17 december 2008
Trådstartare
Hej alla glada!
Tänkte att jag skulle göra en tråd om mitt arbete med 525:an...
Problemen:
*Bilen är svårstartad när man kommer ner mot 20-30 liter i tanken.
*Ibland får den för sig att den ska ha tomgång på 3000rpm och i samband
med det fungerar inte varvräknaren.
*Vart sitter relät till förpumpen!?
*Fungerar förpumpen över huvud taget?
*Generatorn laddar dåligt och jag har dåligt batteri.
Spekulationer:
*Anledningen till att den är svårstartad med lite bränsle är med stor
sannorlikhet något strul med förpumpen.
*Anledningen att det får för sig att ha tomgång på 3000rpm tror jag tyder på
glapp/trasig varvtalsgivare alt. kalelbrott...
Jobb:
Plockade ur förpumpen för ett tag sedan då den inte pumpade. Provkörde den "på land" med batteriladdaren och den snurrade fint. Testade dock inte i vattenbad dum som jag var..
Det visade sig att jag inte fick fram någon ström till pumpen. När jag då letade var det ingen som kunde tala om för mig vart relät satt,(inte äns BMW själva) så jag kopplade in ett vanligt extraljusrelä så länge...
Skillnaden blir att den går på tändingsström istället. Annars ska den gå 10-15sek när man vrider på tändningen för att därefter gå konstant när motorn går runt.
Tyvärr var detta utan resultat så problemet kvarstår!
Nu har jag tagit reda på var relät sitter! Det sitter under plastkåpan till styrboxen på längst bak till vänster i motorrumet (om man står framför bilen) Där sitter det 2st reläer. Ett vitt och ett svart. Det vita har med insprutningspumpen att göra och det svarta har med förpumpen i tanken att göra..
Artnr: 12.63-2244872
Beställde ett nytt på bmw till en kostnad av 143:-
Nu är ju bara frågan vad jag ska göra med förpumpen!? Ska testa den i en vattenhink för att se om den läcker. Sen ska jag även kontrollera returslangar från spridarna samt byta bränslefilter.
Sedan ska jag även beställa en ny varvtalsgivare (eller om jag tar en från skroten) Bmw ska ha 1065:- för en ny.
Jag kommer återkomma med mitt arbete och felsökning i hopp om att hjälpa andra...
Hej så länge!
MVH Per
Senast redigerat av Blacksmoke (17 december 2008)
Gasen sitter till höger och ingen annan stans!!!