3153
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

21 761 Inlägg
9 augusti 2013
#22141
Peter_Eriksson skrev:
jag har fått lite hjärnsläpp vad gäller inkoppling av bas..

Det är så att jag har ett 4 kanals steg, stabilt till 2ohm. Sen har jag ett 6,5" kit och em 8" bas som ska kopplas.

6,5" en kanal vardera, 8" 2 kanaler bryggat.

Basen är en mds fanatic eagle 2x4ohm.

Ska jag koppla 1 spole per kanal eller båda till 2 kanaler bryggat?

Seriekoppla basens spolar och koppla in på 2 kanaler bryggat. Effektmässigt blir det i princip samma sak som att koppla en spole per kanal, men kopplar man en spole per kanal så finns risk att kanalerna inte ger ut exakt lika mycket effekt och då arbetar inte spolarna optimalt med varandra. smile

Gnomen skrev:
Hallå! En liten fråga här smile

Jag köpte här om dagen ett par B2 Audio HNTT Horndiskanter som ska in i bilen under helgen.
Det jag funderar över är inkopplingen.. Ska löda kontakterna, men på + på varje diskant sitter det en filterkondensator.. Ena benet är lödd i högtalaren, så är det bara jag löder på mina högtalarkablar i det andra benet då? Simple as that? smile

Ja, det borde vara så att du löser fast högtalarpluskabeln i det andra benet på kondingen och sedan sätter du minushögtalarkabeln på diskantens minusanslutning. smile
Senast redigerat av Drönirettab (9 augusti 2013)

60 Inlägg
9 augusti 2013
#22142
Var det verkligen så stor skillnad på spl steget och audison för 500 wrms mer kanske man kan klämma dit en bas till i framtiden..

610 Inlägg
9 augusti 2013
#22143
Keepitcoming skrev:
Var det verkligen så stor skillnad på spl steget och audison för 500 wrms mer kanske man kan klämma dit en bas till i framtiden..

Ja med spl steget så kan du nog klämma det en till men kommer ändå inte få fullt utav dom då du sällan belastar steget 100% eller har 14.4v där effekten är uppmät i smile men är du inte en jätte kräsen lyssnare så kör på spl steget. Den ger ju mer effekt/krona smile

60 Inlägg
9 augusti 2013
#22144
Ju bättre ljud kvalité ju bättre blir ju musiken, men om det inte är någon märkbar skillnad så.. det är ju svårt att beskriva får försöka se om man kan hitta ngt sätt att jämföra dom på.. jag har ju inga värstinggrejor i övrigt.. skapliga basar och huvudenhet.. ingen jackhammer jag ska driva liksom smile Men som sagt.. Om det inte är ngn märkbar skillnad köper jag väl spl steget annars audison..

DMNDphoto
727 Inlägg
9 augusti 2013
#22145
Har ett problem med basen i bilen. Jag har kopplat in allt ordentligt. Steget får ström och bra jordning. Men jag får ingen bas. Jag har mätit på lågnivå kablarna och där får jag ingen ström så då misstänkte jag att det kunde vara där felet var men testade med ett par andra lågnivåkablar och samma där. Mäter jag på utgången på steget alltså där högtalarkablarna till basen är kopplade så får jag ingen ström ut ur steget där.

Vad skulle ni tro är felet?

Sen undrar jag en sak. Jag har googlat och överallt står det olika. När man sätter säkringen på strömkabeln till batteriet ska man avgöra säkring på kabelns storlek eller efter slutsteget? Blir galen för står olika överallt.

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710

Mek
78 Inlägg
10 augusti 2013
#22146
Mattyyy skrev:
Har ett problem med basen i bilen. Jag har kopplat in allt ordentligt. Steget får ström och bra jordning. Men jag får ingen bas. Jag har mätit på lågnivå kablarna och där får jag ingen ström så då misstänkte jag att det kunde vara där felet var men testade med ett par andra lågnivåkablar och samma där. Mäter jag på utgången på steget alltså där högtalarkablarna till basen är kopplade så får jag ingen ström ut ur steget där.

Vad skulle ni tro är felet?

Sen undrar jag en sak. Jag har googlat och överallt står det olika. När man sätter säkringen på strömkabeln till batteriet ska man avgöra säkring på kabelns storlek eller efter slutsteget? Blir galen för står olika överallt.

