3558
Sök

Auktion på Tradera... (spam?)

672 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
Har ett PS3 60Gb liggandes på Tradera.

Har fått 2 mail liknande detta... är detta ett skämt?

Dear Seller,  i am Mr Davide Smith from United State of America,i saw your item on Tradera in which am highly interested,i want to buy this item for my Son.
So i am offering you the sum of $1500USD for the item and including the shipment cost via Posten.and am paying you via paypal which is the most secure and reliable out of all,so for me to make the payment i want you to provide me all this Details.
PAYPAL NAME....PAYPAL EMAIL ADDRESS...ITEM NUMBER.... Or i can make the payment via Bank to Bank transfer,so i want you to provide me all this information for the payment to be made.. Holder Name:Bank Name:Account Number:Address:Country:Email Address:Item Name :  So once you provide me this i will go for the payment immediately,i want your soonest Response to: david ***
Thanks.

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

672 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
Finns ju likadana konsoller på Ebay som kostar under hälften av vad han erbjuder.

Kan man på nåt sätt luras via Paypal?

Eller om min epost adress har nån betydelse... som blir synlig om jag svarar på mailet.
Senast redigerat av smiler (19 december 2008)

/Thomas.

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
19 december 2008
shit.. det är en jävla massa pengar ju.. hur mycket blir det ?...

1 500,00 USD ger dig 11 259,90 SEK .. Kollade på forex.. fan ett ps3 har inte ens kostat det när det kom ut tongue

Desperat eller nått som är skumt, eller så har han bara äckligt mycket pengar kanske.

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

672 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
Måste ju va skumt då de finns "likadana" på ebay i staterna...

Dom äldre 60gb är ju generellt dyra då dom är bakåtkompatibla men vafan hehe...
Senast redigerat av smiler (19 december 2008)

/Thomas.

9 108 Inlägg
19 december 2008
Jag fick likadant för ett bra tag sedan när jag sålde en telefon, typiskt spam smile

mail skrev:
Dear seller, My name is Charles Richards,I am interested in Buying your item which i saw on TRADERA Auction. I will like to pay $500 USD for the item I will make my payment via paypal which is secured. So you will have to send me your full name and your email address. SO to ship the package i will require POSTEN EXPRESS MAIL for the shipment. So you will have to send me your full name and your email address so as for me to make the payment through Paypal. I await your soonest response to:charles.richard1@hotmail.com Detta meddelande är skickat från:Alias: johanwalbergE-post: charles.richard1@hotmail.com

Aktad Medlem
301 Inlägg
19 december 2008
Enligt tradera, liknande händelse:

"Jag beklagar att du har fått ett sådant här mail. Det här är något vi ser väldigt allvarligt på då detta är ett försök att lura dig att skicka varan i tron att du har fått betalt. Jag kommer att vidarebefordra mailet till säkerhetsavdelningen så kan de agera på detta. Jag ser dock att det användarkonto som är kopplat till mailet redan är spärrat från Tradera."

Så här stod det i scam-mejlet
Am Astrand, I Am willing to offer your item on Tradera, I want the item urgently but as an offer price, I will like to pay $1900.00 USD for the item as I am willing to do this fast due to the urgency., I will like the item to ship via POSTAL SERVICE, I will pay you via PayPal Payment, the payment that fast and very secure payment, For the payment via PayPal, your, FULL NAME, And PAYPAL EMAIL for payment..You can mail me directly for quick response:

FreddeK
19 december 2008
Låter det för bra för att vara sant? Då är det inte sant!

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
19 december 2008
Låter jävligt skumt. Får en del sånna mail ibland också. Och dom åker i papperskorgen direkt...

IT-Tekniker
376 Inlägg
19 december 2008
Fick liknande från en när jag la ut min mobil, jag skulle få över 5000 kr för min gamla sony-ericsson mobil som jag begärde 300 kr för wink

Bara att strunta i det, i mitt fall blev jag intresserad och gick med på "dealen" och jag fick då ett fake-mail från "paypal" där det stod att jag hade fått pengar insatta.. lol

Avstängd
168 Inlägg
19 december 2008
Hade min gamla mobil ute på blocket för ett tag sen, fick ett liknande mail och det var inte någon form av lurendrejeri. Killen kom från England och var fullt seriöst, han satte in 1500 kronor mer än vad jag begärt på kontot och jag skickade telefonen. Risken att bli lurad på internet är faktiskt minimal i min mening.

