helt sjukt bra, han letar fortfarande efter ritningen så jag kan få testa hans portlängd i min låda. Det enda han kom ihåg var att det var definitivt kortare än 20 cm med aeroport på bägge sidor.