Säkringens storlek avgörs av kabels storlek.
Har du mätt på RCA-utgångarna på stereon?
Hur har du ställt filtren på steget?

Audi A4 B7 tdi Quattro

610 Inlägg
10 augusti 2013
#22147
Keepitcoming skrev:
Ju bättre ljud kvalité ju bättre blir ju musiken, men om det inte är någon märkbar skillnad så.. det är ju svårt att beskriva får försöka se om man kan hitta ngt sätt att jämföra dom på.. jag har ju inga värstinggrejor i övrigt.. skapliga basar och huvudenhet.. ingen jackhammer jag ska driva liksom smile Men som sagt.. Om det inte är ngn märkbar skillnad köper jag väl spl steget annars audison..

Allt beror på hur känslig lyssnare du är. Många är SUPER nöjda med spl ice steget. Vissa som är erfarna inom sq tycker det är sådär. De är absolut inget dåligt steg på något sätt, så vill du någon gång köra 3 basar eller 2 lite värre, kör på spl steget smile

Har själv spl ice 150.4 och är super nöjd smile

21 761 Inlägg
10 augusti 2013
#22148
Mattyyy skrev:
Sen undrar jag en sak. Jag har googlat och överallt står det olika. När man sätter säkringen på strömkabeln till batteriet ska man avgöra säkring på kabelns storlek eller efter slutsteget? Blir galen för står olika överallt.

Som calle gsi skriver så anpassas säkringen efter kabelarean, men samtidigt måste ju säkringen vara tillräckligt stor för att klara av stegets strömförbrukning. Man får alltså kolla upp hur mycket steget kan tänkas dra, sedan kan man utifrån det göra på två olika sätt:

#1. Välja lämplig kabelarea som med den aktuella kabellängden ger mindre än 0,5 V spänningsfall (mindre än 0,35-0,4 V i mitt tycke) när steget ger ut full RMS-effekt (eller den effekt som steget ger ut med de saker man kopplar på).

#2. Välja lämplig säkring i förhållande till den ström som steget kan dra vid full RMS-effekt (eller vid den effekt som steget ger ut med de saker man kopplar på) och kolla upp vilken maximal kabelarea som får ha en sån säkring, sedan räkna fram om spänningsfallet med den aktuella kabellängden är högst 0,5 V (0,35-0,4 V i mitt tycke).

Det där ser säkert ganska krångligt ut, men det är i princip på så sätt man "tänker" när man väljer lämpliga kablar+säkringar till slutsteg. Personligen rekommenderar jag att utgå ifrån den RMS-effekt som steget kan dra vid sin lägsta impedans, då behöver man inte uppgradera kablaget ifall man exempelvis byter till basar med lägre impedans vid senare tillfälle. smile

2 042 Inlägg
10 augusti 2013
#22149
Mattyyy skrev:
Har ett problem med basen i bilen. Jag har kopplat in allt ordentligt. Steget får ström och bra jordning. Men jag får ingen bas. Jag har mätit på lågnivå kablarna och där får jag ingen ström så då misstänkte jag att det kunde vara där felet var men testade med ett par andra lågnivåkablar och samma där. Mäter jag på utgången på steget alltså där högtalarkablarna till basen är kopplade så får jag ingen ström ut ur steget där.

Vad skulle ni tro är felet?

Sen undrar jag en sak. Jag har googlat och överallt står det olika. När man sätter säkringen på strömkabeln till batteriet ska man avgöra säkring på kabelns storlek eller efter slutsteget? Blir galen för står olika överallt.

Har du testat med någon annan ljudkälla till slutsteget?

Avstängd
10 388 Inlägg
10 augusti 2013
#22150
Testar min fråga igen. Fast, för att göra det lite mer "lättbegripligt"; spelar det någon större roll hur lådan i sig är utformad? Menar givetvis inte huruvida den är portad eller sluten osv, utan själva formen på den?

Låt säga att jag vill bygga en låda som har formen av ett "Z" och sätta basen i n"änden av "_".

Funkar det eller det ställer till det? Och något att tänka lite extra på?