Kanon..
1 473 Inlägg
19 december 2008
janz0rz skrev:
Hade min gamla mobil ute på blocket för ett tag sen, fick ett liknande mail och det var inte någon form av lurendrejeri. Killen kom från England och var fullt seriöst, han satte in 1500 kronor mer än vad jag begärt på kontot och jag skickade telefonen. Risken att bli lurad på internet är faktiskt minimal i min mening.

Ja jo ellerhur...

Avstängd
168 Inlägg
19 december 2008
leksak skrev:
janz0rz skrev:

Ja jo ellerhur...

Varför ska du lägga dig i något du inte har en blekaste aning om? Jag vet väl bäst själv hur mina affärer gått till och om jag blivit lurad eller ej.

672 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
Synd att de alltid är för bra för att vara sant smile

Fått 3 st nu... me bud från 1300-1500$ hehe...

/Thomas.

Kanon..
1 473 Inlägg
19 december 2008
janz0rz skrev:
leksak skrev:
janz0rz skrev:

Ja jo ellerhur...

Varför ska du lägga dig i något du inte har en blekaste aning om? Jag vet väl bäst själv hur mina affärer gått till och om jag blivit lurad eller ej.

Du har ju uppenbarligen inte råkat ut för samma sak som tråden handlar om, eller också har du inte kollat ditt konto utan du bara förutsätter att du fått pengar för du fått ett mail att pengarna är insatta.

lol

Avstängd
168 Inlägg
19 december 2008
leksak skrev:
janz0rz skrev:
leksak skrev:

Ja jo ellerhur...

Du har ju uppenbarligen inte råkat ut för samma sak som tråden handlar om, eller också har du inte kollat ditt konto utan du bara förutsätter att du fått pengar för du fått ett mail att pengarna är insatta.

lol

En schysst kille lämnar ett bra erbjudande? Du tackar nej och kan därför känna dig blåst, jag tror inte att han försöker luras. Det är nog en vanlig kille som sitter bakom en skärm precis som du och jag.

8 883 Inlägg
19 december 2008
janz0rz skrev:

och övriga 99.99% hävdar det rakt motsatta. Du har gjort 1 bra affär och tusentals har gått på blåsningar.

Att någon skulle betala 11452:- för ett PS3 får nog anses som en bluff
Senast redigerat av Hamilton (19 december 2008)

Fotograf på tierpidag.se

KHRacing
19 december 2008
smiler skrev:
Har ett PS3 60Gb liggandes på Tradera.

Har fått 2 mail liknande detta... är detta ett skämt?

Dear Seller,  .......... Or i can make the payment via Bank to Bank transfer,........

Det intressanta här är ju att köparen erbjuder sig att sätta in pengarna på ditt konto direkt.

Kan ju inte kosta mer än 5-600kr att skicka paketet till USA med posten.

= tjäna några 1000-lappar extra - hade inte tvekat själv om pengarna inkommer enligt öveenskommelse.

men då skall det alltså vara till ditt konto & ingen check skickad.

k

672 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
Ja de e ju skumt... de men Paypal kan ja ju köpa att man får ett mail som likanar de man får just därifrån å att endel blir lurad av de.

Antagligen händer ingentimg om man upper kontonr mm....
Slantarna tjärar dom på dom som kör via Paypal.
Nog många som kör Paypal för att de känns säkrare av nån anledning.

/Thomas.

Kanon..
1 473 Inlägg
19 december 2008
Saken e väl den att "pengarna" förs över från ett konto utomlands, den svenska banken ser att det är påväg pengar, de gör en framtida insättning som man ser på sitt konto.
Överföringar mellan banker i olika länder tar några dagar, man ser sin framtida insättning o skickar iväg prylarna.
Några dagar senare märker din svenska bank att kontot som pengarna skulle komma ifrån saknar täckning o drar tillbaka insättningen.
Summa, du är rökt.

672 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
Tackar för alla tankar...
Nu har vi nog rett ut dilemmat... smile

/Thomas.

Sök