4596
Sök

940 med mycket effekt till rimliga pengar

Min 940 ska få sig en hx35 och förhoppningsvis onödigt med effekt till en rimlig mängd pengar.

459 Visningar
Uppdaterades senast igår 15:18
14 Inlägg
tisdag 22:54
Trådstartare
#1
Tjena, efter att ha blivit inspirerad av andra användares projekttrådar här på garaget tänkte jag ge det ett försök skjälv.

Jag går sista året på gymnasiet och då garaget står på en annan ort kan jag enbart jobba vidare på helger, detta i kombination med återkommande ekonomiska åtstramningar gör att detta projektet inte kommer gå i någon rasande fart men förhoppningsvis alltid framåt, nu till projektet!

Bilen är en 940 som tidigare varit sugtrimmad av mig  men som nu sa bli överladdad med en hx35! Inte den bästa turbon för ändamålet men den är iallafall beprövad och dessutom billig vilket kommer vara en viktig del fortsättningsvis.
Jag har smyggejat en del redan och har endel  färdigt redan, så jag tänker att jag lägger ut lite bilder med förklaringar under så vi alla är på samma plan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240117/240117-fe6218a45586b08fb868d3c52a6a7afe.jpg

Standard F block som jag köpte billigt i sommras, var inte tänkt att renovera som ny botten till mitt förra sugmotorprojekt.



https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240117/240117-5a3b9038218b4331e83e9975c5a41ed9.jpg

Jag får tag på denna hx35 men ett KL grenrör oanvänt och billigt i slutet på november och börjar därför smida planer för en turbomotor.


https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240117/240117-a86153464ee6cc1a0d079d4479ecfb1a.jpg

I samma veva bestämmer jag mig för att riva F motorn jag hade för att se om den skulle gå att bygga på, den visade sig vara förvånansvärt fräsch och därför bestämde jag mig att jag skulle klara mig utan oljekylda kolvar och köra på detta blocket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240117/240117-4f306f3b5daa51506d0aed1dbcf6dd61.jpg

Blocket lämnades in för däckning, O-ringning samt upp borrning av Oljeretur från turbo detta var runt slutet på december



https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240117/240117-c1220ac6213dcf69216cf98ba342b2c2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240117/240117-2f62d6e2fc341ac92773658cdf062632.jpg

Såhär står bilen för tillfället, har börjat prov montera och tillverka fästen för IC och kyl samt svetsat utlopp för separat WG på grenröret. Kommer bli ett maxxEcu v1 sprut som jag kom över billigt och m90 låda som jag redan hade liggandes, jag har inga interna motordelar bortsett från vev och packningar men ser inte det som ett större bekymmer än då jag praktiskt taget kan bygga klart allt med motorn som fortfarande sitter i.

Jag ska försöka  uppdatera imorgon med lite problem och funderingar jag har samt en mer komplett lista på vilka delar jag har och vad jag söker, uppskattar all input jag kan få önskar er alla en fortsatt bra vecka!


14 Inlägg
Igår 15:17
Trådstartare
#2
Tjenare allesammans,
Har fortsatt pillat lite tryckrör idag och det verkar bli riktigt bra! Så nu är dom ivägskickade för svetsning av dump och givar fästen. Jag har även plockat ner kardan och växellåda och börjat bygga lite downpipe.

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240117/240117-5bdb49a883239d4d0e5cb56597dccd9e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240117/240117-d41c7e135ad666d16ccdfc7011949f1d.jpg


Här nedan kommer även en lista på vad som finns och vad som sökes, så om ni har något ni vill bli av med hör av er! Lite feedback på specen hade inte varit helt fel heller.

Finns
-2200cc spridare (kanske aningen stora men jag hoppas kunna få till hyfsad låglast iallafall)
-Speedings special 044 pump för e85 tänker an8 slang både till tryck och sug
-Hx35 med svetsad intern dump, blir Biltemas 50mm som fått lite extra kärlek
- MSR ic och lilla kylet tillsvidare men jag förväntar mig inte att kylet ska palla hålla nere tempen även om turbon inte är vattenkyld
- alla motor lager och packningar
- maxxEcu v1 sprut

Sökes
-härva passande maxxECU v1 gärna för wasted spark
- h profil med FK kolvar eller eftermarknad lite beroende på vad jag hittar
Rundkuggsdrev, både aggregataxel och kamaxel
- kam, inte riktigt bestämt mig än men lär väl bli något som håller nere avgasmottrycket
- vettig koppling till m90 och enkelmasse
- m90kardan och balk

Det är väl det mesta! Lite feedback på detta hade inte varit fel.
Tills nästa gång!
Senast redigerat av Wbillestedt (Igår 15:18)



Sök