(VARFÖR jag vill ha en specifik form är inte så viktig, det är inte så mycket frågan om "vill" utan "behöver")

- - Edit - -

Om det skulle göra någon skillnad så; det handlar om en sluten låda
Senast redigerat av it_mutt (10 augusti 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
10 augusti 2013
#22151
it_mutt skrev:
Testar min fråga igen. Fast, för att göra det lite mer "lättbegripligt"; spelar det någon större roll hur lådan i sig är utformad? Menar givetvis inte huruvida den är portad eller sluten osv, utan själva formen på den?

Låt säga att jag vill bygga en låda som har formen av ett "Z" och sätta basen i n"änden av "_".

Funkar det eller det ställer till det? Och något att tänka lite extra på?


(VARFÖR jag vill ha en specifik form är inte så viktig, det är inte så mycket frågan om "vill" utan "behöver")

- - Edit - -

Om det skulle göra någon skillnad så; det handlar om en sluten låda

"Flaskhalsar" är aldrig bra att ha i lådan men kan funka hyfsat i sluten låda, ska lådan följa nån form i bilen eller?

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Avstängd
10 388 Inlägg
10 augusti 2013
#22152
Frippe_L skrev:
it_mutt skrev:
Testar min fråga igen. Fast, för att göra det lite mer "lättbegripligt"; spelar det någon större roll hur lådan i sig är utformad? Menar givetvis inte huruvida den är portad eller sluten osv, utan själva formen på den?

Låt säga att jag vill bygga en låda som har formen av ett "Z" och sätta basen i n"änden av "_".

Funkar det eller det ställer till det? Och något att tänka lite extra på?


(VARFÖR jag vill ha en specifik form är inte så viktig, det är inte så mycket frågan om "vill" utan "behöver")

- - Edit - -

Om det skulle göra någon skillnad så; det handlar om en sluten låda

"Flaskhalsar" är aldrig bra att ha i lådan men kan funka hyfsat i sluten låda, ska lådan följa nån form i bilen eller?

Ja, saken är att jag har ju då A6:an som är en avant (uppenbarligen tongue) och jag vill inte ha en baslåda "lös" i bilen, då jag anser att det förstör hela grejen med att ha en kombi. Och ja, den går att plocka ut, men, då kommer jag bara störa mig på hur jag saknar basen (hade det så i A4:an).

Reservhjulet vill jag inte plocka ut, av den enkla anledning att jag är -helt- säker på att i samma stund jag gör det kommer jag köra punka (givetvis tongue )

SÅ, min tanke är att offra ett av sidofacken, och då det där det sitter originalbasen och för att få ut den volymen jag behöver så behöver lådan vara just lite "Z"-formad fast med "|" istället för "/" (luddig beskrivning men ja).

Gällande "något att tänka på" så tänkte jag om det lönade sig att "runda kanterna" i själva lådan och dylikt

I värsta fall får jag väl gjuta/bygga om bagageluckan (finns väl iofs färdiga kit till det men iaf). Var mest en tanke om att bli av med "skiten" helt smile

- - Edit - -

Så huvudtanken var att försöka få reda på om det var "helt förkastligt" eller åtminstone värt ett försök smile
Senast redigerat av it_mutt (10 augusti 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
10 augusti 2013
#22153
it_mutt skrev:
Frippe_L skrev:
it_mutt skrev:
Testar min fråga igen. Fast, för att göra det lite mer "lättbegripligt"; spelar det någon större roll hur lådan i sig är utformad? Menar givetvis inte huruvida den är portad eller sluten osv, utan själva formen på den?

Låt säga att jag vill bygga en låda som har formen av ett "Z" och sätta basen i n"änden av "_".

Funkar det eller det ställer till det? Och något att tänka lite extra på?


(VARFÖR jag vill ha en specifik form är inte så viktig, det är inte så mycket frågan om "vill" utan "behöver")

- - Edit - -

Om det skulle göra någon skillnad så; det handlar om en sluten låda

"Flaskhalsar" är aldrig bra att ha i lådan men kan funka hyfsat i sluten låda, ska lådan följa nån form i bilen eller?

Ja, saken är att jag har ju då A6:an som är en avant (uppenbarligen tongue) och jag vill inte ha en baslåda "lös" i bilen, då jag anser att det förstör hela grejen med att ha en kombi. Och ja, den går att plocka ut, men, då kommer jag bara störa mig på hur jag saknar basen (hade det så i A4:an).

