Larsson_80 skrev:
AWD modellen har inte T5 motorn. AWD´n har precis som du skriver, en 2,5 liters 5-cyl motor på 193hk. (Lättryckaren)
Jag skulle sålla bort AWD´n på en gång, anledningarna är många...
1. Gamla AWD systemet med Visco-koppling... (Går lätt sönder, väldigt fort om du har däck som är ojämnt slitna...)
2. 34 000 mil säger inte att motorn är död, den går säkert många många mil till... Men jag skulle söka efter någon runt 20k mil...
3. Motorn 2,5 liters modellen med 193 hk... Siktar du på att höja effekten något välj T5:an (2,3 liter, inte 2,0)
Volvo´s automatlådor fungerar hur bra som helst tillsammans med T5:ans motor, dock så bör du fundera på om du skall trimma något... Skall du göra det, leta då efter en manuell... Så du slipper en slirande automatlåda. Vill du inte trimma kolla automatlådeoljan, den skall vara röd... Inte brun/svart, då är den bränd och lådan är inne på sista versen...
Vad gäller att turbon läcker lite olja... Är du säker på att det är turbon som läcker??? Vevhusventilationen sitter återkopplad på röret som går mellan LuftMasseMätaren LMM och turbon, där är väldigt vanligt (Mer regel än undantag) att olja kommer in, vilket gör att man tror att turbon är slut om det finns lite olja i tryckrören...
Vad gäller alla modeller (Kolla efter läckage mellan motor och låda, under bilen skall det vara torrt och rent, annars kan du behöva byta packbox... Den kostar bara 50kr... Men själva bytet kostar ungefär 6-8k att göra på firma...
Mitt råd är att du söker efter en manuell 850 turbo som är framhjulsdriven, där det inte finns något läckage under bilen av någon form. Kolla oljestickan och oljelocket (Skall inte finnas något grått klägg någonstans, tecken på att det läcker in vatten i motorn). En väldigt fin bil att äga annars, trevlig att köra och framförallt säker...
Mvh / Larsson