Reservhjulet vill jag inte plocka ut, av den enkla anledning att jag är -helt- säker på att i samma stund jag gör det kommer jag köra punka (givetvis tongue )

SÅ, min tanke är att offra ett av sidofacken, och då det där det sitter originalbasen och för att få ut den volymen jag behöver så behöver lådan vara just lite "Z"-formad fast med "|" istället för "/" (luddig beskrivning men ja).

Gällande "något att tänka på" så tänkte jag om det lönade sig att "runda kanterna" i själva lådan och dylikt

I värsta fall får jag väl gjuta/bygga om bagageluckan (finns väl iofs färdiga kit till det men iaf). Var mest en tanke om att bli av med "skiten" helt smile

- - Edit - -

Så huvudtanken var att försöka få reda på om det var "helt förkastligt" eller åtminstone värt ett försök smile

Värt ett försök är det ju alltid.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
10 augusti 2013
#22154
Det spelar ingen roll hur formen på lådan är. Teoretiskt är den absolut bästa lådan rund.
Men flaskhalsar är aldrig bra. Det beror ju dock helt på utrymmet och i en sluten låda får det knappast samma effekt som i en portad (vilket är full förståeligt). Så prova att göra en sån låda du!

Avstängd
10 388 Inlägg
10 augusti 2013
#22155
Nitromast skrev:
Det spelar ingen roll hur formen på lådan är. Teoretiskt är den absolut bästa lådan rund.
Men flaskhalsar är aldrig bra. Det beror ju dock helt på utrymmet och i en sluten låda får det knappast samma effekt som i en portad (vilket är full förståeligt). Så prova att göra en sån låda du!

Var lite det jag funderade på att det helt enkelt borde vara "bättre", eller åtminstone mer acceptabelt i en sluten låda. Nog för att jag snickrat mycket billjud (oki, i förhållande till mängder av personer i tråden; inte alls wink ) men, just en sådan här grej har jag aldrig gett mig in på tidigare.

Jag, testar, så får vi väl se vad det blir av det hela smile

Tackar för svaren smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 494 Inlägg
11 augusti 2013
#22156
Tjena!

Tänkte bara fråga om denna basens rekommenderade låd volym på 45L är med eller utan elementets och portarnas volym inräknat?

Bas: http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 2-mk2.html

Och som it_mutt sa, är det värt att avrunda alla kanter och hörn i lådan? Hur kommer ljudet att förändras?
Senast redigerat av Fjong (11 augusti 2013)


1 400 Inlägg
11 augusti 2013
#22157
Fjong skrev:
Tjena!

Tänkte bara fråga om denna basens rekommenderade låd volym på 45L är med eller utan elementets och portarnas volym inräknat?

Bas: http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 2-mk2.html

Och som it_mutt sa, är det värt att avrunda alla kanter och hörn i lådan? Hur kommer ljudet att förändras?

Du får lägga till volymen för bas och portar smile

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

7 Inlägg
11 augusti 2013
#22159
Hej köpte mig en stereo till min opel vectra 96a. då jag tröttnat på kassetspelaren som radion fungerade dåligt på.

mitt problem är nu att stereon ej får konstant matning även fast den har det på rätt ställe i kontakten. så stereon går inte att starta utan tändning och man måste göra om inställningar varje gång man startar den.

vet någon vad felet kan vara? Är det något fel på stereon?
http://www.pioneer.eu/se/products/25/12 … /page.html
tack på förhand
Senast redigerat av nobrakes90 (11 augusti 2013)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
11 augusti 2013
#22160
nobrakes90 skrev:
Hej köpte mig en stereo till min opel vectra 96a. då jag tröttnat på kassetspelaren som radion fungerade dåligt på.

mitt problem är nu att stereon ej får konstant matning även fast den har det på rätt ställe i kontakten. så stereon går inte att starta utan tändning och man måste göra om inställningar varje gång man startar den.

vet någon vad felet kan vara? Är det något fel på stereon?
http://www.pioneer.eu/se/products/25/12 … /page.html
tack på förhand

Byt plats på gul/röd brukar lösa det oftast smile


Sök